پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سناتور جمهوری خواه؛

گروهی از مدیران ارشد رسانه‌های اجتماعی دنیا چند روز پیش با پرسش‌های شدید کمیته قضایی سنا درباره خطرات سلامت روانی که پلتفرم‌های بسیار محبوب آن‌ها برای جوانان ایجاد کرده رو به رو شدند.

منتشر شده در 15 بهمن 1402

به گزارش جهت پرس؛ در طول چهار ساعت سوال و جواب در مقابل کمیته قضایی سنا، مدیران اجرایی برخی از پرکاربردترین پلتفرم‌های دیجیتال جهان مانند اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک، تیک تاک و… به کمبودهای مدیریتی اذعان داشتند و تلاش‌هایی را که برای بهبود این وضعیت انجام داده‌ بودند را ارائه دادند اما در نهایت کم کاری آنها در برخی از موضوعات قابل چشم پوشی نبود.

در پشت سر این مدیرعاملان، خانواده‌هایی نشسته بودند که می گفتند فرزندان آنها تحت تاثیر محتوای شبکه‌های اجتماعی به خود آسیب رسانده‌اند یا خودکشی کرده‌اند.

سناتورها مدیرعاملان را به دلیل تلاش‌های لابی‌گری که به گفته آنها مانع از اجرای قوانین فدرال شده، مورد انتقاد شدید قرار دادند و خانواده‌های کودکانی که می‌گفتند از آنها یا فرزندانشان در رسانه‌های اجتماعی سوء استفاده شده است هم آنها را یکی پس از دیگری محکوم می کردند.

مچ گیری مدیریتی

کمیته قضایی سنا، بعد از گذشت چند ساعت قصد داشت در همین جلسه روند پیگیری از قوانین فدرال برای محافظت از کودکان در دنیای آنلاین را بررسی کند یا به عبارتی دیگر مچ مدیر عامل هایی که چندین سال است از این قوانین سرپیچی می کنند را بگیرد.

چرا که سواستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در فضای آنلاین یک مشکل رو به رشد در ایالات متحده است و با عدم رعایت قوانین فدرال این موضوع روز به روز بدتر خواهد شد. طبق گزارش مرکز ملی کودکان گمشده و مورد سواستفاده قرارگرفته شده ایالات متحده آمریکا، آزار جنسی و عاطفی کودکان و نوجوانان در فضای آنلاین در 10 سال گذشته ده برابر شده و سال 2023 به 100000 گزارش روزانه رسیده است.

همچنین نگرانی های گسترده ای در مورد تأثیرات سلامت روان رسانه های اجتماعی وجود دارد. ژنرال ویوک مورتی معاون خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده چند روز قبل از برگزاری این جلسه هشدار داده بود که “ما شواهد کافی برای گفتن اینکه رسانه های اجتماعی ایمن هستند نداریم، و در واقع، شواهد فزاینده ای وجود دارد که استفاده از رسانه های اجتماعی باعث شده تا سلامت روانی  و اجتماعی نوجوانان به خطر بی افتد”.

فریاد اعتراض والدین قربانیان

والدین و نوجوانانی که در آنجا حضور داشتند با فریاد های اعتراضی نگرانی‌های خود را در مورد تحت تأثیر قرار گرفتن کودکان توسط ماهیت اعتیادآور رسانه‌های اجتماعی، حضور غیرقانونی شکارچیان جنسی، و ترویج عمل های زیبایی غیر استاندارد که منجر به مشکلات سلامت روانی شده را مطرح کردند.

سناتور ها از والدین و نوجوانان خواستند تا خود را کنترل و سکوت کنند و والدین هم به نشانه اعتراض عکس‌های کودکان خود را که به دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی خودکشی کرده بودند را در بالای سر خود قرار دادند.

فقط به فکر سود خودمان هستیم

بلافاصله سناتور دیک دوربین، رئیس دموکرات کمیته قضایی سنا گفت: شما مدیرعامل های شبکه های اجتماعی مسئول بسیاری از خطراتی هستید که فرزندان ما در فضای مجازی با آن روبرو هستند و ای کاش انقدر که به سود خودتان فکر می‌کنید، به فکر ایمنی کودکان ما در این فضا باشید!!

خواسته یا ناخواسته دستتان به خون آلوده شده

سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی در ادامه گفت: آقای زاکربرگ، شما خواسته یا ناخواسته دستتان به خون آلوده است چون شما محصولی دارید که مردم را می کشد! این اظهار نظر باعث تشویق خانواده‌ها شد که عکس‌های فرزندانشان را در دست داشتند.

سناتور جاش هاولی خطاب به زاکربرگ گفت: «امروز خانواده قربانیان اینجا حضور دارند. آیا تا کنون از آنها عذرخواهی کرده‌اید؟ می‌خواهید الان این کار را انجام دهید؟ آنها اینجا هستند. این برنامه توسط تلویزیون ملی آمریکا پوشش داده می‌شود. آیا می‌خواهید از همین تریبون و اینجا از قربانیانی که توسط پلتفرم شما آسیب دیده‌اند، عذرخواهی کنید؟

زاکربرگ خطاب به خانواده‌ها: با شما هم‌دردم

زاکربرگ که اندکی گیج و مبهوت شده بود، ایستاد و خطاب به خانواده‌های حاضر در این نشست گفت: «برای هر آنچه از سر گذرانده‌اید، با شما هم‌دردم. هیچ کس نباید از کنار آنچه بر سر خانواده شما آمده، به سادگی بگذرد و به همین دلیل است که ما در این زمینه بسیار سرمایه‌گذاری کردیم و امیدواریم بتوانیم در این زمینه کاری کنیم.»

می‌خواهید با یک عذرخواهی سر و ته قضیه را هم آورید!

با این وجود سناتور جاش هاولی همچنان به پرسش از مدیرعامل متا ادامه داد و گفت: «چرا نباید از شرکت شما به خاطر این موضوع شکایت کرد؟ آیا نباید به شخصه در این زمینه پاسخگو باشید؟ و مسئولیت آن را بر عهده بگیرید؟».

مارک زاکربرگ نیز تاکید کرد که «سناتور، فکر می کنم پیش از این به این سوال شما پاسخ داده‌ام. ما در حال انجام کارهای پیشروانه در این صنعت هستیم. ما در واقع ابزاری برای راحت شدن مردم و ارتباط آنها می‌سازیم و نمی توانیم همه موارد را بررسی کنیم .»

سناتور جاش هاولی نیز ادامه داد: «اوه این حرف دیگر مزخرف است. همانطور که گراهام گفت محصول شما مردم را می‌کشد و حالا هم می خواهید فقط با یک عذرخواهی سر و ته قضیه را هم آورید! »

لیست طولانی عذرخواهی زاکربرگ

اوایل پس از راه اندازی وب سایت، او 4000 دانش آموزی را که به فیس بوک پیوسته بودند مورد تمسخر قرار. زاکربرگ آنها را “گنگ” خواند و این کلمه را با فحاشی نشانه گذاری کرد. او در سال 2010 به خاطر صحبت هایش عذرخواهی کرد.

زاکربرگ همچنین بارها به دلیل نگرانی های مربوط به حریم خصوصی و داده های کاربران عذرخواهی کرده اما هیچ فایده ای نداشته و صرفا یک عذرخواهی نمایشی بوده است.

یکی دیگر از این عذرخواهی ها در سال 2018 پس از اینکه متوجه شد فیس بوک به یک اپلیکیشن اجازه داده اطلاعات کاربران را حذف کند و آن را به یک شرکت داده کاوی سیاسی بریتانیا به نام کمبریج آنالیتیکا ارسال کرده بود، صادر شد.

بیشترین شکایت؛ جنایت جنسی

جنایت جنسی به مواردی اطلاق می‌شود که  بزرگسال یک کودک یا نوجوان را در بستر شبکه های اجمتاعی فریب می‌دهد یا او را وادار می‌کند تا عکس‌ها یا فیلم‌های مستهجن برای او ارسال کند. سپس فرد بالغ از قربانی اخاذی می کند و تهدید می کند که عکس ها را فاش می کند مگر اینکه قربانی به آنها پول بدهد.

یک مطالعه جدید از موسسه تحقیقاتی Network Contagion Contagion (NCRI) نشان می دهد که جنایت جنسی در آمریکای شمالی و استرالیا و چند کشور دیگر به سرعت در حال افزایش است.

تمام سناتور های ایالات متحده گفتند  این رشد آزاردهنده در سواستفاده جنسی و عاطفی از کودکان و نوجوانان ناشی از یک چیز است، آن هم شبکه های اجتماعی.

چه مدیران دیگری عذرخواهی کردند؟

زاکربرگ به همراه لیندا یاکارینو مدیرعامل ایکس، ایوان اشپیگل مدیر عامل اسنپ چت، شو زی چو مدیر عامل TikTok و جیسون سیترون مدیر عامل دیسکورد از مردم بابت مشکلات پیش آمده عذرخواهی کردند.

چو مدیرعامل  TikTok گفت که این شرکت در مورد اعمال خط مشی خود مبنی بر ممنوعیت استفاده کودکان زیر 13 سال از این برنامه را اعمال کرده است. مدیر عامل شرکتX  لیندا یاکارینو گفت، به کودکان نمی تواند رسیدگی کند و هیچ برنامه ای برای مدیریت آنها ندارد.

یاکارینو گفت: «ما خط کسب و کار اختصاص داده شده به کودکان نداریم. او گفت که این شرکت همچنین از قانون توقف CSAM، یک لایحه فدرال که شکایت از شرکت‌های فناوری را برای قربانیان استثمار کودکان آسان‌تر می‌کند، حمایت خواهد کرد.

آیا والدین عذرخواهی زاکربرگ را پذیرفتند؟

یکی از والدینی که در این جلسه حضور داشت، رضوان بود و گفت دختر نوجوان او پس از اینکه شروع به تماشای ویدیوهای مربوط به تغذیه سالم و ورزش کرد، در “سیاه چاله محتوای خطرناک” در TikTok و اینستاگرام افتاد و با بیماری های شدید روحی و روانی رو برو شد.

رضوان  گفت: «تمام چیزی که امروز گفته شد متفاوت از آنچه ما انتظار داشتیم نبود. شما فقط بلد هستید که عذرخواهی کنید و هیچ راه دیگری پیشنهاد نمی دهید! ».

سیاه چاله محتوای خطرناک چیست؟

برخی از محتواها بطور غیرقابل استدلالی مضر هستند، مانند هرزنامه، کلاهبرداری، نظرات خشونت آمیز، تصاویر پورن، یا سخنان مشوق خودکشی و تنفر مبهم. این نوع محتوا جدا از اینکه برای کاربران توهین آمیز است، باعث می شود پس از مدتی روح و روان آن کاربر را بهم بریزد. به این سبک محتواها در آمریکا سیاه چاله محتوای خطرناک می گویند.

آیا این پلتفرم ها جریمه می شوند؟

با توجه به اینکه بخش زیادی از زندگی ما صرف دستگاه های تلفن همراه و رسانه های اجتماعی می شود، بررسی اثرات آن بر سلامت روان و رفاه نوجوانان بسیار مهم است. سلامت روان یک موضوع پیچیده و تحقیقاتی می باشد که ایالات متحده آمریکا به خوبی و با دقت آن را پیگیری کرده وحتی در دفعات قبلی همین مدیرعاملان را جریمه های سنگینی کرده بود چرا که در آمریکا قوانین شبکه های اجتماعی به خوبی تنظیم شده و هر پلتفرمی که خطایی از آن سر بزند به سرعت باید جوابگو باشد.

اگر این اتفاق در ایران می افتاد چه می شد؟

همانطور که می دانید هیچ قانونی در ایران برای شبکه های اجتماعی بین المللی مثل اینستاگرام، واتساپ، تیک تاک و… تعیین نشده است و حتی اگر صفحه ای در هرکدام از پلتفرم ها مردم کشورمان را دعوت به خودکشی کند ما از لحاظ قانونی نمی توانیم مسئول پلتفرم را احضار کرده یا به آنها بگوییم که این محتوا را حذف کنند. در واقع عملا در بی ثباتی فضای آنلاین رتبه اول را داریم.

 

فیلم کامل بازخواست کنگره آمریکا از مدیران شبکه‌های اجتماعی را در زیر می توانید مشاهده کنید…

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/158063

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی