به بهانه تقریظ رهبری بر کتاب سرباز روز نهم؛
نمونه کامل انسان انقلاب/ شهید صدرزاده معجونی از همه ویژگیهای قهرمانان انقلاب است
مسئول تیم تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب سرباز روز نهم گفت: شهید مصطفی صدرزاده مسئولیت شناس است و هیچگاه مسئولیت خود را وا نمینهد که من چه کاری با مسائل اجتماعی، فرهنگی و یا سایر مسائل و مشکلات پیرامون خود دارم. احساس مسئولیت می کند و این یک ویژگی مهم انسان انقلاب است.
کتاب «سرباز روز نهم» زندگینامه جامع و کامل شهید مصطفی صدرزاده از فرماندهان تیپ فاطمیون و از شهدای شاخص مدافع حرم است که انتشارات «راه یار» آن را منتشر کرده است.
استفاده از صوتهای متعدد شهید در موقعیتهای مختلف، سخنرانی او قبل از عملیاتها و خاطره گویی برای یارانش، همچنین مصاحبه با برخی فرماندهان ایرانی جبهه مقاومت که شاید برای اولین و آخرین بار فرصت گفتوگو با ایشان فراهم شده، از ویژگیهای کتاب «سرباز روز نهم» است.
در مقدمه این کتاب میخوانیم: کتاب پیشرو حاصل زندگی مجاهدانه و خستگیناپذیر شخصی است که میتواند در دوره حاضر، بیشک الگویی دستیافتنی باشد. او که از سال ۱۳۹۲ با دهها ترفند پایش را به سوریه باز میکند، ظرف دو سال از چهرههای محبوب و مؤثر مدافعان حرم میشود تا جایی که سردار شهید سلیمانی را به تمجید وامیدارد.
کتاب «سرباز روز نهم» نوشته نعیمه منتظری شامل روایتی از زندگی و زمانه بسیجی مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده است.
مصاحبههای اینکتاب برعهده محمدمهدی رحیمی، پریسا وزیرلو، فرزانه مردی و تدوین آن برعهده نوید نوروزی و پریسا وزیرلو بوده است.
در کتاب سرباز روز نهم سعی شده شهید و زندگی اش آنطور که میتواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان دهند نه صرفاً روایتی ماورایی و صرفاً معنوی و احساسی از شهید ترسیم کنند…
به بهانه تقریظ رهبری بر این کتاب جهت پرس با مسعود ملکی، فعال فرهنگی و مدیر پروژه و مسئول تیم تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب سرباز روز نهم گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید.
جناب ملکی! دلیل توجه رهبری به این شهید بزرگوار و تقریظ کتاب زندگی ایشان (سرباز روز نهم) چه بوده است؟
شهید صدرزاده یک ویژگی مهم داشتند و آن اینکه کار کردن با آحاد مردم خصوصا کودک و نوجوان و نگاه تربیتی و تشکیلات سازی که شهید مصطفی دارد ممتاز است و در دهه ۶۰ مشابه چنین پدیده هایی داشته ایم ولی در دهه ۸۰ و ۹۰ از این پدیده ها کمتر دیدیم. یعنی مَشرب شهید در کار تربیتی و تشکیلاتی از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی همچنین حضور در همه میادین سیاسی ملتهب نظامی و اجتماعی شخصیت این شهید بزرگوار را ممتازتر می کند. یعنی شهید صدرزاده شخصیت ممتازی است که مقام معظم رهبری راهم به ایشان علاقمند کرده است.
اصلیترین محیط تربیتی مصطفی مسجد امیرالمؤمنین (علیهالسلام) محله کهنز شهریار است. ویژگی این محیط چه بود و چگونه توانست شهید صدرزاده را تربیت کند؟
هم خودشان و هم اطرافیانشان هم گفته اند که شهید صدرزاده از مسجد جذب شده اند و پیش از آن خیلی آدم های خاصی نبودند. مسجد در آن منطقه پایگاهی می شود که همه نوجوانان و جوانان به دور آن حلقه می زنند. شهید مصطفی از ساخت مسجد امیرالمومنین کهنز شهریار تا پایگاه شدن آن در آنجا درگیر و مشغول بوده و قطعا پایگاه اصلی تربیتی و جریان سازی این شخصیت مسجد امیرالمومنین کهنز شهریار است.
شهید صدرزاده چه ویژگی داشت که به عنوان الگوی جوانان قابلیت معرفی دارند؟
ایشان مسئولیت شناس است و هیچگاه مسئولیت خود را وا نمینهد که من چه کاری با مسائل اجتماعی یا فرهنگی و یا سایر مسائل و مشکلات پیرامون خود دارم. احساس مسئولیت می کند و این یک ویژگی مهم انسان انقلاب است. انسان انقلاب بالاخره خود را تک بعدی نمیبیند و هر بعدی که از اجتماعی تا اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که در جامعه احساس نیاز کرده، فعال بوده و کنش گری و جریان سازی کرده است و همین امر شخصیت این شهید را ممتاز می کند.
فعالیت شهید صدرزاده برای انقلاب را توصیف کنید، آیا شهید صدرزاده در این زمینه ویژگی یا الگوی خاصی داشت؟
ایشان متولد ۶۵ هستند و نسل اول و دوم انقلاب حساب نمیشوند و تقریبا نسل سومی انقلاب هستند اما در هر صورت الگوی خود را از همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس خصوصا شهید همت و شهید ابراهیم هادی و . و معجونی از همه قهرمانها و پهلوانان و شهدای انقلاب گرفته اند. یکی از ویژگیهای ایشان کتاب خوانی و ارجاع به سوژه های ملی و دفاع مقدس است و ایشان برآمده از آن تبار است و از این جهت انقلابی هستند و با جریان سازی و تشکیلات سازی در راستای آرمانهای انقلاب در این راستا فعالیت داشتند.
فرمودید شهید مصطفی صدرزاده خیلی تشکیلاتی بودند و خصوصا در حوزه کودک و نوجوان جریان ساز بودند، اما شاید آنطور که باید برای نشان دادن این شخصیت به نسل جوان و نوجوان به عنوان الگویی بی بدیل کارهای فرهنگی انجام نشده باشد؛ ارزیابی شما چیست؟
شهید صدرزاده جزو آن شخصیت های ویژه ای هستند که ۱۴ تا ۱۵ محصول برایشان تولید شده از کتاب و مستند تا فیلم سینمایی اقتباسی و سریالی که در حال تولید است. حتما در خصوص این شهید کار شده هر چند در خصوص شهدا هر چقدر هم کار شود کم است ولی در مدیوم های مختلف از کتاب شعر و قصه گرفته تا انیمیشن و فیلم سینمایی و همه محصولات فرهنگی و عمومی عرصه ظهور و بروز این شخصیت و شخصیت های دیگر است که کمتر شاهد بودیم ولی در سالهای اخیر تولیدات آثار بیشتر شده است. برای شهید صدرزاده هم همانطور که خودشان هم گفته بودند که من بعد از شهادت کار فرهنگی بیشتر انجام می دهم بعد از شهادتشان تولیدات آثار و محصولات فرهنگی برای ایشان چند برابر شهدای دیگر است و تاکنون ۱۴ تا ۱۵ اثر برایشان تولید شده است.
تولید آثار فرهنگی کفایت می کند یا نیازی به کار تئوریک و کار میدانی با توجه به شخصیت ویژه ای که دارند و رهبری از شخصیت این شهید بزرگوار برای الگو سازی جوانان استفاده می کنند، لازم نیست؟
اتفاقا در خصوص شهید صدرزاده هم کار تئوریک هم کار میدانی انجام شده چنانچه همین الان کتابی در خصوص ایشان با عنوان” در مکتب مصطفی” تولید شده است که یک کار تحلیلی در خصوص مدل فعالیت فرهنگی ایشان؛ کار میدانی و رسانه ای هم بله لازم است کارهای تولیدی ده ها و صدها بار تبلیغ شود تا شخصیت این شهید شناسانده شود و دیده شود. حتما تبلیغات شهری و حضور در المان ها هم برای این کار فرهنگی نیاز به حضور داریم و شاید برای شهید صدرزاده جایزه سال نیاز باشد. جریان و پویشی که اخیرا توسط رهبری با عنوان ” مثل مصطفی” اتفاق افتاد آوردگاه سوژه های بی بدیل در مسیر شناساندن شهید صدرزاده باشد.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.