گزارش تحلیلی جهت پرس از داده‌های توئیتر

چرا سرکوب اعتراضات مردم فرانسه در شبکه‌های اجتماعی داغ نشد؟

در بازه ششم تا دوازدهم تیرماه، کاربران توئیتر بیشترین فعالیت را در واکنش به اعتراضات فرانسه داشتند. در این بین بیشترین توئیت‌ها در روز دهم و بیشتری بازتاب‌ها(ریتوئیت یا انتشار مجدد توئیت) نیز مربوط به روز هفتم بود.

چرا سرکوب اعتراضات مردم فرانسه در شبکه‌های اجتماعی داغ نشد؟
3361

قتل یک نوجوان 17 ساله الجزایری‌تبار توسط پلیس فرانسه بیش از یک هفته است که چهره این کشور را دگرگون کرده و خسارات مالی و جانی فراوان به بار آورده است. البته علاوه بر وقوع قتل، ظاهراً انکار آن در مراحل اولیه و رفتار نابخردانه پلیس نیز خشم مردم فرانسه را تشدید کرده و شهرهای مختلف آن را به آتش کشیده است.
این اعتراضات تاکنون صدها زخمی بر جای گذاشته و قریب به 10هزار بازداشتی داشته است؛ ضمن آنکه به نظر می‌رسد حکومت فرانسه با اعمال سانسور گسترده، عملا کشته‌ها اعتراضات را منکر شده و مانع از اعلام نام آنها شده است.
ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای کنترل اوضاع ده‌ها هزار نیرو در سراسر این کشور مستقر و پاریس را به یک پادگان بزرگ نظامی تبدیل کرده است. دستور محدودیت در فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز صادر شده و والدین نوجوانانی که در اعتراضات دستگیر شوند، با جریمه و زندان مواجه خواهند شد.
 

روایت توئیتر از اعتراضات فرانسه
 

2

 
در بازه ششم تا دوازدهم تیرماه، کاربران توئیتر بیشترین فعالیت را در واکنش به اعتراضات فرانسه داشتند. در این بین بیشترین توئیت‌ها در روز دهم و بیشتری بازتاب‌ها(ریتوئیت یا انتشار مجدد توئیت) نیز مربوط به روز هفتم بود.
توئیت و ریتوئیت‌‌های حدود 800 کاربر بررسی شده، قریب به 70 هزار بار از سوی دیگر کاربران پسندیده شدند یعنی حدوداً 90 لایک برای هر توئیت(یا ریتوئیت) به صورت متوسط.
این رقم به معنای توجه نسبتا بالای کاربران توئیتر به اعتراضات مردم فرانسه است.
 

کدام کاربران وارد بحث شدند؟

بر اساس اتفاقات رخ داده، کاربرانی که در توئیتر بیشتر به انتشار احوالات شخصی و روزمره‌نویسی مشغول هستند، تنها یک بیستم از کل محتوای مربوط به اعتراضات فرانسه را تولید کرده بودند. اکانت‌های منافقین و اصلاح‌طلبان هر کدام حدود 15درصد از توئیت‌ها را منتشر کردند و سلطنت‌طلب‌ها حدود یک چهارم از کل محتواها را به توئیتر آوردند.
بیشترین فعالیت در این زمینه را نیز کاربران داخل کشور داشتند و حدود 42درصد مطالب را به توئیتر آوردند.
 

تحلیل احساسات کاربران شبکه اجتماعی توییتر نسبت به ماجرای فرانسه
 

فرانسه

 
طی بررسی واکنش‌های احساسی تحت عناوین: خشم، تعجب، غم، امید، نفرت، شادی، ترس، انتظار یا درخواست و تحسین یا اعتماد، خشم از سرکوب مردم فرانسه، بیشتری خروجی توئیت‌های مربوطه بود.
اط ظرفی غم با کمترین میزان واکنش، حداقل واکنش احساسی کاربران توئیتر را شامل می‌شد.

نگاه اجمالی به داده‌های موجود
اگرچه توئیتر به تنهایی نمی‌تواند مصداق واکنش کاربران فارسی زبان فضای مجازی به اعتراضات مردم فرانسه باشد، اما با توجه به حضور اثرگذاران رسانه در این شبکه اجتماعی، می‌توان با تقریب خوبی، محتواهای منتشر شده را نماینده واکنش کلی بخشی از فضای مجازی به رویدادهای اخیر این کشور قلمداد کرد.
عدم ایجاد سیل توئیت درباره اعتراضات مردم فرانسه از یک سو می‌تواند نشانه نقش‌آفرین نبودن ربات‌ها در تولید محتوا برای اعتراضات مردم فرانسه باشد و از سوی دیگر می‌تواند  مدیریت موفق فرانسه در سانسور فیلم‌ها و محتواهای مربوطه در توئیتر را اثبات کرد!
آثار این سانسور در باعث کاهش واکنش‌های احساسی به وضوح قابل مشاهده است. این تمهید امکان کنترل مردم فرانسه قشر جوان را برای حکومت این کشور فراهم می‌کند. همچنین در اثر سانسور هوشمندانه بازتاب‌های خارجی (همچون بازتاب‌های توئیتر فارسی) را به شکل مطلوبی تعدیل شده است؛ اتفاقی که می‌توان حدس زد در دیگر بخش‌های توئیتر همچون توئیتر انگلیسی نیز رخ داده است.
نزدیک به صفر بودن واکنش احساسی کاربران توئیتر فارسی در قالب غم، نشان می‌دهد که اصولا تلاشی برای برانگیختن احساسات مخاطب جهت همراه کردن آنها علیه فعالیت سرکوب مردم فرانسه رخ نداده است. این امر دقیقا نقطه مقابل فعالیت ربات‌های توئیتری و در جهت عکس رخدادهای توئیتری اغتشاشات سال گذشته است که طی آن استراتژی تحریک احساسات مردم و القاء حس غم دنبال می‌شد.
علاوه بر این طبق موارد گذشته در تشخیص محتوای واقعی از دروغ‌های رسانه‌ای عملاً تغییری در عملکرد عمده کاربران توئیتر فارسی دیده نمی‌شود.