اجرای «چهارگان» و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی

گروه موسیقی «چهارگان» با اجرای چهارنوازی در موسیقی ایرانی سومین تجربه از «طرزِ تازه» را با اجرایی متفاوت در تالار رودکی رقم زد.

اجرای «چهارگان» و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی
213309

به گزارش جهت پرس؛ از روابط عمومی بنیاد رودکی، گروه موسیقی «چهارگان» به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر که بر پایه چهارنوازی سازهای زهی آرشه‌ای در موسیقی ایرانی از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است با رویکردی نوین در آهنگسازی و اجرای موسیقی برپایه این نوع از ساز، شامگاه پنجشنبه و جمعه- ۸ و ۹ آذرماه- طی دو شب در تالار رودکی روی صحنه رفت و قطعاتی از آهنگسازان مختلف را در دو بخش اجرا کرد.

این کنسرت با اجرای قطعه desert varnish به آهنگسازی آدام گودوین آغاز شد که فضایی بسیار متفاوت در اجرا با سازهای ایرانی را ایجاد کرده بود. پس از آن قطعات «چهارگاه» و «محلی ۸» به آهنگسازی شریف لطفی اجرا شدند. «گل پامچال» (واریاسیون روی ملودی محلی گیلکی) اثر سعید هنرمند و «چارتکه» (فوک ایرانی برای چهارصدا) از همین آهنگساز نیز قطعات بعدی بودند که گروه «چهارگان» نواخت.

بخش اول کنسرت با اجرای قطعه «عزیز» که احسان ذبیحی‌فر آن را براساس ملودی محلی ساخته است به پایان رسید.

یکی از ویژگی‌های گروه «چهارگان» محدود نبودن به یک ژانر موسیقی است و طی اجرا، قطعاتی از آهنگسازی مدرن و آکادمیک و هم قطعاتی از موسیقی ردیف-دستگاهی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. نکته قابل توجه دیگر در فعالیت این گروه، انحصاری بودن قطعات اجرایی آنهاست و آهنگسازان، این قطعات را صرفا برای این گروه و ساختارِ سازی آن نوشته و تنظیم کرده‌اند.

اجرای «چهارگان» و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی

قسمت دوم کنسرت با عنوان «برنامه دشتی» با تکنوازی قیچک بم و اجرای پیش‌درآمد دشتی اثر یوسف فروتن آغاز شد. این قطعه بدون وقفه به اجرای قطعه بعدی متصل شد و نوازنده قیچک آلتو، چهارمضراب دشتی از آثار ابوالحسن صبا را نواخت.

سپس گروه، تصنیف «چشم نرگس» با تنظیم احسان ذبیحی فر را اجرا کرد. ذبیحی‌فر این تصنیف را براساس اثر فرامرز پایور، تنظیم کرده است. در ادامه «کمانه‌ها» (بیات راجه، اوج و فرود) به آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر نواخته شد.

کنسرت با قطعه «رِنگ» با تنظیم ذبیحی فر به پایان رسید. این قطعه بر اساس رِنگ دشتی رضا محجوبی تنظیم شده بود.

احسان ذبیحی‌فر (کمانچه اول)، مشکات نصیری (کمانچه دوم)، آزاده شمس (قیچک آلتو) و محمدمهدی بصیرت‌منش (قیچک بم) نوازندگان کوارتت چهارگان را تشکیل می‌دهند.

شریف لطفی، بابک خضرایی، کارن کیهانی، مینا افتاده، حمید قنبری، احسان امامی، زمان خیری، هومان رومی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی، بهرنگ آزاده، پوریا اخواص، حمید خبازی، محمدرضا تفضلی، حمید عسکری و حمید دیبازر از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این کنسرت نشستند.

«طرزِ تازه» عنوان طرحی است که در آن بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ایده‌های گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف از جمله ردیف_دستگاهی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی حمایت‌های ویژه‌ای می‌کند.

پیش از این نیز در نخستین تجربه کنسرت «تریو + یک» در تالار وحدت و پس از آن در دومین تجربه کنسرت «ننشیند خموش» توسط گروه «همنوازان وداد» در تالار رودکی برگزار شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.