نقش عملیات سایبری در حمله به اسرائیل/ گنبد آهنین چگونه از پای درآمد؟

هنگامی که موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران یکی پس از دیگری اراضی اشغالی را به لرزه در می‌آوردند، شاید کمتر کسی متوجه شده بود که دقایقی پیش از شروع عملیات، دلاورمردان سبزپوش سپاه پاسداران، پدافند موشکی رژیم صهیونیستی را به واسطه عملیات های سایبری-الکترونیکی از پای درآورده‌اند.

نقش عملیات سایبری در حمله به اسرائیل/ گنبد آهنین چگونه از پای درآمد؟

به گزارش جهت پرس؛ در واپسین ساعات دهم مهرماه 1403، هنگامی که آسمان های غربی ایران مزین به نور موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران شدند، این موشک‌ها به سرعت راه خود را به سوی آسمان‌های رژیم صهیونیستی گشودند.

لحظاتی بعد، موجی از خوشحالی مردم در فضای مجازی پدیدار و فریادهای الله‌اکبر در خیابان‌ها طنین‌انداز شد. شبکه‌های اجتماعی مملو از ویدیوهایی شد که شلیک موشک‌ها از غرب کشور را به تصویر می‌کشید. دقایقی پس از آن، تصاویر و ویدیوهای جدیدی در فضای مجازی منتشر شد که اصابت موفق موشک‌ها به اراضی اشغالی را تایید می‌کرد.

صهیونیست‌ها بهت‌زده مانده بودند؛ چگونه این موشک‌ها از چندین لایه پدافند هوایی اسرائیل در داخل و خارج اراضی اشغالی عبور کرده‌اند؟ چرا گنبد آهنین واکنشی نشان نداده است؟

پای عملیات سایبری در میان است؟

اندکی پس از آغاز عملیات وعده صادق 2، یوسی میلمن خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: در کنار حمله موشکی، ایران جنگ سایبری را هم علیه اسرائیل در دست اجرا دارد.

وی مدعی شد که پیامک هایی جعلی به گوشی ساکنان اسرائیل رسیده و به آنها خبر می‌دهد حمله هوایی به پایان رسیده و می‌توانند از پناهگاه‌ها خارج شوند.

همچنین برخی رسانه های داخلی به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص مدعی شدند، دقایقی پیش از حملات موشکی ایران، یک حمله سایبری گسترده رادار های گنبدآهنین را از کار انداخت؛ به طوری که حجم عملیات سایبری صورت گرفته با عملیات های پیشین قابل مقایسه نبوده است.

یک روز پس از عملیات وعده صادق 2، سردار ابراهیم جباری، مشاور فرمانده کل سپاه نیز دلیل موفقیت آمیز بودن عملیات را، یک عملیات وسیع سایبری بر روی سامانه های پدافندی اسرائیل عنوان کرد.

ایران یکی از قدرت های سایبری در جهان

فروردین ماه سال جاری بود که تیموتی هاو، فرمانده سایبری ارتش آمریکا از قدرت روزافزون سایبری ایران ابراز نگرانی کرد. او معتقد است تخصص و تمایل روزافزون ایران برای انجام عملیات سایبری مخرب، آن را به تهدیدی برای امنیت شبکه‌های ایالات متحده و متحدانش تبدیل می‌کند.

فرمانده سایبری ارتش امریکا در مورد تهدیدات ایران می‌گوید: ما ارزیابی می‌کنیم که ایران به ویژه به دنبال افزایش عملیات و هدف قرار دادن سیستم‌های کنترل صنعتی برای ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی است.

ایران اکنون به عنوان یکی از قدرت‌های سایبری در جهان شناخته می‌شود و توانایی‌های آن در چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری های قابل توجهی در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری صورت گرفته است.