همزمان با دیدارهای مقامات دیپلماتیک مطرح شد؛

خبرهای خوب دولت درباره منابع ارزی و مذاکرات چیست؟ / واکنش بازار به خبرهای خوب دولت

رایزنی‌های ایران و آمریکا پیش از آغاز دور جدید گفت‌ و گوهای برجامی شدت گرفته است؛ علی باقری، معاون وزیرخارجه در چهارمین ایستگاه تور اروپایی خود روز گذشته به اسپانیا سفر کرد.

خبرهای خوب دولت درباره منابع ارزی و مذاکرات چیست؟ / واکنش بازار به خبرهای خوب دولت

دو مدیر رسانه‌ای دولت از «خبرهای خوبی» در حوزه‌ی ارزی گفته‌اند اما به جزئیات آن اشاره ای نکردند.

علی نادری، مدیر خبرگزاری ایرنا در توییتی نوشت: کمتر از 100 روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از 3.5 میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

پس از آن مجری اقتصادی تلویزیون به مذاکرات و اخبار ارزی واکنش نشان داد و  نوشت: رئیسی با پیشنهاد کارشناسی وزارت خارجه برای مذاکرات موافقت کرده.

توییت

از سوی دیگر، کاوه اشتهاردی، دستیار معاون اول دولت هم در توییتر نوید «خبرهای خوب ارزی در آستانه صد روزگی دولت» را داده اما به جزئیات آن اشاره‌ای نشده است.

توییت

چند هفته بیشتر تا برگزاری دور هفتم مذاکرات وین باقی نمانده و در این زمان اندک، رایزنی‌های برجامی چه از سوی ایران و چه از سوی آمریکا افزایش پیدا کرده است.

علی باقری، معاون وزیر خارجه روز گذشته به اسپانیا سفر کرد؛ باقری دیدارهایش با مقامات فرانسه‌، آلمان و انگلیس را صریح، سازنده و رو به جلو ارزیابی کرد.

همزمان رابرت مالی با هدف رایزنی درباره برجام راهی سفری ۱۰روزه به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس و اسرائیل شده است. در عین حال کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا عصر دیروز گفت که تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام روشن است.

گفت‌وگوها با مقامات اروپایی صریح و سازنده بود

علی باقری در چهارمین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی صبح روز جمعه وارد مادرید شد، در گفت‌وگویی درباره دیدار با برخی از همتایان اروپایی خود در روزهای اخیر و دیدگاه آنها برای پیشبرد این گفت‌وگوها توضیح داد: من در سه روز گذشته گفت‌وگوهای خیلی خوبی با مقام‌های سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس داشتم.گفت‌وگوها در عین حالی که «صریح و جدی» بود، ولی «سازنده و روبه جلو» بود.ما نگاه خودمان را به طور خیلی صریح و شفاف درباره چارچوب‌های لازم در گفت‌وگوهای پیش رو به آنها گفتیم و نگاه‌مان را با آنها به اشتراک گذاشتیم و انتظاراتمان را از گفت‌وگوهای آینده به آنها اعلام کردیم.

هدف اصلی ایران، لغو تحریم‌هاست

باقری کنی، در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه پرس تی‌وی درباره هدف از گفت‌وگوهای وین از منظر جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف اصلی گفت‌وگوها از نظر جمهوری اسلامی ایران، لغو تحریم‌های غیرقانونی است که توسط دولت ایالات متحده آمریکا به واسطه نقض فاحش توافق برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ملت ایران اعمال شده است.

ادعای عضو تیم رسانه‌ای دولت درباره ‘آزاد شدن اموال ایران’

علی نادریف، مدیرعامل ایرنا در صفحه توئیتر خود نوشت: کمتر از روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیراً بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری از کشور است.

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های اخیر باقری در اروپا

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی با اشاره به سفر اخیر علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان به تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله  فرانسه و آلمان و رایزنی های صورت گرفته در این سفرها نوشت : «این روزها دکتر باقری گفتگوهای موفقی را در اروپا دنبال می کند. ما در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم. بازگشت همه طرفها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشاست است.»

مسکو: نیازمند اراده سیاسی هستیم

در عین حال سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه برای بازگشت به برجام به اراده سیاسی نیاز است، تاکید کرد که آمریکا برای احیای برجام باید سیاست تحریمی خود علیه ایران را به طور موثر تغییر دهد.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است.طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است.

مضاف بر این، دولت جو بایدن اعلام کرده که هیچ‌گونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام نمی‌دهد.

 

دلار سقف قیمتی یک ساله خود را شکست

در ادامه قیمت جدید نرخ ارز را مشاهده میکنید:

قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز شنبه ٢٢ آبان ١۴٠٠ در صرافی‌های بانکی برای فروش از ٢٨ هزار تومان گذشت و به ٢٨ هزار و ١٢٩ تومان رسید.

و قیمت خرید هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی ٣١ هزار و ٢۶۵ تومان و قیمت فروش ٣١ هزار و ٨٩٧ تومان است.