یادداشت تحلیلی

منظور رهبری از جمله “وضعیت قابل قبول ما در زمینه سخت افزار” چه بود؟!

احمد کارآمد، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی جهت نوشت: چرا برخی با تفسیر ناصواب از سخنان رهبری به دنبال رفع مسئولیت از مجلس درباره تصویب طرح صیانت هستند و رهبری را مخالف طرح صیانت جا می‌زنند؟

منظور رهبری از جمله “وضعیت قابل قبول ما در زمینه سخت افزار” چه بود؟!

احمد کارآمد، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی جهت در رشته توییتی نوشت: بیانات چند روز پیش رهبری، مبنی بر اهمیت به کارگیری همزمان سلاح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در فضای مجازی مورد تفسیر به رأی عده‌ای قرار گرفت که  منظور رهبری را سلب مسئولیت از مجلس برای تصویب طرح صیانت و مخالفت رهبری با این طرح جا زدنند! اما معنی سخنان ایشان چه بود؟

بیانات رهبری

در اغلب تحلیل‌ها (عمدا و یا از روی ناآگاهی) از این نکته غفلت شده است که رهبر انقلاب در چه فضای گفتمانی و از چه منظری به موضوع فضای مجازی پرداخته‌اند. در واقع برای تحلیل و  تفسیر یک جمله ضروری است به بستر اصلی، فضای مورد بحث و سخنان پیش و پس از آن توجه داشت.
در بیانات اخیر، رهبر انقلاب مشخصا در تشریح فضای جنگ و جهاد به اهمیت فضای مجازی و جهاد تبیین در آن اشاره می‌کنند.
نکته مهم اینجاست که وقتی از زاویه جنگ و جهاد، فضای مجازی را بررسی می‌کنیم، موضوع مورد بحث ما نه لایه‌های فنی فضای مجازی، بلکه نوع کارکرد فضای مجازی در عرصه جنگ است.
در اینجا تفسیر این جمله رهبری که:”وضعیت قابل قبول ما در زمینه سخت افزار” به سخت افزار و نرم افزار، (به معنای تجهیزات زیرساخت و محتوا) توهین به شعور مخاطب است، چراکه وابستگی شدید ما در حوزه تجهیزات سخت‌‌افزاری و نرم افزار تقریبا برکسی پوشیده نیست.
 

توییت مفتاح

 

پس به وضوح در سخنان رهبری منظور از سخت‌افزار و نرم‌افزار معنای ظاهری و اولیه آن نیست.
در مطالعه کارکرد فضای مجازی در عرصه جنگ و جهاد دو کارکرد مفروض است: کارکرد سخت و کارکرد نرم.

مقصود از کارکرد سخت‌افزاری حمله سایبری، هک و نفوذ به زیرساخت دشمن، از کار انداختن سامانه‌ها و ایجاد اخلال در خدمت‌رسانی فضای مجازی در جغرافیای دشمن است. 
در بررسی کارکرد نرم‌افزاری فضای مجازی در جنگ با دشمن هم موضوع مورد بحث توان تغییر افکار عمومی و تضعیف بنیان فکری جبهه مقابل است، موضوعی که رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید داشته‌اند.

لذا تقلیل سطح سخنان رهبری مبنی بر اهمیت سلاح نرم در فضای مجازی به “عدم ضرورت قانونگذاری در فضای مجازی” اولا جفا در حق ایشان و ثانیا توهین به شعور مخاطب است،کمااینکه لزوم تسلط حداکثری ممکن بربسترهای فجازی امری بدیهی برای ایجاد امکان انتشار و حمایت از محتوا در راستای تبیین و اثرگذاری است.

موضوعی که دقیقا طرح صیانت به دنبال تحقق آن است و جریانی معلوم الحال با پشتیبانی ضدانقلاب و پیاده نظامی برخی انقلابی‌های کم اطلاع یا سیاست زده در حال تخطئه آن می‌باشد و هدفی جز استمرار وضعیت نابه سامان امروز را ندارند.