پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

بر اساس گزارش سالانه مربوط به مقررات آزادی بیان در دانشگاه ها، 88 % از کالج‌های آمریکا، آزادی بیان دانشجویان را محدود می‌کنند و این موضوع به معنای معکوس شدن روند 15 سال گذشته ایالات متحده آمریکا است.

منتشر شده در 29 آذر 1401
در سرویس

 بر اساس نتایج بررسی‌های یک بنیاد حقوق فردی در ایالات متحده، از 486 موسسه آموزشی، 426 موسسه برای صحبت های دانشجویان و دانش آموزان خط مشی تعیین کرده و عملا آزادی بیان را محدود کرده اند.

گروه حمایت از آزادی بیان فیلادلفیا، رتبه چندین مدرسه و دانشگاه را از حالت «زرد» به «قرمز» تغییر داد و این به معنای جلوگیری و متوقف کردن گفتارهای آزادانه دانش آموزان در مدارس مشخص شده است. این اقدام پس از سال 2007 اولین بار است که در ایالات متحده اتفاق می‌افتد.

قوانین محدودیت آزادی بیان در دانشگاه های آمریکا

در رابطه با همین موضوع، سیاست‌ها و قوانین دیگری در سال 2022 مورد توجه قرار گرفته‌اند که شامل مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای محدود کردن اعتراضات و تظاهرات دانشگاه‌ها می‌شود.

1- محدودیت های سخنرانی سیاسی

دانشگاه ها در سال های اخیر، دانشجویان و اعضای هیئت علمی را از بیان مواضع سیاسی خود منع می کنند و از آنها می خواهند از لحاظ سیاسی بی طرف باشند و در محیط دانشگاه صحبتی از سیاست نشود.

2- محدودیت برای فضای بیان عقاید

در برخی از این قوانین آمده است که تمام دانشجویان در ایالات متحده ملزم هستند در یک مکان تعیین شده،‌ تظاهرات بر پا کنند و از یک ماه پیش هم برای برگزاری اعتراضات و… ثبت‌نام کرده باشند و در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان معترض را جریمه نقدی کنند.

4- هزینه های امنیتی

در آمریکا هر گروه دانشجویی که قصد دارد در محیط دانشگاه سخنرانی سیاسی و آزادنه انجام دهد می بایست مبالغ زیادی را برای برقراری امنیت توسط نیروهای امنیتی و پلیس در محل برگزاری مراسم خرج کند و اگر از سوی جناح های مختلف احساس شود فرد سخنران فردی جنجالی می‌باشد، برای سنگ اندازی در برگزاری مراسم مبلغ این تامین امنیت را به بالاترین حالت ممکن تغییر می‌دهند.

5- تودهنی به مطبوعات دانشجویی

این موضوعی شناخته شده است که روزنامه های دانشجویی آمریکا، اگر به کمترین میزان تصویر منفی و نگران کننده از دانشگاه خود بپردازند، بودجه آن روزنامه ها قطع می شود. این اتفاق در دانشگاه وست جرجیا و اخیرا دانشگاه ممفیس روی داد و بودجه روزنامه ها قطع شد.

آزادی بیان « تهدید » تلقی می شود

وضع در سال های پس از حادثه 11 سپتامبر وخیم تر شده است تا جایی که ترس از مواجه با اتهامات تروریستی، دانشجویان و فعالان دانشجویی را در امریکا از طرح انتقادات تند علیه برنامه های ضد تروریستی دولت باز می دارد. این در حالی است که مسوولان دانشگاهی در امریکا در تلاش هستند از سرایت بخش های رادیکال جنبش های اجتماعی برابری خواه و ضد تبعیض نژادی همچون جنبش «تسخیر وال استریت» و جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» یا حتی جنبش های ضد سیستمی همانند جنبش «تی پارتی» یا جنبش «ترامپیستی» به محیط های دانشجویی جلوگیری کنند.

 

با این حال، به اذعان «جف سشنز» دادستان سابق کل ایالات متحده آمریکا، دانشگاه های این کشور در حال تبدیل شدن به اتاق بسته ای برای انعکاس افکار یکدست سیاسی هستند؛ فرآیندی که به نقش آفرینی دانشجویان آمریکایی برای پیشگامی در تغییرات و اصلاح جامعه لطمه جبران ناپذیری وارد می سازد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/22004

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی