پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امروز جامعه بیشتر مایل به سیاست‌زدایی است، به جهت این نکته است که کتاب کالایی هم‌ارزش با هزاران کالای دیگر شده است؛ در نتیجه عنصر فکر به عنصری کم‌اهمیت، تقلیل یافته است، در چنین شرایطی وظیفه حاکمیت نه‌تنها کمک به ترویج مطالعه است، بلکه از طریق کتاب باید سعی کند مجددا جامعه را در فرمی مطلوب بازتولید کند.

منتشر شده در 29 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی فرهیختگان،  در یادداشت خود با عنوان با کتاب زیستن یعنی سیاسی بودن می‌نویسد:
هنگامی که جوامع دچار سیاست‌زدایی می‌شوند به نوعی غیرسیاسی زیست می‌کنند و روزمرگی تبدیل می‌شود به افق و حیات زیستن و بیرون از امر روزمره هرچه صورت گیرد، واقعی نیست.

به نوعی در چنین جامعه‌ای نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جامعه کتابخوان شود. برای فهم وضعیتی که در آن هستیم و چرایی بی‌توجهی به تیراژ پایین کتاب کافی است دقت کنیم در سال گذشته مهم‌ترین کتاب نظری که از اهل فکر ایرانی چاپ شده و اثری تالیفی به حساب می‌آید، در چند نسخه و به چند چاپ رسیده است؟ به دور از پذیرش اصل ایده اصلی کتاب، کتاب «کنشگران مرزی» که با قلم مقصود فراستخواه نوشته شده، آخرین باری که نگارنده بررسی کرده بود، به چاپ سوم رسیده بود؛ آن هم با 300 نسخه.

اگر بپذیریم همه چاپ‌های این کتاب به فروش رسیده، جمعا 900 نسخه فروش رفته است. چنین حجم پایینی از فروش در مقایسه با دهه‌های گذشته یا روزهای ابتدایی انقلاب 57 و سال‌های بعدی آن نشان می‌دهد چقدر اوضاع تغییر کرده است. اگر نگارنده به سیاه‌نمایی متهم نشود، احتمالا با شرایط مطلوبی روبه‌رو نیستیم.

برای ادامه بحث، نقل خاطره‌ای از آقای رضا رجب‌زاده، مدیر قدیمی‌ترین کتابفروشی در مشهد که نزدیک به نیم قرن در این حوزه تلاش کرده، به بحث ما کمک می‌کند. آقای رجب‌زاده می‌گوید در سال 58 و حتی برخی سال‌های دهه 60 با کامیون که کتاب می‌آوردیم به سرعت کتاب‌ها به فروش می‌رسید.

مثلا تفسیر چندجلدی «پرتویی از قرآن» از مرحوم طالقانی را با خاور آوردیم و به سرعت فروش رفت. این مثال نشان می‌دهد که دقیقا چه دگردیسی در حوزه کتاب شکل گرفته است. خاطره آقای رجب‌زاده فقط از یک شهر و یکی از کتابفروشی‌های آن شهر است. اگر بخواهیم آن را تعمیم دهیم، میزان خرید مردم در حوزه کتاب را به هیچ عنوان نمی‌تواند با امروز مقایسه کرد.

ایشان حتی می‌گوید بعد از آفتی که در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 به جان فرهنگ افتاد، مجددا در اواخر دهه 70 به این جهت که اوضاع با روی کار آمدن دولت اصلاحات به شکلی سیاسی شد، اقبال به کتاب افزایش یافت. این دقیقا همان ایده جامعه سیاسی و استقبال به کتاب را نشان می‌دهد و نباید فقط به‌عنوان خاطره‌ای نوستالژیک از آن یاد شود.

اهالی ترویج کتاب قصد دارند مدام جامعه و مخاطب را در شکلی فردی به سمت نوعی توسعه فردی مجاب کنند؛ «اگر می‌خواهید انسان موفقی شوید، کتاب بخوانید» یا «انسان آگاه فردی است که مطالعه می‌کند.» چنین درکی از ترویج کتاب فقط باعث می‌شود- مثل مسکنی مقطعی- برخی از کتاب‌ها به صورت سینوسی اوج بگیرند و بعد از مدتی که هیچ استقبالی از آنها نمی‌شود، نزول کنند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است: پس در چنین شرایطی آیا مروجان کتاب بی‌اهمیت هستند؟ پاسخ خیر است اما در طول تمام این سال‌ها هرچه مروج کتاب و نهادهایی که قصد ترویج کتاب را داشته‌اند، افزایش یافته اما به لحاظ کیفی وضعیت تغییر خاصی نداشته است و حتی با نزول هم روبه‌رو شده‌ایم. این شرایط یک تلنگر به مروجان کتاب است.

زیستن با کتاب به نوعی سیاسی زیستن است. فردی که با کتاب و مطالعه سر و کار دارد، نه‌فقط فردی آگاه بلکه فردی کنشگر است که درپی جست‌وجویی حقیقت‌گونه است و نوعی آگاهی را درپی یک وضعیت طلب می‌کند که آن وضعیت در شرایط سیاسی و دفاع از سیاست است که ظهور و بروز می‌کند؛ مدلی که متاسفانه این روزها کمتر ترویج می‌شود و به نوعی هیچ نحله‌ای کتاب را مقدمه ورود به سیاست نمی‌داند و حتی شاهد هستیم بسیاری به دیگران تذکر می‌دهند که به جای کنش سیاسی بهتر است مثلا مدتی را خلوت کنید و مطالعه‌ای بکنید درحالی‌که هرچند لازمه هر کنشی سواد و فهم است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند اما مطالعه و زیستن با کتاب درحقیقت به دور از جامعه ممکن نیست و هیچ فردی در خلوت، نماینده حقیقت یا پرسشگری یا فرمی مطلوب از زندگی نیست بلکه در افقی اجتماعی است که فرد خاص می‌تواند جامعه را به سمت بهتری دعوت کند یا از جامعه پرسش‌های کلیدی داشته باشد که به نوعی کمک به جامعه است.

اگر امروز جامعه بیشتر مایل به سیاست‌زدایی است، به جهت این نکته است که کتاب کالایی هم‌ارزش با هزاران کالای دیگر شده است؛ در نتیجه عنصر فکر به عنصری کم‌اهمیت، تقلیل یافته است. در چنین شرایطی وظیفه حاکمیت نه‌تنها کمک به ترویج مطالعه است، بلکه از طریق کتاب باید سعی کند مجددا جامعه را در فرمی مطلوب بازتولید کند و سعی کند عنصر کتاب را به‌عنوان یک میانجی در نظر بگیرد و ایده سیاسی شدن را از محفل‌هایی که کتاب در آن قرار دارد، جست‌وجو کند و در بلندمدت قطعا این ایده افق‌های تازه برای جامعه سیاسی‌شده باز خواهد کرد.

منبع : جهت پرس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170527

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی