مخالفان و موافقان رئیسی از صد روز دولت سیزدهم چه می‌گویند؟

دولت سیزدهم در حالی سکان هدایت را در دست گرفت که وضعیت کشور به خصوص در حوزه اقتصادی بسیار نابسامان بود و بحث‌هایی همچون ارز، مالیات، برجام و … به عنوان مهمترین دغدغه‌های دولت رئیسی مطرح شدند، چالش‌هایی که راه دشواری برای سروسامان دادن به آنها در پیش است.

مخالفان و موافقان رئیسی از صد روز دولت سیزدهم چه می‌گویند؟

دولت سیزدهم نزدیک به 100 روز از عمر خود را سپری می کند، دولت یکدست اصولگرا که در طی ماه های اخیر، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را در کارنامه خود به ثبت رساند.

دولت سیزدهم از ابتدای کار به اهمیت مهار تورم پی برد اما اولویت ضروری‌تری هم یعنی سلامت مردم آن هم در دوره همه گیری ویروس کرونا وجود داشت که نمی شد به آن بی تفاوت بود.

پس از ورود بیش از یکصد و پنجاه میلیون دز واکسن به کشور و کاهش قابل توجه فوتی‌ها و مبتلایان و تغییر رنگ استان‌ها از قرمز به نارنجی و آبی، رئیس دولت در هیئت دولت بر مهار تورم و گرانی ‌تاکید کرد‌.

حضور رئیسی نارضایتی های اجتماعی را کم کرد

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: تحلیل ابعاد و چرایی جنگ روانی دشمن درشش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به‌رغم اینکه در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات میزان تحرکات جریان‌های معارض سیاسی و رسانه‌های بیگانه باهدف فعال‌سازی گسل‌های امنیتی و رادیکال کردن مطالبات اقتصادی و اجتماعی، در راستای ناامیدسازی مردم از نظام و تحریک به تحریم انتخابات بسیار افزایش‌یافته و وجود برخی از معضلات نظیر قطعی مکرر برق، کم‌آبی و خشکسالی و تجمعات حمایتی از اعتراضات مردم خوزستان، نارضایتی و اعتراض در تیرماه ۱۴۰۰ به اوج خود رسیده بود، اما پس از تنفیذ و تحلیف و روی کار آمدن دولت سیزدهم، به شکل ملموسی از ظهور و بروز نارضایتی‌های اجتماعی و تجمعات کاسته شد، که تغییر دولت و افزایش نسبی امید مردم در رسیدگی به مطالباتشان و انتظار برای اصلاح و بهبود شرایط و به‌ویژه توفیقات دولت در همین دوران محدود در مقابله با بیماری کرونا و برخی اقدامات میدانی در تأمین نیازهای مردم و رسیدگی به مشکلات، متأثر از آن است.

برای ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم زود است، نباید عجله کرد

سیدرضا تقوی،نمایند مردم تهران با بیان اینکه نباید در ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم عجله کرد گفت: رئیس جمهور و وزرا در کنار فعالیت‌های ستادی کارهای میدانی را نیز از همان روز نخست آغاز کردند البته حجت‌الاسلام رئیسی وارث مشکلات انباشته و فراوان به جای مانده از دولت قبل است و باید هر کدام از آنها را با روش‌های مناسب و نو در زمان خود پیگیری و به نتیجه برساند و به دولت فرصت بدهیم و کمک کنیم.

آنچه را که امروز باید به دنبال آن باشیم این است که چگونه به دولت کمک کنیم تا مشکلات مردم را حل کند البته ارزیابی اینجانب از عملکرد دولت سیزدهم مثبت است زیرا در آغاز کارش با معضل مهم کرونا و آمار بالای مرگ و میرها روبرو شد که در این رابطه رئیس جمهور با روسای جمهور چند کشور رایزنی کرد و واکسن مورد نیاز تأمین و وارد کشور شد.

زمانی بیش از 100 روز برای عملکرد دولت لازم است

امیر فتوتی دبیرتشکیلات اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره عملکرد 90 روزه دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم در شرایطی ضمام امور اجرایی کشور را در دست گرفت که کشور با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کرد. تاخت و تاز کرونا و کمبود واکسن، آشفتگی وضعیت اقتصادی کشور، عدم به ثمر رسیدن و شکست برنامه دیپلماسی کشور در موضوع برجام و عدم رضایتمندی ۷۰درصدی مردم از دولت قبل، بخشی از مشکلات پیش روی دولت جدید بود.آقای رئیسی بنا به گفته خود در ایام انتخابات مبنی بر اینکه با علم به وجود مشکلات عدیده و البته قابل حل دانستن آنها، پا به میدان گذاشته بود، شروع به سیاست‌گذاری عملیاتی و راهبردی در این زمینه‌ها کرد که البته حقیقتا برای به سرانجام رسیدن برخی از این مسائل، نیازمند زمانی بیش از ۹۰ یا ۱۰۰ روز برای حل اساسی است.

رمز موفقیت رئیسی، صداقت دولت با مردم است

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، درباره سخنان اخیر رئیس جمهور درخصوص اکتفا به توان داخلی و شرطی نکردن برجام گفت: در گذشته، مشکل واکسن را به برجام گره می‌زدند و می‌گفتند اگر اف‌ای تی اف را امضا نکنیم و برجام به نتیجه نرسد، نمی‌توانیم حتی واکسن وارد کنیم، ولی دیدیم که بالغ بر ۱۰۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شد؛ حل مشکلات اقتصادی کشور نیز در دولت آقای رئیسی، از طریق خنثی کردن این سیاست‌ها دنبال می‌شود، نه از طریق رفع تحریم. در نتیجه، طبیعی است که در راستای حل مشکلات پیشرفت خوبی داشته باشیم.

این فعال سیاسی با اشاره به ایجاد انگیزه و امید در جامعه پس از ماه عسل دولت سیزدهم، گفت: در درجه اول، رمز موفقیت آقای رئیسی، صداقت دولت با مردم است و اینکه سعی می‌کند به مردم نزدیک شود و مشکلات مردم را از نزدیک درک کند و از مردم فاصله نگیرد. دوم تغییر و چرخش در سیاست‌های دولت به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخلی و رفع موانع تولید در کشور که توفیقات خوبی تا امروز به دست آمده است.

سوم اینکه مردم متوجه شده اند که دولت درراستای تأمین کالا‌های اساسی آن‌ها و حل مشکل واکسن وارد عمل شده است. وی گفت: دولت در صیانت از اسم مردم و مقابله با کرونا توفیقات خوبی به دست آورده است و توانسته با همکاری با دستگاه ها، کالا‌های انباشته شده از بنادر را تخلیه کند و کالا‌ها را به مردم برساند. مجموعه این اقدامات مثبت طبیعتا موجب امیدواری مردم شده است. عزم دولت بر حل مشکلات کشور با استفاده از ظرفیت داخلی است و اگر مردم صبر کنند، بی گمـــان شاهد بهبود وضعیت کشورخواهند بـــود.

روحانی در ۱۰۰ روز نخست موفق‌تر از رئیسی بود!

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در مصاحبه ای گفت: « دولت آقای روحانی در ۱۰۰ روز نخست کاملا موفق تر از دولت آقای رئیسی بود چون دولت آقای روحانی با آمادگی کامل سرکار آمد…به نظر می آید سفرهای استانی آقای رئیسی را اقناع می کند، او فکر می کند کار رئیس جمهور همین است. گرچه در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی نیز مملکت به تدریج رها شد ولی الان به کل رها شده است».

این فعال اصلاح طلب در مصاحبه مذکور به کارنامه ۱۰۰ روز اول دولت روحانی اشاره کرده و آن را موفق نامیده است. این ادعا در حالی است که علیرغم آنکه در سال ۹۲ وعده گشایش اقتصادی ۱۰۰ روزه را داده بود به هیچ عنوان به آن عمل نکرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره ارایه گزارش ۱۰۰ روزه از طرف رییس دولت به مردم گفت: ۱۰۰ روز برای انجام کارها کم است و این حرف‌ها پوپولسیتی است؛ امروز شاهدیم تازه یکی از وزرا که از مجلس رای نگرفته بود را به مجلس معرفی کرده‌اند؛ می‌خواهند گزارش  ۱۰۰ روز ارائه دهند؟ چه گزارشی می خواهند دهند؟ اصلا بحث ارائه گزارش ۱۰۰ روزه هم مطرح باشد؛ ترازوی مجلس برای ارائه گزارش چیست؟ شاخص‌های اندازه‌گیری‌مان چیست؟ دولت تورم، حجم نقدینگی،  اشتغال،  فاصله طبقاتی و دیگر مسائل را باید به چه نقطه‌ای برساند؟ سوال این است هنگامی که ترازویی وجود ندارد، ما بر چه اساسی می‌خواهیم دولت را قضاوت کنیم؟ زمانی که ترارزویی نداریم دولت بیاید گزارش ۱۰۰ روزه هم بدهد آیا می‌توان هنگامی که شاخص‌ها مشخص نیست، قضاوت کنیم این اقدامات خوب بوده یا خیر؟

عملکرد دولت سیزدهم خطرناک پیش بینی می‌شود

روزنامه آرمان نیز نوشت:یک دوره یکساله خطرناک پیش بینی می‌شود. یعنی ظرف حدود یک سال آینده این امکان وجود دارد که تصمیم‌های کلانی گرفته شود و این تصمیم‌ها از چشم انتقاد و نقادی دیگران دور بماند.

لازم به ذکر است که روحانی علیرغم انکار وعده ۱۰۰ روزه در هفته های پایانی دولت اول، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز این وعده را تکرار کرد!

و اما کارنامه دولت رئیسی در ۱۰۰ روز اول، کارنامه ای قابل قبول و رضایت بخش است. تسریع و تحول در اجرای طرح واکسیناسیون کرونا، مدیریت کارآمد در غائله اخلال بنزینی، کلید زدن طرح جهش تولید مسکن، سفرهای استانی مستمر و برنامه ریزی شده، متوقف کردن روند بکارگیری مدیران پروازی در استان ها، عضویت در پیمان شانگهای و تمرکز ویژه بر دیپلماسی منطقه ای و نگاه به شرق از جمله اقدامات و رویکردهای دولت در سه ماهه نخست است.

در کنار این موارد باید به میراث دولت روحانی نیز اشاره کنیم:

«رئیسی» دولت را در بدترین شرایط تحویل گرفت

بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۳ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۱ به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده که نشانگر رشد ۷۷۵ درصدی است.

همچنین ضریب جینی به عنوان شاخص شکاف طبقاتی از ۳۶۵ هزارم در سال ۱۳۹۱ به ۴۰۰ هزارم در سال ۱۳۹۹ رسید یعنی افزایش ۹.۵ درصدی شکاف طبقاتی در دولت روحانی رخ داده است که بالاترین میزان در دهه‌های اخیر است.

علاوه بر این دولت سیزدهم در شرایطی کلید پاستور را تحویل گرفته که متوسط رشد اقتصادی ۸ ساله دولت روحانی فقط ۱.۲ درصد بود که کمترین رقم بین دولت‌ها است.

قیمت مسکن در تهران در تیرماه ۱۳۹۲ کمتر از ۳.۷ میلیون تومان بود در حالی که در تیرماه ۱۴۰۰ به بالای ۳۰ میلیون تومان رسید یعنی ۷۲۲ درصد گران شد.

نرخ ارز از متوسط ۳۲۷۰ تومان در تیرماه ۱۳۹۲ به حدود 26 هزار تومان در ماه پایانی دولت روحانی افزایش یافت که بیشترین رشد قیمت ارز در سالهای پس از انقلاب است.