پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر خارج کردن پول از بانک ها؛

در شرایط فعلی کارزار خارج کردن پول از بانک ها نه امکان اجرا دارد و نه اجرای آن منجر به ورشکستگی بانک‌ها می‌شود و نه در ایران با توجه به ساختار موجود، ورشکستگی بانک‌ها معنا دارد.

منتشر شده در 30 آذر 1401
در سرویس

بر اساس آمارها تنها ۱.۶ درصد از کل نقدینگی کشور به صورت اسکناس و مسکوک است و مابقی نقدینگی به صورت سپرده‌های جاری و مدت‌دار است. پس در شرایط فعلی کل اسکناس کشور که قابل ذخیره در منازل است کمتر از ۲ درصد نقدینگی است.

بیشتر از ۸۰ درصد سپرده‌های کشور در اختیار کمتر از ۲۰ درصد افراد جامعه است و عملا خروج سپرده‌های خرد – حتی در صورت امکان – خللی در سیستم بانکی ایجاد نمی‌کند.

وقتی شخصی ریال خود را به طلا یا دلار یا مسکن و سهام تبدیل می‌کند، ریال از حساب بانکی فرد به حساب بانکی فروشنده طلا و دلار و مسکن و سهام می‌رود و این چرخه پیوسته ادامه دارد و نقدینگی همیشه به شکل ریال فقط بین حساب بانکی افراد گردش پیدا می‌کند و هرگز از شبکه بانکی خارج نمی‌شود.

بر اساس آمارها حداقل ۵۰ درصد سپرده‌های کشور نزد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها است که عملا امکان خروج از شبکه بانکی – حتی در صورت امکان – را ندارند.

بر اساس ضریب کفایت سرمایه در شرایط فعلی عملا ۱۳ بانک از ۱۹ بانک اصلی کشور از جمله بانک هایی همانند آینده، دی، شهر ، سرمایه، گردشگری در شرایط ریسک ورشکستگی هستند، اما به دلیل ساختار اقتصاد دولتی، این بانک ها در شرایط لزوم با قرض گرفتن پول از بانک مرکزی و خلق و چاپ پول مشکلات کوتاه مدت خود را حل می‌کنند.

با توجه به قوانین فعلی بانکی در کشور همانند محدودیت حداکثر نقل و انتقال روزانه ۲۰۰ میلیون تومان در بانک و ۱۰۰ میلیون تومان آنلاین و برداشت حداکثر ۲۰۰ هزار تومان از خودپردازها عملا امکان Bank Run در ایران وجود ندارد.

پس عملا در شرایط فعلی این کمپین نه امکان اجرا دارد و نه اجرای آن منجر به ورشکستگی بانک‌ها می‌شود و نه در ایران با توجه به ساختار موجود، ورشکستگی بانک‌ها معنا دارد.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/21817

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی