پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

با انحلال دوباره پارلمان کویت و سکوت غرب دم خروس تناقض گویی مدعیان دموکراسی بیرون زد، آن‌هایی که سر صدم درصد مشارکت در ایران حساسیت دارند!

منتشر شده در 25 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ پارلمان یا همان مجلس یکی از رکن‌های اساسی در هر کشوری است. از تعیین قانون‌ برای آبادانی بهتر هر کشور تا کنترل و نظارت بر امور کشور از کارهای مهم پارلمان است تا کشور را از هرج و مرج‌های احتمالی نجات بدهد.

مسلما در کشورهایی که آزادی دموکراسی وجود داشته باشد مردم خود تعیین میکنند که چه کسانی بر این امور نظارت داشته باشند و قانون کشور را تعیین کنند. اما پارلمان‌ها در کشورهای مختلف به شکل دیگری هدایت می‌شوند. گاها بعد از رای دادن مردم، این دادگاه یا پادشاه آن کشور است که تعیین می‌کند چه کسانی بر منصب پارلمان‌ها بنشیند.

در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم فعالیت پارلمان‌ها به همین گونه است. اجرایی قانون‌ها و دستورات پارلمان در آخر باید با تایید پادشاه کشور باشد که این کمی آزادی حقوقی را از این قوه اجرایی در این کشورها خواهد گرفت، مانند پارلمان کویت.

پارلمان کویت

طبق قانون اساسی کویت، ، سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و یک شورای مشورتی ،امیر کویت را در امور مملکتی همراهی می کند. این مجلس اعضای 65 نفزه دارد که 50 نفر با رای مردم و 15 نفر از طرف دولت معرفی می‌شوند. مجلس کویت 8 ماه فعالیت دارد و بعد از آن باید بودجه سال آینده را تعیین و تحویل دهد. این مجلس بجز قانونگذاری وظیفه استیضاح وزرا را نیز به عهده دارد. نکته متفاوت این مجلس با مجلس ایران در این است که امیر کویت هر وقت که خواست می‌تواند این مجلس را بطور کار منحل کند یا رئیس شورای وزیران را برکنار کند. با انحلال مجلس ظرف 2 ماه باید انتخابات جدید انجام شود تا دوباره مجلس به کار خود ادامه دهد اما این نکته قابل توجه است که در برخی سالها که مجلس در اینکشور منحل شد انتخاباتی برای برپایی دوباره‌ی آن صورت نگرفت و کشور بدون مجلس خواست امیر کویت بود.

امیران کویت تاکنون چهار بار در سال های 1976، 1986، 1999، 2006 و پنج بار در سال های بعد تا به امروز پارلمان را منحل کرده اند.

از اوج دموکراسی در کویت همین بس که سال 2011 مردم برای نبود مجلس شروع به اعتراض کردند که با انتخابات دوباره افرا تعیین شدند اما دادگاه در حکمی پارلمان انتخابی را منحل و پارلمان سال 2009 که همسو با امیر کویت بودند را بر سرکار آورد.

نقش زنان در پارلمان کویت

تا سال 2006 خبری از نقش زنان در انتخابات پارلمانی نبود تا این که در این سال به یکباره زنان دارای حق رای شدند و از 340 هزار نفر واجد شرایط رای دادن 57 درصد انتخابات حق زنان بودند. از سال 2009 اجازه این داد شد که زنان هم می‌توان جز نمایندگان پارلمان در انتخابات کاندید شوند با اخذ رای به پارلمان بروند.

انحلال مجلس کویت

بار دیگر در 22 اردیبهشت 1403 خبر انحلال پارلمان کویت توسط پادشاه این کشور اعلام شد. این اتفاق در صورتی رخ داد که امیر کویت در 11 اردیبهشت سال جاری یکبار این مجلس را منحل کرده بود. این مجلس تازه پا به عرصه حکومت نهاده یکبار هم 11 مرداد سال گذشته منحل شده بود.

امیر کویت در خصوص این انحلال گفته بود: «کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و ما باید برای رهایی از این شرایط، توصیه‌هایی ارائه کنیم و اقداماتی را که «نقض قوانین اساسی کشور است» محکوم می‌کنم.

وی ادامه داد که برخی از ضوابط و حدود قانونی تجاوز می‌کنند و نباید در برابر آن سکوت پیشه کرد و درصدد محدود کردن اختیارات پادشاهی هستند.

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح

تاکید کرد که تصمیم سختی برای نجات کشور و تأمین منافع عالی آن می‌گیریم و اجازه نمی‌دهم از دموکراسی برای تخریب کشور سوءاستفاده شود. وی همچنین گفت: نباید منافع ملت را متوقف کرد و بودجه عمومی را هدر داد.

انحلال مجلس و شبکه‌های غربی

انحلال پارلمان کویت تنها خبری است که نیاز به واکنش آنچنانی از سوی شبکه‌های معاند با ایران ندارد. چون با وجود امیر این کشور اتفاق خاصی چه از نظر مشارکت مردمی و چه از نظر دخالت‌های پارلمان بر امورات کشور نخواهد افتاد. در واقع وجود پارلمان و مشارکت مردم برای انتخاب نمایندگان خود یک امر نمایشی در این کشور است. بعد از نشر خبر انحلال مجلس کویت شبکه‌های معاند با ایران فقط در حد اطلاع رسانی از این خبر در شبکه‌های خود مطالبی را منتشر کردند و در این شبکه‌ها هیچ خبری از حمایت و تذکر به امیر کویت بابت عدم آزادی بیان و نبود حق شهروندی صحبتی به میان نیامد.

این سکوت در برابر این اتفاق مهم در این کشور در مقایسه با شور و هیجانات دشمن برای ایران تعجب برانگیز است. در کویت عملا با تصمیمات امیر این کشور دموکراسی و ناظر قانونی هر چند وقت یکبار حذف خواهد شد و برای حرف مردم احترامی قائل نیستند.مسلما در ایران جریان در مسیر دیگری در حرکت است. تمام امورات کشور با انتخابات با مردم است و فرد انتخاب شده تا آخرین روز تعیین شده کاری بر منصب خود می‌ماند. همین باعث عصبانیت دشمن شده است. هرسال با نزدیکی به انتخابات صدای شبکه‌های غربی برای انجام رسالت دشمن در ایران بلند می‌شود و این دموکراسی قانونی را که حق قانونی همه مردم است را تحریم می‌کنند.

انحلال پارلمان کویت و فضای مجازی

بعد از انتشار خبر انحلال پارلمان مجلس کاربران فضای مجازی در صفحات خود از این موضوع مهم که با سکوت خودتحقیرهای داخلی و شاه پرستان روبرو شده بود مطالبی را یادداشت کردند.

کشور بی ثبات

مسلما کشوری که مجلس را خطر حکمرانی خود بداند و به دلیل آنکه با رای مردم و ایجاد دموکراسی بر سر منصب آمده باشد را قبول نداشته باشد دچار بی ثباتی قانونی  است. زمانیکه یکی از وظایف اصلی پارلمان نظارت بر رفتار حکمران آن کشور است با حذف آن توسط امیر کشور مفهوم خوبی را از سلامت و صداقت حکمران کشور به مخاطب القا نمی‌کند. اینکه با دموکراسی نمایندگان مجلس انتخاب شوند حتما باید نسبت به اتفاقات افتاده و تصمیمات اجرایی در کشور به مردم نیز پاسخگو باشند و این یعنی نظارت مستقیم مردم بر رفتار حاکم کشور و این حذف یعنی دخالت مردم مورد تایید برخی رفتارهای مخفی حاکمیت نیست.

کویتی که با افتخار فرودگاه و پایگاه نظامی خود را مقر  نظامی آمریکایی‌ها کرده است اگر به دموکراسی پایبند بود اکنون برای بابت کمک به آمریکا برای پشتیبانی از اسرائیل به مردم خود پاسخ میداد که با حذف دموکراسی نمایشی این حق اعتراضی را از مردم خود صلب کرد. پس طبیعی است با این اوصاف زمانی که خبر از حذف پارلمان و نادیده گرفتن حق مردم منتشر می‌شود رسانه‌های وابسته به آمریکا در مقابلش سکوت کنند و این امر را فقط امری در حوزه اختیارانپادشاه آن سرزمین بدانند. اما برای کشوری چو ایران که میدانند مشارکت مردم چه معنی در این کشور دارد باید با تمام قوا به مبارزه با آن بپردازند تا شاید موفق شوند اما این کشور و مردمانش هیچگاه شبیه کویت نخواهند شد.

منبع : جهت پرس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170177

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی