در گزارش جهت پرس بخوانید

بازگشت منوتو پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل/ استفاده بهینه غرب از تفاله‌های جامانده سوژه کاربران شد

شبکه منوتو که به دلیل نداشتن اسپانسر مالی تعطیل شده بود در روزهای اخیر خبر بازگشتشان را منتشر کردند که فعالان رسانه‌ای آن را مرتبط با نیاز غرب به فعالیت بیشتر علیه ایران دانسته‌اند.

بازگشت منوتو پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل/ استفاده بهینه غرب از تفاله‌های جامانده سوژه کاربران شد

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ پس‌ از خداحافظی خبرنگاران تلویزیون سلطنت‌طلب من‌وتو در بهمن ۱۴۰۲، اخیرا مدیران تلویزیون اعلام کردند با حل‌شدن مشکلات مالی، آن‌ها دوباره برمی‌گردند. مدیران منوتو با انتشار بیانیه‌ای خبر از بازگشت مشروط این تلویزیون می‌دهند. طبق این بیانیه قرار است شبکه منوتو فعالیتی شبیه به پلتفرم شبکه‌های نمایش خانگی در دستور کار خود قرار دهد.

منوتو گرچه سعی کرد خداحافظی خود را احساسی جلوه‌ دهد، اما کارمندان این شبکه و صفحات مجازی تلویزیون، تا به امروز در فضای مجازی فعال بودند و محتواهای محدود و تحلیلی خود را به سبک انسان‌رسانه و بلاگرها ادامه دادند. حالا با گذشت چند ماه، در مهر ۱۴۰۳، مدیران منوتو با انتشار بیانیه‌ای خبر از بازگشت مشروط این تلویزیون می‌دهند. طبق این بیانیه قرار است شبکه منوتو فعالیتی شبیه به پلتفرم شبکه‌های نمایش خانگی در دستور کار خود قرار دهد و درصد زیادی از بقای این سبک تلویزیون‌ها هم بستگی به خرید اشتراک‌ توسط دنبال‌کنندگان دارد. این مدل اکنون در پلتفرم‌هایی نظیر نت‌فلیکس، دیزنی و بسیاری از پلتفرم‌های ویدیویی ورزشی و مستندسازی، اجرا می‌شود.

عوامل این شبکه مزدور بعد از سال‌ها تغذیه از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه حالا به این نتیجه رسیده‌اند که جیب ایرانیان خارج از کشور برای منافع خودشان خالی کنند به همین دلیل ماجرا را اینگونه عنوان کردند که برای دسترسی مردم داخل ایران به برنامه‌های این شبکه، خارج‌نشینان ملزم به خرید اشتراک هستند. البته خرید اشتراک یا چیزی شبیه به این احتمالا شوآف جدید مدیران من‌وتوست و ما به‌زودی و بدون هیچ مانعی شاهد بازگشت دوباره این شبکه خواهیم بود.

کیوان عباسی هم در بیانیه خود این نگرانی را در دل مخاطبان خود ایجاد می‌کند که بازگشت شبکه آزمایشی است و اگر اشتراک‌ها خریداری شوند، دائمی خواهد شد اما آنطور که مدیران منوتو از چند ماه گذشته به دنبال استودیو و مقدمات راه‌اندازی لوکیشن پرخرج شبکه بودند، مشخص است که پیشتر هزینه این بازگشت توسط اسپانسرهای جدید پرداخت شده است و درخواست تهیه اشتراک از سوی مردمی، تلاشی است تا خود را شاید کمی پرمخاطب و پربیننده به نمایش بگذارند.

شبکه من و تو جز دسته رسانه‌هایی بود که با زرد نویسی و تولید محتوای مبتذل و تمسخرآمیز اما با رنگ و لعاب مدرن، طراحی دکوراسیون حرفه‌ای و فیلم‌برداری‌های مدرن، در فضای رسانه معروف شد و مأموریت آن پمپاژ افسردگی در داخل بود.  این شبکه فارسی‌زبان از سال ۲۰۱۶ تراز منفی مالی پیدا کرد تا جایی که در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۹۵ میلیون پوند بدهی داشته و تنها ۳ میلیون پوند درآمدزایی کرده بود این اختلاف مالی توسط رژیم صهیونیستی جبران شد؛ اما پس از طوفان الاقصی، مدیریت جدید تنها در شرایطی راضی به پرداخت مجدد بود که مدیران شبکه تغییر کنند، طبق برآوردها شبکه من و تو در ده سال اول فعالیت خود نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

تلویزیون منوتو با همکاری شرکت تلویزیون مرجان و زیر مجموعه هلدینگ مرجان، در کشور بریتانیا به ثبت رسید؛ «شرکت Marjan Television دارای یک دفتر مرکزی یا شرکت مادر با نام هلدینگ مرجان Marjan Holdings است که در جزیره مان Isle of Man ثبت شده است. جزیره مان، یک منطقه خودگردان سلطنتی بریتانیا در دریای ایرلند و بین بریتانیای کبیر و ایرلند است. تلویزیون مرجان یک شرکت محدود به سهامی خاص Private Limited Company است.

پروژه ۲۷۰میلیون‌دلاری «من‌وتو» علیه ایران

نگاهی به صورت‌‌مالی شرکت تلویزیونی «مرجان» مالک من‌وتو نشان‌ می‌دهد این شرکت از ابتدای فعالیت‌ خود تا مارس۲۰۲۳ حدود ۲۱۰میلیون پوند هزینه کرده که ۹۰درصد آن از جیب سهامدار اصلی تامین شده است. طبق صورت‌مالی، عمده بار مالی این شبکه در ظاهر بر گردن مرجان و «کیوان عباسی» و برعهده یک کارفرمای بزرگ خارجی (یکی از دشمنان ایران) بوده است.

حالا که تلویزیون من‌وتو می‌خواهد فعالیت پیمانکاری جدیدی را شروع کند، نگاهی به اطلاعات حقوق‌ و‌ دستمزد آن‌ها شاید جالب باشد. در سال منتهی به مارس۲۰۲۳ این شرکت نزدیک‌ به ۳۶میلیون پوند (۴۷میلیون دلار) هزینه کرده که ۱۱/۷میلیون پوند از آن حقوق و دستمزد ۱۸۴ کارمندش بوده است.

به‌عبارتی میانگین حقوق دریافتی کارکنان شبکه من‌وتو ماهانه ۵۳۰۰ پوند (معادل ۷۰۰۰ دلار یا ۴۱۵میلیون تومان) بوده، در حالی که میانگین درآمدی طی همان سال در کل انگلستان ماهانه ۲۹۰۰ پوند بوده است.

کاربران چه واکنشی به بازگشت شبکه منوتو نشان دادند؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی بازگشت شبکه منوتو را فقط یک بازی سیاسی از جانب سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل عنوان کردند صرفا به این دلیل که با قدرت نظامی ایران بیش از پیش رو به رو شدند و بیشتراز قبل به این باور رسیدند که ابدا نمی‌توانند در جنگ سخت از عهده شکست ایران بربیایند پس باز هم باید جنگ نرم و عملیات‌های رسانه‌ای را در پیش بگیرند در نتیجه چه کسی بهتر از آوارگان و جامانده‌های وطن فروشی ایرانی که برای پول دست به هر کاری می‌زنند.

بازگشت مضحک جامانده‌ها و شکست خوردگان فتنه 1401 در پی عملیات وعده صادق2

در پی اغتشاشات 1401 تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی زبان معاند و ضدانقلاب برای اندازی جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را کردند و نهایتا توانستند براندازی هشتگی داشته باشند و هیچ موفقیتی کسب نکردند تا جایی که باعث خشم اسپانسرهای مالی این شبکه‌ها شد و حمایت خود را قطع کردند.

الا بعد از ضربه‌ای که رژیم در عملیات وعده صادق2 خورد، دوباره رسانه‌های فارسی‌زبان به خط شده و بودجه‌ای مضاعف در اختیار آنها قرار گرفته است. این را می‌توان از بازگشت دوباره شبکه صهیونیستی منوتو و فراخوان دوباره اینترنشنال برای جذب نیرو متوجه شد؛ امری که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها تلاش دارند برای مقابله با ایران، روی روان افکار عمومی راه بروند و بازهم پروژه 1401 را تکرار کنند.

بازگشت منوتو تنها یک سمت ماجرا بود. اینترنشنال هم فراخوانی برای جذب نیرو صادر کرده است و مدام از تحولات سرزمین‌های اشغالی اخبار زنده پخش می‌کند. تغییر رفتارهای رسانه‌های فارسی‌زبان نشان می‌دهد‌ بودجه جدیدی در راه است، به‌نظر می‌رسد‌ صهیونیست‌ها برای مقابله با ایران روی جنگ روانی و فشار به افکارعمومی ایران حساب باز کرده‌اند و باز هم دنبال احیای پروژه آشوب 1401 هستند.

بعد از دفاع مشروع ایران در سرزمین‌های اشغالی، رضا پهلوی به امید اینکه قرار است اسرائیلی‌ها رؤیای سان دیدنش مقابل ارتش را محقق کنند، ‌کنار آنها قرار گرفته و در پیامی با ادبیاتی شبیه به نتانیاهو مدعی شد که اقدامات اسرائیل و حمله و عملیات‌هایی که علیه ایران انجام می‌دهد، به خاطر مقابله با نظام حکمرانی ایران است. البته در یکی دو روز اخیر، این موضع‌گیری او انتقادات براندازان خارج‌نشین را به همراه داشت و آنها حمایت از رژیم‌صهیونیستی را که بزرگ‌ترین جنایات بشری را مرتکب شد، محکوم کردند. برخی از چهره‌های اپوزیسیون مثل حامد اسماعیلیون نیز در یادداشتی تلاش کرد تا این‌طور القا کند که در درگیری میان صهیونیست‌ها و ایران نباید کنار هیچ‌کدام قرار گرفت و مردم ایران باید راه خود را از این دو جدا کنند.

کاربران مجازی به سخنان ربع پهلوی پس از تهدید اسرائیل چه واکنشی داشتند؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از فعالان رسانه‌ای به سخنان مضحک رضا پهلوی که همچنان بعد از 45 سال سودای سلطنت بر ایران را دارد، واکنش‌های جالبی نشان دادند حتی برخی از کاربرانی که اختلاف زیادی با جمهوری اسلامی دارند هم به تمسخر رضا پهلوی پرداختند.

یکی از فعالان رسانه‌ای خارج از ایران شورای همبستگی که در ایام فتنه 1401 تشکیل شده بود را سوژه قرار داد و نوشت:

کاربر دیگری به عافیت طلبی و خوشگذرانی پهلوی‌ها اشاره کرد و نوشت:

کاربر دیگر با افتخار از امام (ره) و انقلاب اسلامی یاد کرد که برای مردم ایران پهلوی‌ها صرفا نماد سقوط هستند:

کاربران دیگر هم سلطنت‌طلبان را افرادی فاقد شعور نامیدند که قدرت درک مسائل سیاسی و بین‌المللی را ندارند و صرفا با تعصبی کور خواهان براندازی جمهوری اسلامی هستند که به نمونه‌هایی از این نظرات اشاره شده است:

کاربر دیگری به وقایع دلخراش و جنایات غزه و لبنان اشاره کرد و نوشت:

در کاربر دیگری هم به ماجرای کارزار امضا جمع کردن برای رضا پهلوی اشاره کرد که در مجموع کل ایرانیان داخل و خارج از ایرانی که به او رای دادند فقط 504 نفر بودند، او در ادامه نوشت:

در مجموع از نظرات کاربران ایرانی جدا از تعلق آن‌ها به هر طیف و جناحی این برآورد به دست آمده است که بازگشت شبکه سلطنت طلب منوتو و رپورتاژ چند باره رضا پهلوی صرفا پروژه‌ای برای براندازی و شکست ایران توسط نیروهای وطن فروش ایرانی است که سال‌هاست در پی انتقام آوارگی‌شان از وطن هستند و برای اندک پول بیشتر حاضرند دست به هر کاری علیه جمهوری اسلامی بزنند.