پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سفیر آمریکا در اسرائیل یکی از حساس ترین و جنجالی ترین سمت های دیپلماتیک در وزارت امور خارجه آمریکا است. این امر تا حدی به دلیل رابطه آمریکا و اسرائیل، جامعه بزرگ یهودی در آمریکا و درگیری ها میان اسرائیل و فلسطین است.

منتشر شده در 19 اردیبهشت 1402
در سرویس

 همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن – تل آویو، “تام نایدز” سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی ، که هدفش حل تنش‌ها در روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی بود و در این زمینه ناکام مانده است، تابستان امسال استعفا می دهد.

یک مقام دولتی آمریکا به آژانس تلگراف یهودی گفت که نایدز تا تابستان امسال از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. این گزارش اولین بار از سوی اکسیوس منتشر شد. آکسیوس به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشت که نایدز می خواهد زمان بیشتری را با خانواده‌اش بگذراند.

بلینکن گفته است: تام (نایدز) با انرژی و مهارت خاصی برای تقویت بیشتر روابط ویژه میان آمریکا و اسرائیل و پیشبرد منافع دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی آمریکا تلاش می کرد. همه ما نقش او به عنوان نماینده آمریکا در اسرائیل را به یاد خواهیم داشت، اما می دانم که او مشتاقانه منتظر حضور در کنار خانواده اش است.

نایدز درحالی صندلی خود را ترک می کند که اصلاحات قضایی جنجالی دولت بنیامین نتانیاهو تنش با آمریکا را افزایش داده و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هنوز نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت نکرده است, درحالی که چهار ماه از سوگند وی به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گذرد.

سفیر آمریکا در اسرائیل یکی از حساس ترین و جنجالی ترین سمت های دیپلماتیک در وزارت امور خارجه آمریکا است. این امر تا حدی به دلیل رابطه آمریکا و اسرائیل، جامعه بزرگ یهودی در آمریکا و درگیری ها میان اسرائیل و فلسطین است.

یک مقام آمریکایی به تارنمای اکسیوس گفت، نایدز در حالی که هفته گذشته در یک سفر کاری در واشنگتن بود، به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور گفت که می‌خواهد تابستان امسال استعفا دهد.

این مقام گفت که تام نایدز اعلام کرده دلیلش برای استعفا دلایل شخصی و دوری از خانواده از دسامبر ۲۰۲۱ تاکنون است.

دو مقام آمریکایی نیز به اکسیوس گفتند که نایدز صبح سه شنبه به وقت محلی به کارکنان ارشد سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی در مورد استعفای قریب الوقوع خود اطلاع داد.

یک مقام آمریکایی گفت که نایدز عصر دوشنبه، چند ساعت قبل از حملات هوایی اسرائیل به غزه، تصمیم خود برای کناره گیری را به دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اطلاع داده است.

نایدز در دو سال با سه نخست وزیر مختلف رژیم صهیونیستی کار کرد و توانست با همه آنها رابطه کاری نزدیک برقرار کند. او در میان بسیاری از سیاستمداران صهیونیست محبوب است.

یک مقام آمریکایی گفت: تنها سیاستمداران اسرائیلی که نایدز با آنها مشکل داشت، وزیران فعلی افراطی دولت نتانیاهو از جمله بتزل اسموتریچ و ایتامار بن گویر و اعضای احزاب راست افراطی آنها بودند.

نایدز زمانی که مدیر اجرایی موسسه مورگان استنلی بود، به سمت سفیر آمریکا در اسرائیل منصوب شد. در دوره اول دولت بارک اوباما، او به عنوان معاون هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق این کشور, در امور مدیریت و منابع خدمت کرد.

نایدز که برای سال‌ها یکی از فعالان کلیدی در حزب دموکرات بوده است ،با ران کلین، رئیس دفتر سابق کاخ سفید و جف زینتز، رئیس دفتر فعلی کاخ سفید روابط نزدیکی دارد. او همچنین به بلینکن، سالیوان و دیگر مقامات ارشد دولت بایدن بسیار نزدیک است.

دو مقام آمریکایی گفتند که انتظار می‌رود استفانی هالت، معاون سفارت آمریکا در اورشلیم، پس از کناره‌گیری نایدز، به عنوان کاردار آمریکا معرفی شود.

وضعیت سیاسی در واشنگتن و مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا می تواند معرفی سریع سفیر جدید آمریکا در اسرائیل را برای بایدن دشوار کند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/7647

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی