در گفتگو با یک کارشناس علوم ارتباطات مطرح شد

شبکه‌های اجتماعی ابزار عملیات روانی صهیونیست‌ها/ لزوم شکست تصویر تولید رعب

پناهی با بیان این که تصور کنید اگر چهار ضلع مقاومت یعنی سوریه،‌ لبنان،‌ عراق و یمن همزمان همراه با ایران علیه غده سرطانی صهیونیستی عمل کنند چه شرایطی پیش می آید؟،‌ اذعان کرد: در چنین شرایطی رسانه های ما ضمن تحلیل وقایع میدانی و نظامی ملزم به ایجاد تصویر حماسی و پیروزمندانه هستند. امروز جنگ اراده هاست و مردم تعیین کننده سرنوشت این جنگ هستند، مردمی که انگاره های ذهنی شان توسط رسانه ها ساخته می شود.

شبکه‌های اجتماعی ابزار عملیات روانی صهیونیست‌ها/ لزوم شکست تصویر تولید رعب

به گزارش جهت پرس؛ این روزها در حالی که رزمندگان جبهه مقاومت در خط مقدم در حال مبارزه با صهیونیست‌های جنایتکار هستند، انتشار اخبار ضدونقیض از وضعیت برخی فرماندهان و نیروهای رزمنده باعث تشویش افکار عمومی شده است.

مهدی پناهی، فعال رسانه و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی در گفتگو با جهت پرس در تحلیل این موضوع و هشدار نسبت به این آشفتگی اطلاع رسانی گفت: ابتدا بایستی این نکته را مطرح کنم که باید پذیریم وضعیت فعلی، وضعیت جنگی است و در جنگ هم مسئله شهادت یا از دست دادن نیرو و امکانات نظامی طبیعی است.

وی با بیان این که امروز رسانه دیگر با هدف اطلاع رسانی فعالیت نمیکند و اغلب وسیله عملیات و جنگ روانی است، تصریح کرد: اکنون در سالگرد طوفان الاقصی و تحقیر اشغالگران صهیونیست هستیم اما اگر دقت کنید از همان ابتدا طوفان الاقصی شاهد عملیات روانی و رسانه ای صهیونیست‌ها بودیم؛ اشغالگران صهیونیست در ابتدا تلاش کردند چهره ای مظلومانه از خود نشان بدهند و اخبار کذبی همانند تجاوز نیروهای حماس به زنان یا سر بریدن کودکان را منتشر کردند.

این کارشناس علوم ارتباطات ادامه داد: هدف صهیونیست ها از نمایش چنین چهره مظلومانه ای، توجیه تراشی برای حمله نظامی به غزه و جنایت‌های بعدی شان بود.

وی با اشاره به ماجرای حمله صهیونیست ها به بیمارستان المعمدانی غزه و کشتار صدها کودک و زن و بیمار تصریح کرد: در آن زمان که تقریبا 10 روز از طوفان الاقصی میگذشت، صهیونیست ها با عملیات رسانه ای سعی کردند که عامل اصلی این جنایت را حماس معرفی کنند.

پناهی با بیان این که عملیات رسانه ای صهیونیست ها در بیمارستان غزه ناکام ماند اما نشان داد که رژیم حساب ویژه ای بر افکار عمومی و رسانه داشته است، تصریح کرد:

در ترورهای اخیر چه در ایران و چه در لبنان شاهد پیوست رسانه ای هستیم، یکی از دلایلی که رژیم جسورانه و وقیحانه مستقیما به سراغ اسماعیل هنیه در تهران، فرماندهان حزب‌الله و سیدحسن نصرالله در بیروت رفت و با رجزها و عملیات تبلیغی فراوان دست به ترور آنها زد، ایجاد رعب و وحشت در افکار عمومی جبهه مقاومت است.

وی با بیان این که وعده صادق 2 و نماز تاریخی رهبر معظم انقلاب باطل سحر این عملیات روانی بود، گفت:

متاسفانه مسئله نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب به شکل خوبی بازتاب رسانه ای پیدا نکرد و رسانه های ما درگیر حواشی و اخبار ضدونقیض درباره سلامتی فرماندهان مقاومت شدند.

این دکترای علوم ارتباطات با بیان این که طبق نظریه های رسانه ای، رسانه نمیتواند به مردم بگوید چه فکری بکنند اما میتوانند کاری بکنند که  درباره چه چیزی فکر کند، تصریح کرد:

متاسفانه فضای رها و بی قانون شبکه های اجتماعی، رسانه های رسمی را هم در تله  انداخته است و شاهد آن هستیم که رسانه ها به جای تبیین ابعاد نماز تاریخی و موج حماسی که در منطقه و افکار عمومی ایران و کشورهای مسلمان ایجاد کرده، درگیر اخبار ضدونقیض آن هم با منابع نامشخص می‌شوند!

پناهی با بیان این که نماز جمعه رهبر معظم انقلاب اسلامی و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به بیروت، هدف دشمن در عملیات روانی را خنثی کرد و باعث شد تا تصویری که دشمن به دنبال ساختش بود از بین برد و تصریح کرد:‌

خطبه فصیح و پر از مغز رهبر معظم انقلاب به زبان عربی اندک ترس و تردیدی در میان اعضای مقاومت را هم از بین برده است و آن‌ها میدانند که با شجاعت مقامات سیاسی و نظامی ایرانی، حمایت همه‌جانبه ایران از جبهه مقاومت و ارکان آن ادامه دارد‌.

وی با تاکید مجدد بر این که شهادت در این نبرد یک امر طبیعی است، و فرماندهان نظامی به مسئله تربیت و جایگزینی نیروها اهتمام داشته و دارند، گفت:

این یک واقعیت است که شرایط منطقه شرایط مرگ و زندگی است و چیزی که امروز جامعه نیاز دارد، تبیین این موضوع و ایجاد روحیه حماسی در مردم است تا فریب عملیات روانی دشمن را نخورند و احساس نکنند با شهادت فرماندهان،‌ پرچم مقاومت بر زمین باقی میماند، چرا که اگر این گونه بود مقاومت تاکنون ادامه نداشت.

کارشناس علوم ارتباطات  تاکید کرد: بی شک شهادت هر نیرو و فرمانده ای خسارت بار و غم انگیز است اما به گفته رهبر معظم انقلاب این غم از جنس غم امام حسین است که به ما انرژی و انگیزه ادامه مسیر را میدهد؛‌ بی شک آن چه در میدان نظامی رخ میدهد یک پیروزی برای محور مقاومت است چرا که همه عالم استکبار پشت سر صهیونیست ها جمع شده اند تا جلو چند موشک حزب الله و غزه را بگیرند.

وی با بیان این که تصور کنید اگر چهار ضلع مقاومت یعنی سوریه،‌ لبنان،‌ عراق و یمن همزمان همراه با ایران علیه این غده سرطانی عمل کنند چه شرایطی پیش می‌آید؟،‌ اذعان کرد: در چنین شرایطی رسانه‌های ما ضمن تحلیل وقایع میدانی و نظامی ملزم به ایجاد تصویر حماسی و پیروزمندانه هستند. امروز جنگ اراده‌هاست و مردم تعیین کننده سرنوشت این جنگ هستند، مردمی که انگاره‌های ذهنی شان توسط رسانه‌ها ساخته می‌شود.