در گفتگو با جهت پرس؛

خورسند: مخابره پیام ایران در سفرهای منطقه ای عراقچی/ وقتی پروژه رژیم صهیونیستی در منزوی نشان دادن ایران شکست می خورد

یک تحلیل گر مسائل بین الملل در گفتگو با جهت پرس در تحلیل سفرهای منطقه ای عباس عراقچی وزیر خارجه به کشورهای منطقه گفت: امروز رژیم صهیونیستی به شدت به فکر هزینه و فایده افتاده که اگر بخواهد پاسخ جمهوری اسلامی ایران را بدهد جمهوری اسلامی ایران پاسخ قوی‌تری خواهد داد و عملیات‌های وعده صادق ۳ و ۴ هم  احتمالاً در پی خواهد بود.

خورسند: مخابره پیام ایران در سفرهای منطقه ای عراقچی/ وقتی پروژه رژیم صهیونیستی در منزوی نشان دادن ایران شکست می خورد

به گزارش جهت پرس؛ شعاع دیپلماسی فعال عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان  در زمان کوتاهی ۹ کشور لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن، مصر و ترکیه را در بر گرفته است که هر یک از این سفرها حاوی پیام خاصی به کشورهای منطقه بوده است.
تحولات منطقه با شتاب فراوانی در حال ایجاد تغییرات عمده‌ای است که تنها به  خاورمیانه محدود نمیشود و با توجه به بازیگران جهانی در کل دنیا تاثیرگذاشته و آینده جهان بین الملل را رقم خواهد زد.
در این میان دیپلماسی به ابزار مهم سیاسی بسیار تعیین کننده و راهگشایی تبدیل شده است که باید از آن نهایت استفاده را برد. امری که به خوبی در سفرهای اخیر آقای عراقچی به کشورهای منطقه به خوبی مشهود است. در همین خصوص «مهدی خورسند»، تحلیلگر مسائل بین الملل و متخصص دیپلماسی اقتصادی به «جهت پرس» پاسخ داده است.

طرح انزوای ایران شکست خورده است

مهدی خورسند،  در گفتگو با «جهت پرس» گفت: در طول هفته‌های گذشته سفرهای متعددی که جناب آقای عراقچی به منطقه داشتند بیانگر یک تحرک دیپلماتیک بسیار خوب بود یعنی ایران از موضع انفعال درآمد و اتفاقی که رژیم صهیونیستی به دنبال رقم زدن آن  در نظام بین الملل بود تا نشان بدهد جمهوری اسلامی ایران در انزوا قرار دارد با این سفرهای دیپلماتیک آقای عراقچی  عملاً شکست خورد.

وی ادامه داد:

این سفرها علاوه بر شکسته شدن تلاش رژیم صهیونسیتی برای در انزوا نشان دادن جمهوری اسلامی، هم پیام  قاطعیت جمهوری اسلامی در دفاع از حریم خود را  اولا به کشورهای عربی رساند که اجازه انجام عملیات از خاک خودشان به رژیم صهیونیستی را ندهند و از سمت دیگر این پیام را صادر کرد که جمهوری اسلامی ایران در انزوا نیست و می‌تواند پیام خودش را به کشورهای منطقه رسانده و حرف خود را به کرسی بنشاند.

شکست عملیات رسانه ای صهیونیست ها بعد از طوفان الاقصی

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد یک پیوست رسانه‌ای بسیار قوی به عملیات‌های اخیر خود بعد از عملیات طوفان الاقصی بدهد، گفت: رژیم صهیونیستی در تلاش بود با این پیوست رسانه ای  محور مقاومت و به خصوص جمهوری اسلامی ایران را به حاشیه ببرد همچنان که  ما شاهد موج رسانه‌ای عجیب غریبی که این‌ها در طول یک سال گذشته پیوست رسانه‌ای عملیات‌های کودک کشانه و جنایتکارانشون داشتند و محتوایش بیشتر به حاشیه راندن عملیات‌های محور مقاومت و ابتکاراتی که جمهوری اسلامی ایران به خرج می‌داد، بود.

رژیم صهیونیستی نگران وعده صادق 3 و 4 است

خورسند با اشاره به شکست تلاش های رژیم صهیونیستی با پیام سفرهای آقای عراقچی ابراز کرد:

سفرهای آقای عراقچی  باطل السحری  بر اقدامات رژیم صهیونیستی  در به زعم خودش انتقام گیری از جمهوری اسلامی ایران بود؛ حالا ما در شرایطی قرار داریم که این سفرها  تا حد بسیار زیادی نتیجه داده و هم سطح انتظار رژیم صهیونیستی و سطح توقع این رژیم از پاسخگویی به جمهوری اسلامی ایران را به شدت  پایین آورده و هم اینکه امروز رژیم صهیونیستی به شدت به فکر هزینه و فایده افتاده که اگر بخواهد پاسخ جمهوری اسلامی ایران را بدهد جمهوری اسلامی ایران پاسخ قوی‌تری خواهد داد و عملیات‌های وعده صادق ۳ و ۴ هم  احتمالاً در پی خواهد بود و اینطور نیست که جمهوری اسلامی ایران  جنایت رژیم صهیونیستی را بی پاسخ بگذارد.

سفر روسیه اوج تحرکات دیپلماتیک/ ادبیات خاص پزشکیان

این کارشناس با تاکید بر اینکه  این سفرها  با این یکی دو پیام مهم به منطقه نقش مهمی در عقب راندن رژیم صهیونیستی داشت، ادامه داد: البته سفر آخر  در روسیه  به نظر من شاید تمام کننده یا اوج تحرکات دیپلماتیک دستگاه خارجی دولت چهاردهم و شخص آقای عراقچی بود؛ سخنرانی جناب آقای پزشکیان و نوع ادبیاتی که ایشان در این سخنرانی داشتند و پیامی که در سخنرانی ایشان صادر شد و نوع بیانی که  داشتند، نشان داد که  دولت چهاردهم و دستگاه دیپلماسی واقعا با برنامه وارد این اجلاس بریکس شده است.
خورسند افزود: دیدارهای حاشیه بسیار خوب و شکستن حصار روابط ایران و مصر، دیدار روسای جمهور  ایران و مصر  یک اتفاق بسیار بسیار مثبت بود و از سمت دیگر تاکید بر ماهیت اصلی بریکس که اقتصادی است از سوی رئیس جمهور  نشان از یک فهم بسیار بالای دستگاه دیپلماسی ما دارد و مهر تاییدی  بر عملکرد  آقای عراقچی در این سفرها است.
وی ابراز کرد:  به نظر من این عملکرد در شرایط فعلی واقعا جای تحسین دارد من در برنامه گفتگو ویژه خبری از این اقدامات جناب آقای عراقچی و دستگاه سیاست خارجی دولت چهاردهم تقدیر کردم و  معتقدم اگر ما بتوانیم یک هدف گذاری درستی در حوزه بریکس داشته باشیم به نظرم خیلی از مشکلات و موانع اقتصادی که امروز در سر راه کشور وجود دارد حل خواهد شد.

وی تاکید کرد:  البته این انتظار از  دستگاه سیاست خارجی دولت چهاردهم وجود دارد که برای عملیاتی تر شدن توافقاتی که بین ایران و حالا اعضای بریکس یا سازوکارهایی که در بریکس مصوب می‌شود، اقدام عملیاتی و اجرایی بکنند تا تجارب منفی  حضور  نمایشی ما در  این اجلاس‌ها  با این سطح فعالیت و این نوع نگرشی که به این اجلاسیه‌ها و این دیدارها داشتند حداقل در گام اجرایی هم موفق شوند.