مقایسه ابراز همدردی جمعی از مردم ایران با قربانیان حادثه ۱۱سپتامبر و جنگ اوکراین

جنایت را طبقه‌ بندی نکنیم!‌

در نوعی اشتباه تاریخی و بر اساس برداشتی ایدئولوژیک اقدام به طبقه بندی تدریجی شهروندان به انقلابی و عادی، عوام و خواص، خودی و غیر خودی، در حلقه و بیرون از حلقه و مواردی همانند کردیم.

جنایت را طبقه‌ بندی نکنیم!‌

صادق فرامرزی نوشت: آنچه اوکراین در این نیمروز “تجربه” کرد نهایتا می‌تواند برای یمن یک “خاطره معمولی” و برای فلسطین یک “تاریخ اتمام‌ناپذیر” باشد… مردمی صبح‌شان را با صدای انفجار شروع کردند، تلخ و گزنده، یک اتفاق معمولی برای مردم نیمی از خاورمیانه… جنایت را نمی‌توان تقلیل‌پذیر کرد، مرگ ناحق هر انسان از هر نژاد و جغرافیایی جنایت است، اما زمانی که فکر می‌کنیم انفجار بمب بر سر سفید پوست اروپایی ارزشی مضاعف از مرگ کودکان پابرهنه دارد، جنایت را طبقه‌بندی کرده‌ایم… اینجا رد نامرئی خط‌کشی استعماری در ذهنمان رخ می‌نماید، اینکه تجربه خاطره روزمره انسان خاورمیانه‌ای برای انسان اروپایی را فاجعه می‌خوانیم خود بزرگترین فاجعه معاصر است!

در این میان عده‌ای که روز و شب، ایران را مقصر تحمیل شدن تحریم و تجاوز خارجی می‌دانند زانوی غم بغل کرده‌اند و از ظهور هیتلر سخن می‌گویند! از آمریکا گله می‌کنند که چرا رسالت خود را در دفاع از آزادی حاکمیتها به درستی ادا نکرده… البته به ۱۲ماه سال هیچگاه به این فکر نمی‌کنند که تحمیل ۱۵۰۰تحریم به ایران برای تسلیم کردن یک ملت دقیقا جنایتی از همین سنخ است… این همان ذهنیت استعماری و هژمونی قدرت‌های پیروز جهانی است!

من از ترک برداشتن اسطوره “نظم جهانی” و افسانه “حقوق بین‌الملل” استقبال می‌کنم، واقعیت عریان جهان همین جنگ است و وظیفه ما تاباندن نور بر سیمای حجاب گرفته ذهنیت استعماری است، حالا زمان آن است که از مظلومیت خونهای بلاموضوع بگوییم… استعمار و امپریالیسم اینجا دستشان رو می‌شود!

ویدئو زیر فیلم ۲۰سال پیش ابراز همدردی جمعی از مردم ایران با قربانیان حادثه ۱۱سپتامبر- چندماه بعد از آن شب آمریکا به افغانستان لشگر کشید و چندماه پیش طالبان را مجهزتر از سابق بر صدر افغانستان نشاند!