یادداشت تحلیلی به بهانه سخنان اخیر رهبر انقلاب:

مدیران رسانه‌ای در جهاد تبیین چه وظایفی بر عهده دارند؟

سید علی صدری‌نیا، فعال رسانه‌ای یادداشتی تحلیلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به بهانه سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره جهاد تبیین و وظایف مدیران رسانه‌ای نوشت که در آن به آسیب‌شناسی فضای رسانه هم پرداخت.

مدیران رسانه‌ای در جهاد تبیین چه وظایفی بر عهده دارند؟
67246

سید علی صدری‌نیا، فعال رسانه‌ای یادداشتی تحلیلی در اینستاگرام به بهانه سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره جهاد تبیین و شرح وظایف مدیران رسانه‌ای نوشت که در ادامه آن را می‌خوانیم.

می‌دانی توقع منطقی از مدیران رسانه‌ای، بعد از شنیدن صحبتهای آقا درباره جهاد تبیین چه بود؟ اینکه اول از همه می‌رفتند همه نهادها و دستگاهها و رسانه‌های بودجه بگیری که کارشان تبیین بوده را بررسی دقیق و علمی می‌کردند که تولیدات و فعالیتهای کدامشان اثربخش بوده و کدامشان صرفا یک نهاد بودجه‌خوارِ بی‌مصرفِ بی‌خروجی‌اند… آن وقت بودجه‌های میلیاردی‌شان را بی تعارف قطع می‌کردند و بعد می‌رفتند سراغ تصمیمات بعدی…نه اینکه دوباره با این عنوان بودجه جدیدی تصویب کنند و آن دستور مهم را اینطور به ابتذال بکشند…

می‌دانی… ما دچار فقرِ مغز استراتژیک در حوزه رسانه و فرهنگ شده‌ایم؛ و مثلا وقتی مواجه می‌شویم با این سوال که چرا رسانه‌های‌مان در تبیین و روایت بسیاری از اتفاقات موفق نبوده‌اند، اولین پاسخی که به ذهن مدیران و تصمیم‌گیران می‌رسد این است که نیاز به بودجه و تاسیس یک سازمان و نهاد و قرارگاه و رسانه جدید داریم! ولی هیچ وقت به ذهنمان نمی‌رسد که این همه نهاد و رسانه موجود را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم چرا موفق نبوده‌ایم. مثلا در شرایطی که میز عملیات رسانه‌ای دشمن در این سالها بطور جدی فعال است و موضوع به موضوع طراحی و عملیات می‌کند، شما فکر می‌کنید در داخل کشور ما اساسا میزی وجود دارد؟ نقشه و کالک عملیات رسانه‌ای وجود دارد؟ اصلا کسی بررسی می‌کند که در تک‌تک روزهای یک سال اخیر چه موضوعاتی در افکار عمومی داغ شده؛ چند تا از این موضوعات را رسانه‌های بیگانه روی میز گذاشته‌اند و چند تا را رسانه‌های داخلی؟ کسی طراحی می‌کند که سال آینده چطور درصد نقش آفرینی رسانه‌های داخلی را افزایش دهیم؟ اصلا چنین نگاهی وجود دارد؟!

وقتی این نگاه و این آسیب شناسی وجود نداشته باشد، نتیجه‌اش می‌شود تاسیس کلی رسانه که همه‌شان فقط یک کار می‌کنند! یک مدل کار رسانه‌ای واحد، برای یک جامعه مخاطب واحد؛و کم کم این رسانه‌های هم شکل، حتی خبرها و مطالبشان را هم از هم کپی می‌کنند! حتی از همان منبع واحد پول خرج می‌کنند تا اعضای کانال‌های تلگرامی‌شان را زیاد کنند که از فلان رسانه مشابه کمتر نباشد؛پول خرج می‌کنند که کلیک‌خور سایتشان کم نباشد،که وقت گزارش دادن، بگویند ببینید ما هم چقدر موفق بودیم که این تعداد عضو در کانالمان وجود دارد و رتبه سایتمان چقدر بالاست! و آن تصمیم‌گیران هم به اتکای همینها دوباره بودجه سال بعد را اختصاص می‌دهند. و آخرش هم وقتی در جنگ رسانه‌ای شکست خوردیم و ندای جهاد تبیین را شنیدیم، دوباره فکر می‌کنیم این داستان نیاز به بودجه دارد و قرارگاه و رسانه جدید…!