جهت پرس بررسی میکند
راهنمای درخواست صدور گذرنامه اینترنتی
سخنگوی پلیس از اینترنتی شدن امکان ثبتنام و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: متقاضیان با نصب نرمافزار “پلیس من” میتوانند کمتر از یک هفته گذرنامه خود را درب منزل دریافت کنند!
با توجه به نزدیک شدن ایام ماه محرم و اربعین حسینی، بسیاری از هموطنان ما در تکاپوی تمدید و درخواست گذرنامه خود هستند برای آرامش حال زائران حسینی ستاد فرماندهی پلیس کشور تمهیدات مناسبی را ارائه کرده است.
سردار سعید منتظرالمهدی؛ سخنگوی پلیس از اینترنتی شدن امکان ثبتنام و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: متقاضیان با نصب نرمافزار “پلیس من” میتوانند کمتر از یک هفته گذرنامه خود را درب منزل دریافت کنند!
وی با بیان اینکه بعد از ثبت درخواست صدور یا تمدید گذرنامه افراد احراز هویت میشوند، گفت: پیشتر برای درخواست صدور یا تمدید گذرنامه نیاز بود افراد به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند که دیگر نیازی به مراجعه آنها نیست و میشود از روی نرم افزار “پلیس من” درخواست را ثبت کرد.
با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که نرم افزار پلیس من به دلیل ورود بیش از حد کاربر دچار اختلال شده است. افرادی که به این نرم افزار برای تمدید یا درخواست گذرنامه مراجعه کردهاند با مشکل عدم فعالیت در این نرم افزار مواجه شدهاند.
وجود این مشکل مردم را سر درگم کرده است و با این سوال مواجهه هستند که آیا با انتظار برای برطرف شدن مشکل نرم افزار زمان درخواست حضوری یا اینترنتی را از دست نمیدهند؟
به همین منظور در ادامه گزارش راهنمایی نحوه ثبت نام اینترنتی و درخواست گذرنامه را بطور کامل برای شما شرح دادهایم تا گامی موثر در مسیر حل مشکل درخواست گذرنامه برداشته باشیم.
این سامانه به منظور حضور کمتر مردم با اوج گیری بیماری همه گیر کرونا در اداره گذرنامه فعال گردید که تا کنون فعالیت خود را ادامه دارد.
نحوه ورود به سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir
برای اینکه اشخاص بتوانند از خدمات سایت ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی استفاده نمایند، نخست باید وارد این سامانه شوند. به همین دلیل در این قسمت به توضیح نحوه ورود به سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir جهت گرفتن پاسپورت پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:
۱- مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی یعنی egozar.epolice.ir را در آن جست وجو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی شوید.
۲- شرایط و قوانین را مطالعه نموده، سپس صفحه را به سمت پایین بکشید و در انتهای صفحه، تیک کنارعبارت (شرایط فوق را می پذیرم) را فعال کرده و سپس دکمه ورود را بزنید. به این ترتیب مراحل ورود به سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir به پایان رسیده و اکنون می توانید با ادامه دادن بقیه مراحل، برای ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی اقدام نمایید که در بخش سوم مقاله توضیح داده شده است.
نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir
پس از اینکه در بخش های قبل به معرفی سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir پرداخته و نحوه ورود به سایت ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی را توضیح دادیم، در این بخش به توضیح نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir پرداخته که البته باید پس از فراهم کردن مدارک لازم برای دریافت پاسپورت انجام گرفته و مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:
۱- پس از ورود به سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی، مطابق راهنمای تصویری مرحله قبل، کد ملی خود و کد امنیتی تصویر را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه ارسال پیامک ثبت نام را بزنید.
۲- در این مرحله، یک رمز شش رقمی به شماره همراه شما پیامک گردیده، آن را در کادر اول وارد کرده و عدد تصویر امنیتی را نیز در کادر دوم وارد نموده و سپس دکمه ادامه را بزنید.
۳- در صفحه جدید به منظور ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی، باید اطلاعات هویتی و مشخصات فردی خود را از جمله تاریخ تولد، تاریخ صدور شناسنامه، نام ، نام خانوادگی و نام پدر را به فارسی و لاتین وارد نمایید.
۴- صفحه را به پایین بکشید و مشخصات ظاهری خود ازجله قد، وزن، رنگ چشم و رنگ مو را وارد نمایید.
۵- صفحه را مجددا به پایین بکشید و در ادامه مراحل ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir، مشخصات تکمیلی از جمله میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل را وارد نمایید.
۶- صفحه را مجددا به پایین بکشید و در مرحله بعد ، کد ملی و مشخصات دو نفر از بستگان و آشنایان را به عنوان معرف وارد نمایید.
۷- در این مرحله از ثبت درخواست پاسپورت در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی، آدرس و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.
۸- در مرحله آخر، دکمه ثبت را کلیک نموده تا به این ترتیب ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir به پایان رسیده و یک شماره پیگیری برای شما صادر گردد.
مدارک لازم برای دریافت پاسپورت
دریافت پاسپورت نیاز به ارائه یک سری مدارک مشترک در بین تمامی متقاضیان است؛ اما علاوه بر آن مدارک اختصاصی، با توجه به نوع جنسیت افراد نیز تعیین شده اند که برای دریافت گذرنامه وجود هر دو آنها لازم می باشد. در ادامه، به معرفی کامل مدارک لازم برای دریافت پاسپورت، پرداخته شده که شامل موارد زیر می باشد:
مدارک مشترک بین افراد :
به همراه داشتن مدارک شناسایی، شامل اصل شناسنامه و کارت ملی؛ اگر این مدارک در دسترس نبودند، متقاضی باید از ثبت احوال تاییدیه دریافت نماید.
یک قطعه عکس بیومتریک ویژه پاسپورت.
اگر آخرین گذرنامه فرد همچنان اعتبار داشت، باید آخرین گذرنامه نیز ارائه شود.
مدارک اختصاصی متقاضیان خانم :
اگر زن در وضعیت تاهل به سر میبرد، اجازه محضری همسر او الزامی می باشد.
رضایت نامه محضری پدر یا سرپرست قانونی فرد، در صورتی که متقاضی، زیر سن قانونی یعنی 18 سال تمام است؛ البته باید به این موضوع اشاره شود، که برای بانوانی که مقیم خارج از کشور هستند و یا همسر آن ها دارای تابعیت غیر ایرانی می باشد، گرفتن اجازه محضری همسر لازم نیست.
اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر، در صورتی که متقاضی، همسر خود را از دست داده باشد .
ارائه اصل برگه طلاق نامه در صورت طلاق متقاضی از همسر خود، الزامی است.
مدارک اختصاصی متقاضیان آقا :
به همراه داشتن اصل کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت و در غیر این صورت، ارائه موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی. البته، فقط کارت های پایان خدمت و یا معافیت هوشمند، پذیرفته می شوند و کارت های قدیمی، مورد قبول نمی باشند .
اگر متقاضی، اقدام به تعویض کارت پایان خدمت و یا معافیت خود برای هوشمند سازی آن کرده است، پس از 24 ساعت و با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض، می تواند درخواست صدور و یا تمدید گذرنامه بدهد.
در صورتی که فرد متقاضی، مشغول به تحصیل (دانش آموز و یا دانشجو ) باشد، باید نامه اشتغال به تحصیل خود را به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهد.
اگر فرد متقاضی، دارای سن بالای 50 سال است، در این صورت، نیازی به ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت نیست.
ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت
همانطور که گفته شد، عکسی که متقاضیان برای دریافت پاسپورت خود ارائه می دهند، باید دارای ویژگی هایی باشد تا مورد قبول مراکز صدور گذرنامه باشد. در ادامه، به ذکر این ویژگی ها با توجه به جنسیت افراد پرداخته شده است :
ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت برای خانم ها :
داشتن حجاب کامل و مشخص نبودن گردن، موها و گوش های فرد .
نداشتن آرایش غلیظ و بیش از حد متعارف .
عکس باید کاملا واضح ، بدون سایه روشن و روتوش بیش از حد باشد .
پس زمینه باید سفید باشد؛ در نتیجه نباید از لباس های سفید و سبز استفاده شود .
استفاده از مقنعه و یا روسری، بدون وجود هیچ طرحی .
عدم استفاده از وسایلی مانند عینک و یا وسایل زینتی صورت .
مشخص بودن کامل گردی صورت و اجزای آن .
ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت آقایان :
پس زمینه عکس باید سفید باشد که در نتیجه، از لباس های سفید و یا سبز نباید استفاده شود .
عکس باید کاملا واضح ، بدون سایه روشن و یا روتوش بیش از حد باشد .
متقاضی نباید از وسایلی مانند عینک ، کلاه و یا وسایل زینتی صورت استفاده کند .
از آرایش غیر متعارف موها و ریش برای گرفتن عکس پاسپورت باید خودداری شود .
صورت باید بدون آرایش باشد .
تمامی اجزای صورت متقاضی، به علاوه دو گوش وی، باید به طور کاملا واضح مشخص باشد .
از پوشیدن لباس های طرح دار، یقه باز و یا یقه بلند خودداری شود. البته برای روحانیون، پوشیدن لباس روحانیت و عمامه، منعی ندارد.
باید به این نکته اشاره شود، که جهت افزایش سرعت در روند دریافت پاسپورت، کیوسک هایی جهت عکس برداری در دفاتر پلیس 10+ و یا در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی، قرار داده شده اند، که تمامی افراد، به استثنا موارد زیر می توانند، با مراجعه به آن ها، اقدام به تهیه عکس ویژه پاسپورت کنند.
اما افرادی که مجاز به استفاده از این کیوسک ها نمی باشند، عبارتند از :
اقلیت های مذهبی که دارای محاسن خاص می باشند.
کسانی که جراحی زیبایی یا هر جراحی دیگری بر روی صورت خود انجام داده و دوران درمان آن ها کامل نشده است.
افرادی که تحت شیمی درمانی قرار داشته و یا از ناحیه سر، دارای جراحت هستند .
نوزادانی که زیر 3 سال سن دارند .
هزینه صدور پاسپورت در سال 1402
همانطور که قبلا نیز ذکر شد ، دریافت پاسپورت ، ملزم به پرداخت هزینه ، برای متقاضیان آن می باشد که این هزینه ، مانند قیمت سایر کالا ها و خدمات ، با توجه به نرخ تورم و دیگر عوامل اقتصادی ، ممکن است هر ساله ، تغییر کند . اما سوالی که در بین افراد متقاضی دریافت گذرنامه ، وجود دارد این است که هزینه صدور پاسپورت در سال 1402 ، بابت چه مواردی و به چه میزان می باشد ؟
در پاسخ به این سوال ، باید گفت قیمت صدور پاسپورت در سال ۱۴۰۲ ، شامل پرداخت مبلغ 1000 تومان ، برای دریافت فرم های ثبت نام و شناسه گذرنامه ، پرداخت 3750 تومان در وجه سازمان شهرداری ، 75000 تومان به سازمان نیروی انتظامی ، 15000 تومان هزینه انگشت نگاری ، 20000 تومان هزینه دادرسی ، 42 هزار تومان هزینه عکس و احراز هویت و مبلغ 33000 تومان هزینه دفتر می باشد.
در مجموع ، هزینه صدور گذرنامه در سال ۱۴۰۲ ، به علاوه هزینه اداره پست ، به منظور ارسال مدارک برای شخص متقاضی ، مبلغی حدود 204000 تومان خواهد بود که می بایست ، از طریق دستگاه های کارتخوان موجود در دفاتر پلیس 10+ ، پرداخت شود .
پرداخت در وجه شهرداری و نیروی انتظامی ، حتما باید از طریق دستگاه های کارتخوان موجود در دفاتر پلیس 10+ ، صورت پذیرد . پس از پرداخت هزینه های مربوطه و ارائه مدارک لازم برای دریافت پاسپورت و اطلاعات خواسته شده ، درخواست صدور گذرنامه سال 1402 ، ثبت و در صورت عدم وجود مشکل ، به فاصله 5 روز تا یک هفته ، پاسپورت مورد نظر ، به آدرس محل سکونت شخص متقاضی و از طریق اداره پست ، ارسال می گردد .
هزینه تعویض و یا تمدید پاسپورت در سال ۱۴۰۲
در بخش قبل، هزینه صدور پاسپورت در سال 1402 را بیان نمودیم . اما گاها ممکن است ، افراد دارنده گذرنامه ، درخواست تمدید و تعویض گذرنامه خود را داشته باشند.
دلایلی که ممکن است، موجب درخواست مجدد گذرنامه شود ، به شرح زیر می باشد:
به پایان رسیدن تاریخ انقضا پاسپورت
گم شدن گذرنامه
خراب شدن ( آسیب فیزیکی ) گذرنامه
پر شدن تمامی صفحات پاسپورت
در صورت تغییر نام و نام خانوادگی شخص دارنده پاسپورت
در شرایطی که فرد ، درخواست تفکیک نام فرزندان از گذرنامه خود را داشته باشد .
در این شرایط ، لازم است تا متقاضی ، با ارائه مدارک مورد نیاز ، پر کردن فرم های مخصوص و پرداخت هزینه مربوطه ، اقدام به ثبت درخواست تمدید یا تعویض پاسپورت کنند . هزینه تعویض و یا تمدید پاسپورت در سال ۱۴۰۲ ، شامل مبلغ 1000 تومان ، بابت اخذ شناسه گذرنامه ، پرداخت 3750 تومان ، در وجه سازمان شهر داری ، مبلغ 100 هزار تومان بابت تمدید پاسپورت و 428,61 ( با احتساب هزینه پست ) تومان برای گذرنامه های مفقودی خواهد بود .
سوالات متداول
1- سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir چیست؟
سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir عنوان سایتی است که از سوی پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا به منظور صدورگذرنامه الكترونيكی يا بيومتريکی ایرانیان راه اندازی شده است و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
2- نحوه ورود به سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی به چه صورت می باشد؟
نحوه ورود به سایت ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی ازطریق آدرس egozar.epolice.ir می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
3- نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی به چه صورت می باشد؟
نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی ازطریق آدرس egozar.epolice.ir می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
4- مدارک لازم برای دریافت پاسپورت شامل چه مواردی می باشد؟
مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت شامل موارد مشترک مانند مدارک شناسایی و عکس پاسپورت و غیره است و موارد اختصاصی در آقایان و خانم ها نیز وجود دارد که در متن مقاله به صورت کامل به آنها اشاره شده است.
5- مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت توسط خانم ها شامل چه مواردی می باشد؟
متقاضیان خانم برای دریافت پاسپورت اگر در وضعیت تاهل هستند به اجازه محضری همسر نیاز دارند که سایر مدارک نیز در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
6- ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت چگونه است ؟
پس زمینه عکس باید سفید باشد که در نتیجه آن از لباس های سفید و یا سبز نباید استفاده شود سایر شرایط نیز در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده اند.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.