پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ماجرای سندی ننگین که در دولت روحانی بر کشور تحمیل شد

با پذیرش سند 2030 ایران ملزم می‌شد تا تغییرات مدنظر یونسکو را در نظام آموزشی و فرهنگی کشور حتی در زمینه کنترل جمعیت و محیط زیست اعمال کند. اجرای این سند در دولت سیزدهم توسط رئیسی لغو شد.

منتشر شده در 22 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ در روز های اخیر، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در حاشیه سفر استانی به قم و در جمع طلاب و استادان حوزوی در مدرسه فیضیه گفت: در ابتدای دولت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، لغو سند ۲۰۳۰ تصویب شده بود اما همراه ۲۷ سند دیگر امضا نشده بود. هنگامی که دولت آغاز به کار کرد ۲۸ سند مصوب بود اما ابلاغ نشده بود، یکی از اسنادی که در ابتدای دولت لغو کردم لغو سند 2030 بود.

سند 2030 چیست؟

به طور خلاصه، سند موسوم به 2030 سازمان یونسکو، یکی از پروژه‌های سازمان ملل متحد به منظور جهانی‌سازی ملت‌ها و یکسان‌سازی فرهنگ‌ها تحت عنوان «توسعه پایدار» است. این سند پس از شکست سند هزاره سازمان ملل به پیشنهاد امریکا به یونسکو ارائه شد و با حضور وزرای 130 کشور از جمله ایران در کره جنوبی تصویب شد.

این سند درحالی در دولت قبل توسط دولت روحانی امضا شد که دو نهاد نظارتی مهم یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس از پذیرفتن آن بی اطلاع بودند. این در حالی است که پذیرش تعهدات بین‌المللی بدون تصویب مجلس بی اعتبار و مخالف نص صریح قانون اساسی است.

اجرای این سند در 25 شهریور 95 توسط هیات دولت، با تشکیل کارگروهی الزامی شد. با پذیرش سند، ایران ملزم می‌شد تا تغییرات مدنظر یونسکو را در نظام آموزشی و فرهنگی کشور حتی در زمینه کنترل جمعیت و محیط زیست و… اعمال کند. همین موضوع سبب می‌شد تا نسل‌های آینده با هویت ملی و مذهبی خود بیگانه شوند. تغییر سبک زندگی، تغییرات همه جانبه در تفکر عقیدتی، سیاسی، اخلاقی و حتی قوانین مدنی، تبعات دیگر این دومینوی خطرناک است. سند 2030 آغازی بر ورود سازمان‌های به اصطلاح بین‌المللی برای سلطه فرهنگی بر کشورهاست که با تغییر نظام آموزشی آنها صورت می‌پذیرد.

آیا دولت روحانی اجرای سند ۲۰۳۰ را لغو کرده بود؟

حسام الدین آشنا، عضو کابینه دولت دوازدهم در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، به سخنان اخیر رئیسی در حاشیه سفر استانی به قم واکنش نشان داد و با انتشار تصویر مصوبه هیات دولت روحانی در سال ۱۳۹۶ مدعی شد که دولت مصوبه قبلی خود برای اجرای سند ۲۰۳۰ را بعد از مخالفت صریح رهبری در بهار همان سال لغو کرده است.

برخلاف یادداشت حسام الدین آشنا، اجرای سند ۲۰۳۰ در ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ توسط هیات دولت، با تشکیل کارگروهی برای این موضوع الزامی می‌شود. پیگیری‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین بررسی اسناد و تاریخچه سند ۲۰۳۰ بیانگر آن است که تصویب‌نامه مورد اشاره مشاور روحانی صرفا مربوط به لغو تصویب‌نامه هیات وزیران در سال ۱۳۹۵ درباره تشکیل کارگروه‌های ملی آموزش ۲۰۳۰ است.

ضمن اینکه این کارگروه‌ها سال ۱۳۹۵ با حداکثر سرعت ماموریت خود در موضوع سند ۲۰۳۰ را انجام داده بودند و سند ۲۰۳۰ را رونمایی و در مسیر اجرا قرار داده بودند.

حضرت آقا سند 2030

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان نخستین فردی که نسبت به سند ۲۰۳۰ اعلام موضع کردند در دیدار خود با معلمان در اردیبهشت ماه 1396 فرمودند: «اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند»

رهبر معظم انقلاب همچنین این‌گونه سندها را مخالف تاریخ و فرهنگ برخی کشورها از جمله ایران دانستند و در مورد الزام‌آور بودن یا نبودن آن نیز گفتند: «یکی از کارهای استادان است؛ سند۲۰۳۰ باید تبیین شود. این جزئی از یک سند بالادستی سازمان ملل است؛ سند توسعه پایدار؛ دست‌هایی پشت سازمان ملل هستند که دارند برای همه چیز ملل دنیا منظومه فکری تنظیم می‌کنند. این غلط و معیوب است؛ اینها چه حقی دارند که دربارهٔ سنت کشورها اظهارنظر کنند؛ همه‌اش هم «باید» است.»

بر همین اساس و به دنبال تذکر رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ۱۳۹۶، لغو سند یا بیانیه آموزش ۲۰۳۰ در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در جلسه ۷۹۶ این شورا در خرداد ۱۳۹۶ به تصویب رسید.

اما با اینکه مصوبه لغو سند ۲۰۳۰ در خرداد ۱۳۹۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اما هیچ‌گاه تا پایان دولت دوازدهم مصوبه آن از سوی رئیس وقت دولت به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشد.

بر همین اساس و با آغاز به کار دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی در همان نخستین روزهای شروع به کار دولت، مصوبه لغو سند ۲۰۳۰ را امضا و در کنار دیگر مصوبات ابلاغ نشده شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170006

اخبار پیشنهادی

نظرات

2 پاسخ

  1. روحانی چه گندایی که به این کشور نزد

  2. حالا حالاها مانده تا کثافتی به نام دولت روحانی را مردم بشناسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی