جهت پرس به مناسبت عملیات طوفان الاقصی منتشر کرد

همه چیز از 9 آوریل 1948 شروع شد نه از 7 اکتبر

7 اکتبر 2023، حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل اتفاق افتاد، حمله‌ای که برخی آن را اشتباه حماس خوانده و شرایط آرام فلسطین را به شرایط جنگ تغییر داد، اما این اتفاق مربوط به الان بود، این جنگ برای آزادی سرزمین اشغالی حق مردم فلسطین است که 70 سال پیش اسرائیل آن را آغاز کرد.

همه چیز از 9 آوریل 1948 شروع شد نه از 7 اکتبر

زهرا لایق حقیقی؛ با آغاز عملیات طوفان الاقصی، حامیان اسرائیل این روایت را در بین افراد بازگو کردند که، حماس با اشتباه خود آرامش چند سال منطقه را ااز بین برد. اما این درگیری اتفاقی نبود که حماس آن را آغاز کرده باشد. فلسطین هنوز بر روی پس گرفتن حق خود، یعنی زمین‌های آبا و اجدادی خود مسمم است. همه چیز از اولین حمله اسرائیل یعنی در 9 آوریل 1948 آغاز شد.

ماجرای فلسطین و اشغال اسرائیل

ماجرای اشغال فلسطین از جایی آغاز شد که در سال 1906 تعدای از ساکنین مولداوی به تل آویو که آن زمان تپه ای بیش نبوده مهاجرت می‌کنند. این افراد 12.8 هکتار از زمین های شمالی یا فا را خریداری می‌کنند و نقشه‌ی یک شهر یهودی را طراحی می‌کنند و 3 سال بعد یعنی د سال 1909 شهر تل آویو ساخته می‌شود. بندر یافا با قدمتی 3800 ساله اولین بندری بود که یهودیان مهاجم از آن به سمت فلسطین بود. در جنگ جهانی اول یهود دیگر حق رفتن به یافا را نداشت از 1930 که جمعیت یهود از آلمانی نازی به سمت فلسطین فراری شد یهود برای راحت تر بودن خود در تل آویو بندری را تاسیس می‌کند.

آغاز جنگ اعراب با اسرائیل

در اوایل قرن بیستم صهیونیست‌ها با استفاده از سلطه انگلستان بر فلسطین، راه حلّ تشکیل یک کشور یهودی را مطرح کردند. کوشش صهیونیست‌ها نتیجه بخشید و توانستند نظر «لرد بالفور» وزیر خارجه انگلیس را جلب کنند. سرانجام در نوامبر ۱۹۱۷ اعلامیه بالفور در مورد تصویب طرح تاسیس «کانون ملّی یهود» در سرزمین فلسطین، در کابینه انگلستان منتشر شد و آمریکا نیز از این طرح حمایت کرد. سرانجام در آوریل ۱۹۲۰ متّفقین و جامعه ملل، قیمومیت فلسطین را رسماً به انگلستان واگذار کردند. با واگذاری حکومت از سوی انگلستان به یک یهودی، مهاجرت و انتقال یهودیان به فلسطین شروع شد. این امر، موجب قیام و شورش اعراب شد و زد و خوردهای بسیاری بین اعراب و مهاجران صورت گرفت.

بعد از کنار گیری انگلیس در 1947 جنگ اعراب و اسرائیل آغاز می‌شود. اعراب از یافا و اسرائیل از تل آویو شروع به جنگ می کنند و در 1948 یافا محاصره می‌شود و بعد از سقوط یهود همه اعراب آن منطقه را اخراج می‌کند که مجبور به مهاجرت اعراب به غزه و لنان می‌شود.

در همین حین در 14 می 1948 اسرائیل اعلام موجودیت می‌کند، همان روزی که در بین اعراب فلسطینی به روز نکبت معروف است.

حملات اسرائیل به فلسطین

از زمان حضور یهود در فلسطین همواره حملتی به فلسطینیان شده بود. از حملات بازار حیفا تا تا حمله به روستا و قطاری در حیفا.

اما بدترین آن که دیگر با پاسخگویی جدی از سوی اعراب بود و هدف اعراب برای پس گیری سرزمینشان بود در تاریخ ۹ آوریل ۱۹۴۸ در دیر یاسین رخ داد. روستای دیر یاسین (در غرب شهر قدس) که یگان‌های آرگون و شتیرن به این روستا حمله کردند و اهالی روستا را قتل‌عام و روستا را تخریب و اشغال کردند. در این حمله ۲۵۰ تا ۳۶۰ نفر کشته شدند.

حملات وحشیانه صهیونیست برای اخراج کامل اعراب از منطقه برای رسیدن به سرزمین موعود تا به امروز ادامه دارد و بسیاری از زنان و کودکان بی دفاع را به خاک و خون کشیده است.

پاسخ کوبنده فلسطین

تا دهه اخیر سلاح دفاعی فلسطین از سرزمین خود فقط سنگ بود و مقدار اسلحه که به سختی به دست نیروهای مقاومت میرسید. کشورهای اسلامی از انقلاب اسلامی تا کنون به فرمان امام خیمنی که گفتند فلسطین پاره ی تن اسلام است و از آن دفاع خواهیم کرد، به کمک نیروهای مقاومت آمده اند اما مسئله در جایی دیگر بود. تا تمام منطقه قدرت دفاعی نداشتند نمی توانستند از حملات فلسطین در مقابل اسرائیل کاری را پیش برد.

تمام اتفاقات متحول کننده جهان اسلام در سال 93 رخ داد. زمانی که رهبر انقلاب یه صراحت اعلام کردند: این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌‌]. کسانى‌‌که علاقه‌‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر میتوانند کارى بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌‌نمایى بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌‌کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‌‌ها انجام نخواهد گرفت.

از این صحبت رهبر انقلاب به بعد ورق بازی در منطقه عوض شد.

عملیات های گونان و موفق در منطقه باعث ضعیف تر شدن اسرائیل میشد. نمونه آن در سال 2006 و جنگ 33 روزه حزب الله لبنان با اسرائیل که باعث عقب نشینی و شکست سخت اسرائیل شد.

و این جنگ آغاز افول اسرائیل شد.

طوفان الاقصی

همه این آمادگی ها و مسلح شدن ها برای 7 اکتبر بود. برای پس گیری قطعی سرزمین اشغال شده و حق اصلی مردم فلسطین. طوفان الاقصی آمادگی چند ساله و با برنامه گروه مقاومت بود برای پایان دادن به جنایات 70 ساله ی دولت جعلی اسرائیل.

عملیاتی که پنج هزار موشک و راکت بر سر سرزمین‌های اشغالی فرود آمد و از 80 نقطه، 20 شهرک و 11 پایگاه نظامی ارتش صهیونیستی مورد هجوم قرار گرفتند. هنوز تمام ابعاد این عملیات غافلگیرانه افشا نشده است.

شنبه هفت صبح هفتم اکتبر، حماس حمله را آغاز کرد و بلافاصله پس از آن، اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت شکل گرفت و جهاد اسلامی و سایر گروه‌ها نیز به آن پیوستند.

چرا ضربه «طوفان‌الاقصی» قابل‌ترمیم نیست؟
خسارات رژیم در جنگ کنونی فلسطین از جهات مختلقی قابل‌ترمیم نیست. این مساله بیش از آنکه نشان‌دهنده ناتوانی اجرایی رژیم در ترمیم باشد، به مساله از بین رفتن «زمینه» و حتی «فرصت» ترمیم مرتبط است. صهیونیست‌ها اگر بخواهند شهرک‌های اطراف غزه را بازسازی کنند، به‌دشواری می‌توانند بار دیگر ساکنان قبلی را راضی به حضور مجدد در این شهرک‌ها و حتی شهرک‌های اطراف آن کنند. بدتر از آن حتی احتمال دارد صهیونیست‌ها قادر به اعاده کنترل خود بر این مناطق نباشند. این موضوع البته معطوف به این مناطق نیست و تکرار آن در شمال سرزمین‌های اشغالی هم دور از تصور نخواهد بود. بر این اساس بازگشت زمان به عقب حتی با شدیدترین جنگ ممکن میسر نیست.

تبعات این عملیات در منطقه چه بود؟

مهاجرت معکوس

اتفاقی که بعد از افرادی که تعلقی به این سرزمین نداشتند به راحتی آن را ترک و به کشورهای دیگر رفتند.

تثبیت ضعف نیروی زمینی رژیم

بعد از جنگ 33 روزه هیمنه ی نظامی اسرائیل شکسته شد و در این عملیات به غیر از قدر نظامی قدرت اطلاعاتی اسرائیل نیز شکسته شد و به بدترین نوع خود به جهانیان نمایش داده شد.

دشواری سرمایه‌گذاری و خروج سرمایه

با ناامنی در سرزمین اشغالی و هدف قرار گرفتن کشتی های تجاری از سوی یمن دیگر تجار و سرمایه داران اقتصادی جرات سرمایه گذاری در این سرزمین را ندارند و برخی نیز در حال مهاجرت از این سرزمین و برندن سرمایه خود از این منطقه برای حفظ آن هستند.

معضل آوارگان

برخی با ترک کردن منطقه های مورد هدف قرار گرفته شده در دیگر مناطق سرزمین اشغالی آواره شده اند. طبق آمار از هر 10 نفر یک نفر آواره شده است که این خود فشاری را بر دولت اسرائیل وارد می کند. مسلما با ناتوانی اسرائیل در سر و سامان دادن این موضوع موج اعتراضات زیادی را در تل آویو به راه خواهد انداخت.

6.واژگونی قطار عادی‌سازی

در این ماجرا هر کشور عربی که بخواهد اعلام حمایت از اسرائیل را داشته باشد و بر موضوع عادی سازی روابط اعراب و مسلمانان با یهود پا فشاری کند قعطا باید تاوان این اصرار خود را در این زمان پس دهد. به غیر از رژیم که امروز تاوان عادی‌سازی را نیز پس می‌دهد، احتمال دارد دولت اسلامی و عربی اقدام‌کننده در معرض طوفان قرار گیرند.

7 اکتبر در رسانه های بیگانه

بعد از گذشت یکسال و اعتراف اسرائیل به شکست سنگین خود در این عملیات رسانه های معاند هنوز به دنبال مقصر می گردند. رسانه های بیگانه ماموریت دارند تا این حس را به مخاطب القا کنند که هنوز اسرائیل پیروز میدان است.

بی بی سی در تیتر خود شش ساعت حماس را پیروز میدان خواند درصورتیکه اسرائیل از ضرباته خورده خود در این عملیات هنوز کمر راست نکرده است و توان مبارزه ندارد. اما در آخر به شکست سخت اسرائیل در این عملیات اشاره می کند.

اما بازماندگان و خانواده‌های کشته‌شدگان و ربوده‌شدگان همچنان با پرسش‌های بی‌پاسخ در این مورد دست به گریبان هستند که چگونه چنین اشتباه بزرگی روی داد.

یورو نیوز با نگاهی به پرونده های حقوقی دراین ماجرا به سراغ 7 اکتبر می رود. پرونده هایی که در ان اسرائیل از فلسطین شکایت کرده است و به جایی نرسیده است.

رادیو فردا نیز با نگاهی به هدف اسرائیل در خصوص پایان حماس به این ابهام میرسد که بعداز یکسال و کشتن 40 نیروی اصلی حماس هنوز نشانه های از شعله ور شدن اقدامات حماس د منطقه وجود دارد.

7 اکتبر در فضای مجازی

در روز 7 اکتبر کاربران شبکه اجتماعی ایکس با یاد آوری تاریخ حمله اسرائیل به فلسطین به مخاطبین خود یاد آور شدند که این جنگ آغازش از 7 اکتبر نبود و این پاسخی بود که جنایات 70 ساله اسرائیل و حق حتمی و مسلم فلسطین برای دفاع و آزادی کشور خود بود. در این بین نیز تعدای از کاربران ترس نتانیاهو را به تصویر کشیده بودند، او که در حال رجز خانی برای مسلمانان منطقه است جرات حضور در بین مردم و سخنرانی زنده در ال 7 اکتبر را نداشت. این اتفاق با شجاعت رهبر انقلاب و مردم غیور ایران به مقایسه گذاشته شد.