پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون ۲ مهلت ۵ روزه برای بررسی صلاحیت‌ها درنظر گرفته. با توجه به تعداد بالای ثبت‌نامی‌ها شاید بخشی از ۵ روز دوم را هم استفاده کنیم.

منتشر شده در 15 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز (سه‌شنبه، ۱۵ خرداد) در گفت‌وگوی با خبر ۱۴ سیما درباره نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ثبت نام‌ها روز گذشته به پایان رسید و ما پرونده ۸۰ نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری را از وزارت کشور تحویل گرفتیم.
وی افزود: مهلت ۵ روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت این افراد از امروز آغاز شد و اولین جلسه نیز امروز صبح برگزار و فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان آغاز شد.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جلسات به صورت چند نوبته و فشرده ادامه خواهد داشت، گفت: بر اساس قانون ما مهلت ۵ روزه‌ای را برای بررسی در اختیار داریم و از این مهلت استفاده خواهیم کرد و نیز یک پنج روزه دوم را هم قانون پیش بینی کرده است و لذا بنا داریم با توجه به تعداد بالای ثبت‌نامی‌ها بخشی از آن مهلت دوم را هم در صورت نیاز استفاده کنیم.
طحان‌نظیف بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که کار در نهایت صحت و سرعت انجام شود تا فرصت تبلیغات برای داوطلبان وجود داشته باشد.
وی افزود: مبنای ما برای بررسی صلاحیت‌ها، قانون اساسی است، با توجه به اهمیتی که جایگاه ریاست جمهوری دارد لذا شرایط آن در اصل ۱۱۵ قانون اساسی ذکر شده است.

هیچکس در انتخابات ریاست‌جمهوری گزینه‌ دفتر رهبری نیست

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان وی قرار است روز جمعه هشتم تیرماه برگزار ‌شود. 80 نفر طی 5 روز برای کاندیداتوری در این انتخابات ثبت نام کردند و روز 22 خردادماه شورای نگهبان قرار است اسامی نهایی کاندیداها را پس از بررسی صلاحیت آنها اعلام کند.

در میان ثبت نام کنندگان برای انتخابات، حضور برخی افراد البته با تعجب‌ دوستداران نظام و تحلیل‌های عجیب و غریب برخی بدخواهان انقلاب روبرو شد؛ کسانی که زمانی مسئولیت‌هایی در دفتر مقام معظم رهبری داشتند، اما حالا بنا به تشخیص و صلاحدید خود و به صورت کاملاً فردی در انتخابات ثبت‌نام‌ کرده‌اند.

باید بیش از اینها شأن دفتر مقام معظم رهبری از سوی آنها پاس داشته شود، با این حال مهم‌تر آن است که همه بدانند، آنچه رخ داده، نه یک اقدام از ناحیه نهاد دفتر، بلکه تصمیمی فردی بوده است که ارتباطی نیز با حاکمیت ندارد.

یکی از موارد برجسته در تمام انتخابات‌ها، عدم حضور افراد منسوب به رهبر معظم انقلاب برای کاندیداتوری و یا برعهده گرفتن مسئولیت ستادهای تبلیغاتی بوده است و در ادوار مختلف انتخابات، رهبر معظم انقلاب افراد منتسب به خود را از حضور در عرصه انتخابات منع می‌کردند تا شائبه دخالت دفتر رهبری در انتخابات پیش نیاید.

حتی جدای از نزدیکان رهبر انقلاب، افراد منصوب از سوی ایشان در پست‌های مدیریتی نیز معمولاً با احتیاط بسیار بیشتری نسبت به دیگران درباره ورود به انتخابات عمل می‌کنند و همواره این «حیطه» محترم شمرده و تاکید می‌شود که این حضور یک حضور فردی است و نه حاکمیتی.

دولت از هیچ شخصیت حقوقی دولتی در انتخابات دفاع نمی‌کند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور شهید می‌گوید منظور از اینکه دولت از هیچ نامزدی دفاع نمی‌کند، شخصیت حقوقی دولت بوده است. اسماعیلی در واکنش به حضور ۵ نفر از دولت گفته، زمان برای هماهنگی‌ها کوتاه بود، امیدوارم دوستان [کاندیداهای دولتی] در نهایت اجماع کنند.

برگزاری مناظره‌های انتخاباتی باز هم در استودیوی برنامه نود

اعلمی دبیر ستاد انتخابات ریاست جمهوری سیما گفت: تعداد صندلی‌ها قطعی نشده است، ما تعداد را باز نگه داشته‌ایم تا ببینیم برای چند نفر باید صندلی‌ها تدارک دیده شود. ما این آمادگی را داریم که برای هر تعدادی که شورای نگهبان تأیید کند فضای مناظره هم به همان تعداد در نظر گرفته شود.

مناظره‌ها قطعی شده است و به صورت زنده برگزار می‌شود. دکور مناظره‌ها در استودیو اصلی سازمان در استودیو شماره ۱۱ در حال آماده سازی است. مجری مناظرات به‌زودی مشخص می‌شود و در حال حاضر سه‌نفر به‌عنوان گزینه‌های اصلی مناظره‌ها مطرح هستند.

همه نامزدها گفت‌وگوی تلویزیونی دارند، میزگردهایی هم در تدارک هستیم که با حضور کارشناسان برگزار شود و نامزدها گفت‌وگوهایی هم به‌صورت مستقیم با دوربین دارند.

استودیو شماره ۱۱ یکی از استودیوهای خاطره‌انگیز سازمان صداوسیماست که برنامه‌های زیادی از جمله «نود»، «خانواده یک»، «مناظره» و… از طریق آن تولید و پخش شده است. مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ هم در این استودیو برگزار شده است.

شهادت رئیس‌جمهور  باعث مشارکت بالا می‌شود

داریوش سجادی، تحلیلگر سیاسی گفت: شهادت رئیس جمهور آیت‌الله رئیسی باعث ایجاد فضایی شده که ملت را برای کشاندن هر چه بیشتر به پای صندوق‌های رأی برانگیخته است. طراز تعریف شده از آقای رئیسی، ملاک خدمتگزاری و خدمت به مردم و دوری از هرگونه تنش سیاسی را برای انتخاب رئیس جمهور بعدی نشان می‌دهد.

اول حضور مهم است و بعد انتخاب اصلح!

رهبر انقلاب در بیانات روز گذشته در مراسم سالگرد رحلت امام درباره مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو موکدا گفتند: اول حضور مهم است و بعد انتخاب اصلح!

 

توصیه مهم سردار حاجی زاده درباره انتخابات

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172328

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی