پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رسانه غربی اعلام کرد

روسای‌جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان آخرین وضعیت منطقه قفقاز جنوبی و همکاری‌های تجاری و حمل و نقل را مورد بررسی قرار دادند.

منتشر شده در 26 بهمن 1401
در سرویس

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان چهارشنبه (۱۵ فوریه) در تماسی تلفنی درباره وضعیت کنونی «قفقاز جنوبی» گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» کرملین در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «در این گفت‌وگو وضعیت حاضر در منطقه قفقاز جنوبی و اهمیت گام‌های مستمر برای تضمین ثبات و امنیت در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد توجه قرار گرفت. در این زمینه، اجرای بی قید و شرط تمام توافقنامه‌های بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد تایید روسیه قرار گرفت».

کرملین اعلام کرد که چشم اندازهای توسعه بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله اجرای پروژه های مشترک در زمینه انرژی و حمل و نقل بین دو رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفت و  توافق شد که تماس‌ها در قالب‌های مختلف ادامه یابد.

جنگ در  قره‌باغ میان ایروان و باکو در  سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف به جا گذاشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی‌ای که از ده‌ها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیرو برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

نخست‌وزیر ارمنستان چندی قبل گفت که ارمنستان آماده امضای توافقنامه سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ به مدت ۲۰ سال است. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیرا اظهار داشت که روسیه در پی حل و فصل همه جانبه روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و پیشبرد صلح بین  دو کشور است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه  گفت: «امروز دو سال از صدور بیانیه در مورد توقف کامل نبرد و تمامی عملیات نظامی در قره‌باغ توسط روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان می‌گذرد. ​​این اقدام به خونریزی پایان داد و روند زندگی مسالمت آمیز در منطقه ایجاد شد».

زاخاروا خاطرنشان کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه که بر اساس بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ مستقر شده‌اند، به طور موثر وظایف خود را انجام می‌دهند و سهم قابل توجهی در ثبات وضعیت و تضمین امنیت در منطقه دارند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/15254

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی