پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی پیامدهای نظامی، امنیتی و اقتصادی طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی با تکیه بر آمار ارائه شده از سوی نهادهای اسرائیلی حاکی از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جانی و مالی این جنگ برای رژیم اشغالگر است.

منتشر شده در 25 اردیبهشت 1403
در سرویس
عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته موجب شد که مسئله فلسطین بار دیگر به موضوع نخست جهان تبدیل شود و همان‌طور که دبیرکل حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله شب گذشته گفت این عملیات به یکی از مهمترین اهدافش که «احیای مسئله فلسطین» بود دست یافت.
این عملیات که امروز 221 روز از آغاز آن گذشته، به اعتراف خود صهیونیست‌ها توانسته ضربه‌ای تاریخی به امنیت، اقتصاد و وجهه جهانی رژیم صهیونیستی وارد کند. روزنامه القدس فلسطین امروز آمار تلفات و هزینه‌های جنگ کنونی در غزه را با تکیه به اطلاعات درج شده در مطالعات آکادمیک، گزارش‌های مراکز تحقیقاتی و بیانیه‌های کابینه رژیم صهیونیستی منتشر کرد.
آماری که به باور طرف فلسطینی به دلیل پیروی همیشگی تل‌آویو از سیاست سانسور در اعلام میزان خسارات بیشتر از این میزان است. نخست) تلفات اسرائیل تا روز دویست‌و‌بیستم جنگ غزه
الف- 1554 کشته که 615 نفر از آنها نظامی هستند (یعنی 40 درصد کل کشته‌ها)
ب- 132 اسیر که 12 نفر از آنها نظامی هستند
ج- 14920 زخمی
د- کوچ و آوارگی 118 هزار شهرک‌نشین صهیونیست
ه-تخلیه 67 شهرک صهیونیست‌نشیندوم)
خسارات اقتصادی
الف- نرخ رشد اقتصادی از 6.5 درصد به 2 درصد کاهش یافت.
ب – اقتصاد اسرائیل به دلیل متوقف شدن فعالیت کارگران فلسطینی و فراخوان حدود 300 هزار نفر برای ذخیره ارتش، 20 درصد سقوط داشت.
ج- مصرف 27 درصد، واردات 42 درصد و صادرات 18 درصد کاهش یافت.
د- نسبت سرمایه‌گذاری های جدید 67.8 درصد کاهش یافت.
ه- هزینه‌های دولت به دلیل جنگ 88.2 درصد افزایش یافت.
و- 17183 کارگر آسیایی از بخش‌های کشاورزی، ساخت‌و‌ساز و پرستاری گریختند.
ز- هزینه روزانه جنگ 246 میلیون دلار است.
ح- هزینه‌های غیبت از کار به دلیل عوامل امنیتی یا فراخوان نیروهای ذخیره ارتش، 85.7 میلیون دلار در روز است.
ط- اگر جنگ تا سه یا چهار ماه آینده یا تا آغاز سال 2025 در سطح فعلی خود ادامه یابد، مجموع هزینه‌های اسرائیل تا آغاز سال 2025 افزایش می‌یابد و به 68.6 میلیارد دلار خواهد رسید.
ی- ارزش شِکِل (واحد پول اسرائیل) در برابر دلار 15.3 درصد و در برابر یورو 12.83 درصد کاهش یافت.
ک- با استناد به هزینه‌های جنگ با مقاومت غزه در سال 2014 که حدود یک ماه طول کشید، هزینه ها بالغ بر 1.96 میلیارد دلار بوده است. اگر این میانگین ماهیانه را به خسارات جاری در طوفان‌الاقصی به دلیل حملات انصارالله موجب توقف 28 درصد تجارت دریایی اسرائیل شده و نیز خسارات وارده به دلیل حملات حزب الله، اختلال در کار در شمال فلسطین اشغالی، حملات نظامی و غیره اضافه کنیم، ماهیانه این خسارت به حدود 4 تا 4.5 میلیارد دلار می‌رسد.
ل- گردشگری حدود 80 درصد کاهش یافت.م- جنگ کنونی به افزایش بار بدهی عمومی از 60 درصد تولید ناخالص داخلی به 67 درصد منجر خواهد شد.
ن- بر اساس شاخص نظامی‌سازی (GMI) اسرائیل در رتبه اول جهان قرار دارد، اما جنگ کنونی فاصله بین آن و کشوری را که در رتبه دوم قرار دارد، بسیار بیشتر خواهد کرد. سوم) نسبت اسرائیلی‌هایی که به پیروزی خوشبین هستند از 81 درصد در اکتبر 2023 به 65.5 درصد در اواسط آوریل کاهش یافته است.چهارم) نسبت اسرائیلی‌هایی که خوش‌بین بودند تل‌آویو به اکثر اهداف عملیات نظامی علیه مقاومت دست خواهد یافت، از 56 درصد به 48 درصد کاهش یافته است.

پنجم) کمک‌های آمریکا به اسرائیل

الف- تعداد محموله‌های کمک نظامی آمریکا به اسرائیل شامل تانک، مهمات، موشک، گنبد آهنین و … تا پایان آوریل 2024 به 102 محموله رسید.

ب- کمک مالی آمریکا به اسرائیل از مرز 26 میلیارد دلار گذشت.

ج- تقویت حضور آمریکا در منطقه: تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه به بیش از 42 هزار نفر رسید که نحوه توزیع آنها به این ترتیب است: قطر (ده هزار نیرو)، کویت (ده هزار نیرو)، امارات (5 هزار نفر)، بحرین (چهار هزار و پانصد نفر)، اردن (سه هزار نفر). و عراق (دو هزار نفر)، ترکیه (یک هزار و 700 نفر)، شمال سوریه (900نفر)، مصر (250 نفر)، اسرائیل ( نفر100).

د- تعداد پایگاه‌های هوایی آمریکا در منطقه به 17 پایگاه و تعداد پایگاه‌های دریایی به 8 پایگاه رسید.ششم)

محور مقاومت

الف- شمار حملات حزب الله به اسرائیل تا 10 می 2024 در مجموع به 1042 حمله رسیده است.

ب- شمار کشته‌های اسرائیل به دلیل حملات حزب‌الله به 34 نفر رسید.

ج- شمار عملیات‌های مقاومت یمن و عراق علیه اهداف اسرائیلی تا 10 می 2024 به 63 عملیات رسیده است. هفتم) درصد مهاجرت یهودیان از خارج به فلسطین اشغالی پس از طوفان‌الاقصی تا اواسط آوریل در مقایسه با مدت مشابه قبل از این عملیات به میزان 51 درصد کاهش یافته است.

منبع : فارس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170219

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی