امروز در مجلس مطرح شد

موافقان و مخالفان علی‌آبادی در جلسه رای اعتماد چه گفتند؟

نمایندگان موافق و مخالف عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صمت به بیان نظرات خود پرداختند.

موافقان و مخالفان علی‌آبادی در جلسه رای اعتماد چه گفتند؟

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان موافق و مخالف، به بیان نظرات خود پرداختند.

نظری (مخالف): برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

سیدغنی نظری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف اظهار کرد: برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟

وی با تاکید بر این‌که باید به صنایع مبتنی به آمایش سرزمینی توجه شود، اضافه کرد: چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعامل بالا با مجلس مهم است، گفت: دیروز در حین معرفی اعضای کمیسیون، آقای علی آبادی توجهی نمی‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه های وزیر پیشنهادی مشاهده می شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بی توجهی شده است، صنایع عمده و شرکت های عظیم دولتی نظیر ایمیدرو مجددا می خواهند در شهرهای توسعه یافته سرمایه گذاری کنند یا نیم نگاهی هم به مناطق محروم دارند. اینکه این شرکت ها به دنبال افزایش سرمایه شان هستند و مطابق با اصل سوم قانون اساسی در مناطق محروم سرمایه گذاری نکنند آیا در دوره تصدی وزیر پیشنهادی نیز مستمر خواهد بود و آیا شهرهای خلخال و کوثر و گرمی مجددا از صنایع محروم می شوند؟ و یا ایشان در برنامه های خودشان نیم نگاهی به مناطق محروم خواهند داشت. ما از این که در برخی از مناطق به دلیل نبود کارگر باید از شهرستان های حوزه انتخابیه کارگر صادر کنیم، شرمنده مردم هستیم.

وی اضافه کرد: چرا نباید در دولتی که مدعی عدالت محوری بوده و با این شعار آمده در مناطق محروم برای ایجاد صنایع اقدامی شود. بهترین مناطق برای ایجاد صنایع مناطقی هستند که آب کافی در اختیار دارند لذا خلخال و کوثر بهترین منطقه برای ایجاد صنایع هستند اما متاسفانه آنقدر در این دولت مغفول ماند که برخی از مرکز نشینان به فکر انتقال آب از این منطقه افتادند. طبق آمایش سرزمینی هرجایی که آب و نیروی انسانی هست باید صنایع ایجاد شود اما این امر در برنامه های وزیر پیشنهادی دیده نمی شود.

نظری خانقاه اضافه کرد: ایشان در حوزه بخش خصوصی موفق بودند و بنده منکر آن نیستم اما به عنوان یک دولتمرد ثابت نشدند که تعامل شان با مجلس چگونه خواهد بود، روز گذشته در حین بررسی برنامه وی در کمیسیون اقتصادی هیچ توجهی به اعضا نداشتند و این نشان دهنده ضعیف بودن تعامل وی با مجلس است.

وی با بیان این‌که موضوع معدن در برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت مفقوده است، تصریح کرد: رهبری چند بار بر لزوم توجه به معادن و استفاده از آن تاکید داشتند. امروزه در برخی مناطق، معادن هیچ نفعی برای مودیان ندارد و ارزش افزوده معادن هم دیده نمی‌شود حال این‌که معادن فرصتی برای پیشرفت توسعه کشور هستند.

نظری همچنین اظهار کرد: وزیر پیشنهادی بیان کرده که قیمت دستوری را قبول ندارد مقابل قیمت دستوری نرخ بازار رها است. این یعنی هر کسی که هر قیمتی بخواهد برای کالایش تعیین می‌کند که قابل قبول نیست. باید قیمت‌گذاری‌ها در راستای تنظیم و تقویت بازار و حمایت از مصرف کننده باشد. ما با قیمت دستوری مخالف هستیم اما باید نرخ‌ها هم حساب و کتاب داشته باشد.

وی اظهار کرد: آقای علی آبادی هیچ یک از نیروهای وزارت صنعت، معدن و تجارت با شما همراه نیست و شما در کمیسیون گفتید که می‌خواهید نیرو بیاورید، آوردن این همه نیروی اتوبوسی برای کشور زهر مهلک است از نیروهای توانمند و خوش سابقه استفاده کنید.

وی با اشاره به ضرورت رایزن های بازرگانی تاکید کرد: یکی از دلایلی که ترکیه به شدت بازارهای هدف را تسخیر کرده و صادرات خود را افزایش می دهد توجه ویژه به رایزن های بازرگانی است این موضوع را از وزیر سابق نیز سوال کردم که چرا به رایزن های بازرگانی توجهی ندارید و دیپلماسی اقتصادی که می تواند صادرات را افزایش داده و درآمد برای کشور ایجاد کند مغفول مانده است. امروز کمتر از 10 نفر رایزن بازرگانی داریم، حال برنامه شما برای افزایش رایزن های بازرگانی در کشورهای هدف چیست؟ ما امروز برخی از بازارهای هدف را از دست می دهیم چرا که سفارتخانه های ما توان چانه زنی در حوزه اقتصادی را ندارند و صرفا به یک مرکز سیاسی تبدیل شده اند و برنامه شما نیز در این حوزه بسیار ضعیف است و حداقل تا پایان سال باید 70 رایزن بازرگانی در مناطق مختلف داشته باشید تا راهنمای صادرکنندگان باشند.

وی با بیان اینکه خودرو یکی از مشکلات و دغدغه های امروز مردم است، عنوان کرد: برنامه شما برای استفاده آسان مردم از خودرو چیست؟ آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده دارید؟ مردم به این موضوع امید بسته اند و خودروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف بوده و قیمت بالایی دارند و مردم علاقه ای به خرید آن ها ندارند. شما باید برنامه منسجمی برای خودروهای کارکرده وارداتی داشته باشید و از این امر ترسی نداشته باشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان به وضعیت نامناسب بازار لوازم خانگی اشاره و عنوان کرد: امروز تهیه لوازم خانگی برای زوج های جوان امر بسیار دشواری است لذا ابزار و بستری باید فراهم کنیم که مردم و زوج ها بتوانند از لوازم خانگی ایرانی استفاده کنند، ممنوعیت وارادت کالاهای خارجی ابزاری برای فعالیت دلالان و گرانی کالاهای ایرانی شده است لذا شما باید این امر را مدیریت کرده و ابزاری ایجاد کنید که مردم بتوانند از لوازم خانگی استفاده کنند.

عسگری (مخالف): وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

در ادامه، مهدی عسگری، به عنوان مخالف اظهار کرد: آقای علی آبادی یک مدیر موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما اکنون راجع به یک مسند مهم یعنی حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم. آیا لزوما موفقیت در یک بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز کار در مسند وزارت صنعت نیز کارساز خواهد بود؟ این دو جایگاه با هم تفاوت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود بر یکسری کلید واژه‌ها تاکید کردند مثل این‌که نرخ ارز را به قیمت بازار تعیین خواهد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری حذف می‌شود و یارانه‌های پنهان هدفمند خواهند شد. این کلید واژه‌ها شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌ داری و آنچه که سال‌ها در سه دهه اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

وی در ادامه تاکید کرد: ایشان از حذف قیمت گذاری دستور سخن گفتند کدام بازار بزرگ و صنایع بزرگ ما به طور کامل رقابتی هستند که بخواهند قیمت گذاری دستوری حذف شود. در بحث یارانه پنهان نیز باید بگویم که این واژه جعلی محصول یکسری پیش فرض‌ها است. این یک بیماری در اقتصاد است که باید درمان شود نه این‌که به آن رسمیت بخشیده شود.

عسگری گفت: اکنون در فروردین‌ماه تورم نقطه‌ای کل به ۷۰ درصد رسیده و تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها به ۹۰ درصد رسیده است. بیش از ۷۰ درصد از سپرده‌های کشور در اختیار ۱.۵ درصد از سپرده گذاران است. آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت شما می‌خواهد طرف مردم بایستد یا سمت اقتصاد سرمایه‌ داری و ۱.۵ درصدی که روز به روز سر به سر می‌شود.

دهمرده(موافق): علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

همچنین حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

وی افزود: علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علی آبادی وعده استفاده از معادن سیستان را داده است، گفت: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.

زاهدی (موافق): علی‌آبادی به خوبی با بخش خصوصی  آشنا است

همچنین محمدمهدی زاهدی، در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی علی‌آبادی گفت: به عنوان کسی که مدتی سکانداری وزارت علوم را برعهده داشته و سال‌ها عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده بیان می‌کنم که تحصیلات وزیر پیشنهادی در بهترین دانشگاه‌های کشور انجام شده و باید قدردان چنین مدیران خبره، تیزهوش و فهیم باشیم. ایشان فوق لیسانس دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است و در خصوص زمانبندی دریافت مدارک باید گفت که در دانشگاه‌ها چنین اتفاقاتی می‌افتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خدمتی وزیر پیشنهادی بیان کرد: سدسازی، تونل‌سازی، برج‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.

وی با بیان اینکه 50 درصد GDP کشور در وزارت صمت است، توضیح داد: خودروسازی خصوصی، معادن خصوصی و بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وزارت صمت مرتبط است. علی آبادی در 10 سال گذشته ارتباط‌گیری خوبی با بخش خصوصی داشته است که نباید این تجربه را دست کم گرفت، او با شناخت مشکلات دولت و نزدیکی با بخش خصوصی می‌تواند اقدامات مناسبی داشته باشد.

زاهدی با بیان اینکه بیش از 50 درصد اشتغالزایی کشور مرتبط با وزارت صمت است، تأکید کرد: باید کسی سکاندار این وزارت باشد که بر اشتغالزایی کارآمد بوده و بتواند ارتباط دولت و بخش خصوصی را برقرار کند بنابراین در سالی که باید اشتغال و تولید رو به افزایش باشد، انتخاب چنین فردی می‌تواند به موفقیت کشور کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برنامه‌های راهبردی وزیر پیشنهادی بیان کرد: برنامه‌های راهبردی او با تکیه بر بهره‌گیری فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم است که بسیاری از مدیران کشور حتی با واژگان صنعت دیجیتال نسل چهارم آشنایی ندارند اما علی‌آبادی به ریز در برنامه‌های خود به این نسل از فناوری توجه کرده است. او در مپنا نشان داد توانمندی بهره‌گیری و هدایت به سمت صنعت دیجیتال را دارد و باید از حضور چنین شخصی استقبال کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از وزیر پیشنهادی خواهش دارم در حوزه معدن به موضوع زنجیره تولید توجه کند. اولویت کشور در حوزه معدن خام‌فروشی است که باید مدیرانی در این حوزه آورده شوند تا زنجیره تولید در معادن را مورد توجه قرار دهد. همچنین در باب خودروسازی باید به سمت خودروهای هوشمند برویم چرا که تا سال 2030 در دنیا دیگر خبری از خودروهای معمولی نخواهد بود و در زنجیره تولید باید به خودروهای هوشمند برقی و هیبریدی توجه کنیم.

وی تأکید کرد: با حرکت به سمت تولید خودروهای هوشمند، صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه بنزین و گازوئیل خواهیم داشت و می‌توانیم با صادرات انرژی برای کشور ارزآفرینی کنیم.

در حال تکمیل است…