پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تیپ «گولانی» که در هر فرصت و مناسبتی توسط مقامات صهیونیست به عنوان آماده ترین و پرافتخارترین واحد ارتش این رژیم معرفی می شد، اکنون به شکست خورده ترین و آسیب پذیرترین یگان در نبردهای غزه تبدیل شده است.

منتشر شده در 28 آذر 1402
در سرویس

رژیم صهیونیستی از تیپ گولانی به عنوان نوک پیکان ارتش برای حمله زمینی به نوار غزه استفاده کرده و آن را به عنوان یگان ویژه نبرد در محله «الشجاعیه» شهر غزه که گره کور درگیری ها و کانون مقاومت در غزه به شمار می رود، انتخاب کرده است.

در ابتدای ماه دسامبر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خطاب به نیروهای تیپ گولانی گفت که باید برای نبردی سخت در الشجاعیه آماده شوند. وی با اشاره به نبردهای گذشته تیپ گولانی با رزمندگان مقاومت در محله الشجاعیه خطاب به اعضای این تیپ افزود: شما برای تمام کردن کار به الشجاعیه باز می گردید.

با شدت گرفتن درگیری ها و تن به تن شدن جنگ، نام تیپ گولانی از رمز و نماد قدرت ارتش رژیم اشغالگر به پرتلفات و شکست پذیر ترین تیپ تبدیل شده است که نیروهای آن به طور روزانه توسط مقاومت کشته می شوند و روزی نمی گذرد که خبری از هلاکت نیروهای تیپ ویژه گولانی منتشر نشود.

یک چهارم تیپ تبخیر شد

فرمانده پیشین تیپ گولانی می گوید: یک چهارم نیروهای این تیپ از هفتم اکتبر(۱۵ مهرماه) کشته یا زخمی شده اند و این تیپ تاکنون ۸۲ افسر و نظامی خود را از دست داده است.

«موشه کابلنسکی» در گفت و گو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: یک هفته پیش به خاطر یک اتفاق بزرگ از مقر تیپ بازدیدی داشتم و آنجا بود که از دشواری و پیچیدگی جنگ اطلاع یافتم و چیزهایی درباره مشکلات افسران و فرماندهان در میدان نبرد شنیدم.

وی اضافه کرد: آن ها در سایه مشکلات بزرگی می جنگند که یکی از آن ها تراکم جمعیتی است و اوضاع وقتی پیچیده تر می شود که بخواهند در میان آوارها با گروهی بجنگند که بدون شکست به نبرد ادامه می دهد.

کابلنسکی از تلفات تیپ گولانی (کشته شدن یک چهارم نیروهای آن) ارایه می دهد که برخلاف آمارهای رسمی ارتش رژیم صهیونیستی است، اما بدون درنظر گرفتن این آمار و اعداد، گفته های کابلسنکی نشان می دهد که نبرد در نوار غزه برای اشغالگران به چه میزان دشوار و پیچیده است.

یک کارشناس نظامی عراقی در گفت و گو با شبکه الجزیره در این باره می گوید: سخن فرمانده سابق تیپ گولانی درباره کشته و زخمی شدن ۸۳ نفر، چندان دقیق نیست زیرا نیروهای این تیپ ۲ هزار و ۵۰۰ نفر هستند و یک چهارم آن ها بیش از ۵۰۰ نفر خواهد بود که کشته و زخمی شده اند و هنگامی که تیپی فقط چهار گردان داشته باشد، این خسارت ها بسیار سنگین تر خواهد بود.

«حاتم الفلاحی» افزود: این آمار نشان می دهد که اشغالگران، شمار دقیق کشته های خود را اعلام نمی کنند و شکستی با این حجم برای یگانی که به عنوان یگان ویژه نبرد در مناطق خاص و مهم به شمار می رود و فرماندهان ارتش از آن در نبردهای پیچیده و شدید استفاده می کنند، بسیار بزرگ و سنگین است.

وی اضافه کرد: اگر خسارت و تلفات تیپ های آموزش شدیده اینگونه باشد، دیگر تیپ ها و یگان های کمتر آموزش دیده و با امکانات محدودتر چه وضعیتی خواهند داشت؛ بویژه اینکه مانند آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد، بیشتر تلفات از میان فرماندهان و افسران بلندپایه باشد.

الفلاحی گفت: زمانی که تلفات در سطح فرماندهان باشد نشان دهنده یک مشکل واقعی در عملیات نظامی است که تیپ گولانی و ارتش رژیم صهیونیستی در شمال و جنوب نوار غزه آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت: خسارت ها و تلفات ارتش، می تواند به محاکمه بسیاری از این فرماندهان منجر شود و ارتش نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد و به همین خاطر فرماندهان نظامی و امنیتی اشغالگران در بحران و مخمصه بزرگی قرار دارند و تمام تلاش خود را برای دستیابی به هر موفقیت کوچکی در میدان به کار بسته اند تا بر شکست هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) سرپوش بگذارند.

حمله هفته گذشته به نیروهای اشغالگر در محله الشجاعیه غزه، شدیدترین و خونین ترین حمله به آن ها بود که ۱۰ افسر از جمله چند فرمانده در کمین نیروهای گردان ها القسام در این محله کشته شدند و یک شوک کامل به رژیم صهیونیستی وارد کرد.

«فایز الدویری» کارشناس نظامی اردنی می گوید: رژیم صهیونیستی پنج لشکر یعنی ۴۵ درصد از توان ارتش را برای نبرد در غزه درنظر گرفته است و ۲۵ درصد دیگر در جبهه شمال با لبنان قرارداده است و از ۳۰ درصد بقیه ۱۰ درصد را به کرانه باختری اختصاص داده است و ۲۰ درصد باقیمانده را به عنوان نیروهای ذخیره حفظ کرده است.

الدویری افزود که سه لشکر رژیم صهیونیستی در جبهه غزه حضور دارند و هر لشکر ۳۵۰ دستگاه ادوات نظامی در اختیار دارد؛ یعنی وجود هزار تا هزار و ۱۰۰ تانک و نفربر که از سوی تیپ های گولانی، گفعاتی و هوابرد پشتیبانی می شوند.

وی در پایان گفت: گردان های عزالدین القسام تاکنون ۲۹۰ دستگاه از ادوات نظامی رژیم صهیونیستی را به طور کامل یا جزئی از بین برده است، به این معنا که این رژیم حدود ۸۰ درصد از تجهیزات یکی از این لشکرهای سه گانه را در غزه از دست داده است.

منبع : ایرنا
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/151740

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی