پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

به گفته یک کارشناس نظامی، محتمل‌ترین پاسخ اسراییل به ایران یک تک‌ امنیتی در حد یک خرابکاری بزرگ در تاسیسات زیرساختی و یا ترور مقامات بلندپایه و فرماندهان ارشد ایرانی خواهد بود.

پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

به گزارش جهت پرس؛ سید نیما موسوی تلحلیل گر نظامی درباره پاسخ احتمالی اسراییل به ایران  بعد از وعده صادق 2 به سطح احتمالی پاسخ اشاره کرد و نوشت:

۱- سطح نخست؛ تک‌های امنیتی همچون خرابکاری بزرگ و یا ضرباتی همچون ترور اسماعیل هنیه. پاسخ امنیتی نقطه قوت اسراییل در برابر ایران است و ایران سعی داشته تا با موازنه نظامی نامتقارن، امنیت را برای خود ارمغان آورد.

۲- سطح دوم ضربات متقابل پینگ‌پنگی ولی بشکل کنترل شده‌است. به این صورت که در برابر حمله به مراکز نظامی، مراکز نظامی دیگری هدف قرار گیرد؛ در برابر حمله به زیرساختها، زیرساختهای دیگری مورد هدف واقع شود و … . این سناریو امکان تحقق پایینی دارد. در چنین فضایی کشورهای میانجی نقش مهمی در کنترل تنش دارند و بعضا همچون دوران جنگ سرد، خط تلفن سرخ بین طرفین نزاع وجود دارد؛ چیزی که در مورد ایران و اسراییل وجود ندارد. پیشتر در دوران جنگ سرد بویژه پس از بحران خلیج خوکها و در مذاکرات ولادی‌وستوک بین شوروی و امریکا چنین خطی برقرار شد. از طرف دیگر جبران ناپذیر بودن ضربه، با توجه به تحریم بودن ایران و کوچک بودن واحد اسراییل حمله به زیرساختهای طرفین باعث میشود تا این نزاع به سرعت از کنترل خارج شود.

۳- سطح سوم پدید آمدن جنگ تمام‌عیار، با توجه به کنترل نشده بودن هر نوع نزاع و پیش‌بینی ناپذیری پیامد رفتار با توجه به امور رخ داده در منطقه است. با توجه به آستانه هسته‌ای در ایران و نیز ناتوانی اسراییل در جنگ با ایران بدون حضور تهاجمی امریکا چنین امری احتمال کمتری دارد. البته ممکن است این نزاع تمام‌عیار بین اسراییل و نیروهای سپاه قدس در منطقه انجام گیرد که این مسئله محتمل‌تر خواهد بود.

در پایان معتقدم

محتمل‌ترین پاسخ اسراییل به ایران یک تک‌ امنیتی در حد یک خرابکاری بزرگ در تاسیسات زیرساختی و یا ترور مقامات بلندپایه و فرماندهان ارشد ایرانی خواهد بود.

البته در صورت وقوع خرابکاری، این امر میتواند ضمیمه‌ای از جنس یک شورش خیابانی داشته باشد؛ اولویت ضربه امنیتی از این جهت است که اسراییل مایل است تا تنش را به سمت نزاع امنیتی که در آن مزیت‌نسبی دارد ببرد.