پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در سایه گسترش استفاده از فضای مجازی و اینترنت در ایران، شاهد افزایش فعالیت‌های غیرقانونی همچون قمار آنلاین هستیم که گردش مالی عظیم آنها سبب شده تا بتوانند برای تبلیغ و گسترش فعالیت های خود روی به حمایت از خواننده های زیرزمینی از جمله ساسی مانکن بیاورند.

منتشر شده در 13 آذر 1402

به گزارش جهت پرس؛ در این میان رادیو جوان، یک شرکت ثبت شده در آمریکا، به عنوان یکی از اسپانسرهای اصلی این فعالیت‌ها شناخته می‌شود. این مقاله به بررسی چرخه پول‌های حاصل از قمار، نقش رادیو جوان و نبود برخورد موثر از سوی مقامات قضایی و پلیسی در ایران و آمریکا می‌پردازد.

پول‌شویی از طریق قمار غیرقانونی

همزمان با گسترش اینترنت در ایران، شاهد رشد چشمگیر جرائم سایبری هستیم. ترکیبی از ضعف شبکه بانکی ایران و شبکه‌های مافیایی و غیر رسمی صرافی‌ها، فرصتی برای راه‌اندازی کسب و کارهای غیرقانونی در کشور فراهم کرده است. یکی از معظلات فعلی فضای مجازی، سایت‌های قمار و شرط‌بندی غیرقانونی است که عمدتا توسط ایرانی‌های مقیم کشورهایی چون ترکیه، انگلیس، ارمنستان و … اداره می‌شوند. این سایت‌ها به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند، پول ریال از کاربران خود دریافت می‌کنند، آنرا به طرق مختلف به ارز تبدیل کرده و در نهایت از کشور خارج می‌کنند.

رادیو جوان، شرکت ثبت‌شده در آمریکا، با پخش تبلیغات وب‌سایت‌های قمار غیرقانونی و دریافت اسپانسری از این شبکه‌، به رونق بازار پولشویی و فساد آنها در ایران کمک می‌کند. از آنجایی که این شرکت در ویرجینیا آمریکا به ثبت رسیده، آنها باید قوانین دولت آمریکا را رعایت کند اما به نظر می‌رسد که فعالیت‌هایشان از چشم دستگاه‌های ناظر دولتی آمریکا نیز دور مانده است.

اما چگونه این شرکت ثبت‌شده در آمریکا می‌تواند در شرایط تحریم شبکه بانکی ایران توسط آمریکا، پول حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی قمار را به آمریکا منتقل کند و چرا نظارتی بر روی فعالیت‌های این شرکت نیست؟

استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت برای قمار غیرقانونی

این اپلیکیشن‌ها که برای انجام تراکنش‌های معمولی کارت به کارت و سایر خدمات بانکی طراحی شده‌اند توسط مجرمین بازنویسی شده و برای انجام پرداخت‌های کارت به کارت مرتبط با قمار به کار گرفته می‌شوند. این امر نه تنها بر امنیت مالی کاربران تاثیر می‌گذارد، بلکه چالش‌هایی را نیز برای نهادهای نظارتی ایجاد می‌کند و سبب خروج حجم هنگفتی ارز از کشور می‌شود. در ادامه اسامی برخی از این شرکت های پرداخت و بانک ها قابل مشاهده است که بدون نظارت بانک مرکزی درحال ارائه خدمات به شبکه قمار هستند.

1. اپلیکیشن پرداخت فام متعلق به موسسه اعتباری ملل

3. اپلیکیشن ستاره یک متعلق به شرکت ستاره درخشان همراه کیش

3. اپلیکیشن هف‌هشتاد متعلق به گروه شرکت های تهران اینترنت

4. اپلیکیشن دیجی پی متعلق به شرکت نوآوران پرداخت مجازی ایرانیان

5. اپلیکیشن پاس متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سپهر

6. اپلیکیشن صاپ متعلق به بانک صادرات ایران

7. اپلیکیشن سکه متعلق به شرکت به پرداخت ملت

چه کسانی هزینه های ساسی مانکن را تامین میکنند؟

ساسی مانکن (ساسان حیدری یافته) یکی از خواننده های زیرزمینی ایرانی است که هم اکنون ساکن آمریکاست و هر از گاهی موزیک ویدیو‌ای با محتوای مستهجن و غیراخلاقی میسازد که در اکثر مواقع مورد خشم بخشی از جامعه ایران قرار میگیرد. بخش عمده هزینه این ویدیوها توسط شبکه پرداخت کارت به کارت بانک مرکزی ایران تامین میشود چرا که اسپانسر اصلی این خواننده، مجموعه رادیو جوان با سایت قمار شارک بت است که هم اکنون نیز دو درگاه پرداخت ریالی کارت به کارت دارد!

درگاه پرداخت سایت مذکور با استفاده از اپلیکیشن پرداخت فام، متعلق به موسسه اعتباری ملل اقدام به اخذ وجه از کاربران خود می‌کند. محمد جرجندی، کارشناس جرائم سایبری که برای اولین بار این موضوع را رسانه‌ای کرد، در حساب توییتری خود نوشت :

شرکتی که همین الان داره به سایت قمار رادیو جوان با اپلیکیشن پرداخت فام خدمات میده متعلق است به موسسه اعتباری ملل بامدیرت حجت‌الاسلام و المسلمین سید امین جوادی! حالا از امروز جستجو کنید ببینید چند نفر از بانک مرکزی و دادستانی مطالبه میکنند که خدمات کارت به کارت متوقف بشه؟!

عدم برخورد نهادهای نظارتی

علی‌رغم شواهدی که نشان می‌دهند رادیو جوان و سایت‌های قمار غیرقانونی علاوه بر فعالیت های مالی غیرقانونی درحال اثر گذاری سو بر جامعه به خصوص قشر نوجوان با تولید محتوای مبتذل و غیراخلاقی هستند، نهادهای نظارتی چه در ایران و چه در آمریکا به نظر می‌رسد که کمترین اقدامی را علیه آنها انجام نداده‌اند. در ایران اما عدم برخورد با شرکت‌های پرداخت‌ خدمات دهنده به سایت‌های قمار سوال‌برانگیز است. بی شک این شرکت‌ها با استفاده از درگاه‌های پرداخت کارت به کارت داخلی و فراهم کردن امکانات مالی برای این سایت‌ها، در پول‌شویی شبکه قمار نقش دارند.

بیانیه موسسه اعتباری ملل در رابطه با خدمات کارت به کارت به شبکه قمار – 13 آذر 1402

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/150200

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی