پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین که به شکل مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اجرا شده است، با حضور روسای جمهور دو کشور به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری از آنها آغاز شد.

منتشر شده در 2 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ رود ارس بزرگترین رود مرزی ایران در شمال غربی کشور است که مرز مشترک ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه را تشکیل داده است. برای بهره‌برداری از این نعمت الهی ایران با ارمنستان در یک طرح مشتر تصمیم به ساخت سدی بر روی این رودخانه‌ی هم مرز گرفتند.

سد قیز قلعه‌سی، بر روی رودخانه ارس و در پایین‌دست سد خداآفرین و برای تکمیل بهربرداری از سد خداآفرین  ساخته شد.

تصمیم به ساخت این سد 9 سال پیش یعنی سال 95 در دولت پیشین گرفته شد که امروز شاهد افتتاح آن توسط دو رئیس جمهور ایران و ارمنستان بودیم.

سفیر سابق ایران در ارمنستان نیز این موفقیت بزرگ را در صفحه ایکس خود منتشر کرد و مردم را نیز در شادی این موفقیت شریک کرد.

سید ابراهیم رئیسی و آقای «الهام علی‌اف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور در نقطه صفر مرزی و محل اجرای سد مشترک «قیز قلعه‌سی» افتتاح شد.

سد قیز قلعه‌سی در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در ۱۲ کیلومتری پائین دست سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در حال حاضر پیشرفت این پروژه ۱۰۰ درصد است. به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه‌سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه‌سی قرار دارد از طریق کانال به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال و به وسعت ۷۴ هزار هکتار تزریق خواهد شد و علاوه بر تامین ۲۷۰ گیگاوات ساعت برق در سال زمینه توسعه بخش‌های گردشگری و کشاورزی را نیز فراهم می‌کند.

سد قیز قلعه‌سی از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع ۳۷ متر از پی با طول تاج ۸۳۴ متر است و ۲.۱ میلیون متر مکعب حجم بدنه دارد.

این سد بزرگترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی و اردبیل است که علاوه بر تامین آب بزرگترین شبکه آبیاری زهکشی شمال غرب کشور، باعث تقویت دیپلماسی آب و حسن همجواری و افزایش تعاملات مناسب با جمهوری آذربایجان می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از این طرح با توسعه و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه زمینه ایجاد اشتغال بالغ بر ۴۰ هزار نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورد.

سد قیزقلعه‌سی و فضای مجازی

اهالی رسانه از موفقیت و قوی شدن ایران در زمینه‌های علمی به خود و کشور خود افتخار می‌کنند و این احساس غرور و سربلندی ایران قوی را در صفحات خود به نمایش گذاشتند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170747

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی