پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس انتخابات مجلس را بررسی می‌کند

با نزدیک شدن به مرحله دوم انتخابات مجلس شبکه‌های معاند شروع به تحرکات همیشگی خود برای ناامید کردن مردم کردند اما با نگاه سودای قدرت برخی اصولگرایان با افشای بی موقع و بدبین کردن مردم نسبت به جامعه در ضربه زدن به کشور گوی سبقت را از هم ربودند.

منتشر شده در 23 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ 11 اسفند اتفاق سر نوشت ساز کشور به دست مردم رقم خورد، اما ایران یک گوشه ناتمام در سرنوشت خود گذاشت و تکمیل آن را به اردیبهشت ماه سپرد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی با مشارکت 41 درصدی مردم در برخی حوزه ها به مرحله دوم کشید. در این مرحله استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، فارس، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران، همدان باید برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی خود نمایندگانی را انتخاب می‌کردند.

انتخابات الکترونیک

تصمیم برگزاری انتخابات الکترونیک پایتخت تحول گرایانه بود. صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سهولت رأی‌دهی، دقت بالا در شمارش آرا و امنیت خوب از مهمترین ویژگی‌های انتخابات الکترونیکی است. نتایج آرا تا ظهر روز بعد یعنی شنبه 22 اردیبهشت بطور کامل و دقیق اعلام شد.

 

در خصوص این اتفاق مهم وزیر کشور در مصاحبه خود گفت: انتخاباتی که برگزار کردیم در اوج سلامت، امنیت، دقت و مشارکت خوب و رقابت جدی اتفاق افتاد.

اوج گرفتن فعالیت شبکه‌های معاند

با نزدیک شدن به زمان انتخابات بازهم شبکه‌های معاند خارج نشین شروع به تحرکاتی در رسانه‌های خود کردند تا شاید این بار مردم را از آمدن به پای صندوق‌های رای پشیمان کنند.

گره زدن مسائل و مشکلات مختلف در جامعه و کشور به انتخابات سر خط اهداف و مطالب منتشر شده در این شبکه‌ها بود.

بیشترین مطالب منتشر شده در این زمینه توسط اینترنشال بود.

شبکه و تارنمای فارسی زبان صدای آمریکا (VOA) هم در اخبار و گزارش های خود پیرامون انتخابات با انتخاب کلید واژگانی چون، “تحریم انتخابات”، “آزاد نبودن انتخابات در ایران” ، “سوء استفاده از اتباع خارجی برای جمع کردن آرا” ، “عدم تمایل اکثریت برای شرکت در انتخابات”، “استقبال اندک”، “صندوق های جعلی ”  تمام تلاش خود را برای کم شدن مشارکت مردم انجام داد.

بخش فارسی بی بی سی و رادیو فردا هم با گزارش ها و مطالبی با محوریت تلاش برای کمرنگ نشان دادن شور انتخاباتی ایران از تلاش خود دریغ نکرد.

فارن پالیسی، رسانه‌ی انگلیسی زبان تحت مدیریت و حمایت آمریکا  هم هر از گاهی گزارش ها و مقالاتی در خصوص انتخابات قریب الوقوع در ایران منتشر  کرد.

بازتاب دور دوم انتخابات مجلس در رسانه‌های خارجی

رسانه انگلیسی ایندیپندنت نیز با اشاره به پوشش خبری لحظه به صندوق انداختن رای آیت الله سیدعلی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در رسانه های داخلی نوشت: (رهبر ایران) از مردم خواست تا به پای صندوق‌های رای بیایند. ایشان تصریح کردند که دور دوم انتخابات به اندازه انتخابات اصلی مهم است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره دور دوم انتخابات ایران نوشت: پس از تسلط سیاستمداران محافظه کار در رأی گیری ماه مارس (اسفندماه ۱۴۰۲)، مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات برای کرسی های باقی مانده در مجلس این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

این رسانه آمریکایی افزود: مردم در ۲۲ حوزه انتخابیه در سراسر کشور ۴۵ نماینده را از میان ۹۰ نامزد انتخاب می کنند که ۱۵ نفر از آنها میانه رو محسوب می شوند.

شبکه خبری آمریکایی ای‌بی‌سی نیوز نیز در پوشش خبری انتخابات امروز(جمعه) و در راستای کم اهمیت جلوه دادن نقش مردم ایران در اداره کشور و بدون اشاره به جایگاه قوا در قانون اساسی ایران، ادعا کرد: مجلس در ایران نقش ثانویه‌ای در اداره کشور دارد و رهبر عالی ایران در همه امور مهم کشور حرف آخر را می زند.

بیزنس اینسایدر نیز در راستای تلاش بر ای مخدوش کردن چهره انتخابات در ایران نوشت: در انتخابات مارس(اسفند ۱۴۰۲)، در مجموع ۲۵ میلیون رای به صندوق ریخته شد و مشارکت کمتر از ۴۱ درصد بود. کمترین میزان مشارکت قبلی در انتخابات پارلمانی، مربوط به سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) با ۴۲ درصد بود.

واشنگتن پست رسانه نزدیک به دموکرات ها، در گزارشی اصلاح طلبان را سیاستمدارانی که خواستار تغییر در اداره کشور هستند توصیف کرد و مدعی شد: (اصلاح طلبان) به طور کلی از شرکت در انتخابات منع شده اند. کسانی که خواهان اصلاحات بنیادی در ایران هستند، از رقابت در انتخابات مجلس منع شده یا به خود زحمت ثبت نام به عنوان نامزد را ندادند.

افشاگری‌های داخلی

با نزدیک شدن به انتخابات علاوه بر فشار خارجی بر انتخابات ایران، برخی افراد داخلی هم برای به منسب رسیدن در این جریان زمانی که کاری از دستشان برنمی‌آمد دست به افشاگری‌هایی زدند تا شاید بتوانند از این طریق حریف خود را از میدان به در کنند.

جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر که یکی از چهره های نزدیک به طیف قالیباف است، در توییتی اسناد مالی مرتبط با موسسه مصاف را منتشر و جزئیاتی از گردش مالی موسسه رائفی پور را به اشتراک گذاشت. او که حالا عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس است، اسناد ادعایی خود را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

این اتفاق موجب مثبت و منفی شدیدی را در فضای مجازی به راه انداخت. توییت ‌ها از شماره حساب واریزی با آیدی اکانت‌ها منتشر میشدند و فضای متشنجی را ایجاد کرده بود.

بعد از انتخابات بانک مرکزی به این امر ورود کرد و با اعلام اینکه مشخصات حساب‌ها کاملا محرمانه هستند پیگیر این اتفاق خواهد بود و با متخلفین این امر برخورد محکمی خواهد شد.

بعد انتشار اطلاعیه بانک مرکزی جلیل محبی در توییت خود نوشت:

دعواهای بی حساب و کتاب سیاست

در زمان‌های مهم کشور از کسانی که خود را رجال سیاسی کشور میدانند توقع رفتاری دیگر می‎‌رود اما با این اختلافات کوچک و بزرگ بیشتر بر هاونگ شادی دشمنان می‌کوبند. شاید آن کار بی اعتماد مردم نسبت به جمهوری اسلامی را که آنها مدت‌ها برای آن تلاش کردند با یک ندانم کاری سیاسی زودتر به نتیجه برسانند. برای اینکه لیست منتخب حزبی سرکار بیاید هرآنچه می‌شود برای خراب کردن و بد بین کردن مردم به آنها را منتشر کنیم تا شاید سیاست ما بر گرده کشوری بچربد جز به بد بین کردن مردم و ضرر زدن به جامعه هدفی را به ثمر نخواهد رساند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170058

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

  1. بی شک بازنده اصلی نظام بود که نماینده اول تهران با رای 2 درصد مردم تهران رفت مجلس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی