در گزارش جهت پرس بخوانید

پزشکیان و ظریف به فریب خوردن از آمریکا اعتراف کردند/ ماجرای وعده آتش بس در ازای انتقام نگرفتن چه بود؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به فریب خوردن پزشکیان و ظریف در اعتماد به وعده آمریکا واکنش‌های تند و انتقادی داشتند و دولت چهاردهم را در به شهادت رسیدن رهبر حزب الله لبنان مقصر دانستند.

پزشکیان و ظریف به فریب خوردن از آمریکا اعتراف کردند/ ماجرای وعده آتش بس در ازای انتقام نگرفتن چه بود؟

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ پزشکیان در جلسه هیئت دولت، با تسلیت شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و محکومیت شدید این ترور گفت که چنین جنایتی بار دیگر ثابت کرد این رژیم جنایتکار به هیچ یک از موازین و چارچوب‌های بین‌المللی پایبندی ندارد.

پزشکیان در ادامه اعتراف کرد که باز هم فریب آمریکا را خورده‌اند و افزود: ادعاهای سران آمریکا و کشورهای اروپایی نیز که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماما دروغ بود و فرصت دادن به چنین جنایتکارانی صرفا آنها را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد.

او به بخشی از سخنان خود در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی مبنی بر اینکه حزب‌الله لبنان نباید در جنگ با رژیم صهیونیستی تنها بماند و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: الان هم معقدم نباید مبارزان و مجاهدان لبنانی را در این نبرد تنها گذاشت تا این رژیم سفاک نوبت به نوبت کشورهای محور مقاومت را مورد تجاوز قرار دهد و زنان و کودکان بی‌گناه را به خاک و خون بکشد.

این جمله پزشکیان نشان می‌دهد که پاسخ به ترور اسماعیل هنیه در برنامه بوده و، اما در نهایت تصمیم گرفته شده که به تاخیر افتد. ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز پیش‌تر گفته بود که «امیدواریم که پاسخ ما در زمان و به گونه‌ای باشد که به آتش‌بس احتمالی لطمه‌ای نزند».

ظریف نیز اخیرا گفته بود که «بعد از ترور هنیه، جامعه جهانی از ما خواست که برای پایان دادن به جنگ غزه خویشتنداری کنیم، اما وعده آتش‌بس محقق نشد».

همین اعتراف صریح پزشکیان و ظریف کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای را به حدی عصبی و ناراحت کرد که انتقاد خود را به فریب جمعی دولت چهاردهم صراحتا اعلام کردند که در ادامه بخشی از محتواهای کاربران آمده است.

رسانه‌های منتسب به اصلاح‌طلبان انتقادات مردم و ناراحتی آن‌ها از فریب خوردن اعضای دولت چهاردهم را صرفا حمله مخالفان دولت به قصد تلافی دانستند و گفتند که تندروها از هیچ فرصتی برای اهداف مغرضانه خود کوتاهی نمی‌کنند! سطح انتقادپذیری اصلاح‌طلبانی که به قدرت رسیده‌اند در حدی پایین است که هر حرف و انتقادی به عملکرد اشتباه خود را صرفا یک بازی سیاسی تصور می‌کنند در صورتیکه بعد از سال‌ها دشمنی با آمریکا باز هم فریب این کشور را خوردن حقیقتا در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن اوج ساده‌لوحی دولتمردان را نشان می‌دهد که باز هم دلخوش به وعده وعیدی پوچ از مسیر اصلی خارج شدند.

علی مطهری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که چند دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است نیز نسبت به ماجرای فریب خوردن دولت چهاردهم در توییتی اذعان کرد که باز هم پزشکیان و ظریف فریب وعده‌های پوچ آمریکا را خورده‌اند!

برخی از کاربران فضای مجازی هم نسبت فریب خوردن دائمی اصلاح‌طلبان از آمریکا روی متن مطهری واکنش نشان دادند.

Image

آمریکا پر سابقه‌ترین کشور در بدعهدی بین المللی

اظهارات رئیس جمهور مبنی بر بدعهدی آمریکایی‌ها در انجام آتش بس در قبال عدم پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه فرصتی است که به سابقه بدعهدی های تاریخی این رژیم پرداخته شود.

ماجرای موسوم به «بحران گروگان‌گیری در لبنان» بحرانی‌ترین شرایط سیاست خارجی وقت آمریکا در دهه ۸۰ میلادی (۶۰ شمسی) بود. بوش پدر ناگزیر دست به دامان جمهوری اسلامی ایران شد. «جیان دومینیکو پیکو» معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در این موضوع واسط و رابط ایران و آمریکا شد. پیکو مدعی می‌شود در جلسه سری با هاشمی رفسنجانی به رئیس جمهور وقت ایران گفته: «رئیس جمهور بوش تقاضا کرده به آزادی گروگان‌ها در بیروت کمک کنید و این کمک شما بدون اجر نمی‌ماند.» ایران نیز تلاش می‌کند تا آزادی گروگان‌ها انجام شود و در عمل بزرگترین بحران وقت سیاست خارجی آمریکا را در بازه زمانی ۲ ساله به پایان رساند و همه گروگان‌ها آزاد شدند. امّا دولت آمریکا در پاسخ به حسن نیت ایران «اموال بلوکه شده کشورمان را آزاد نکرد» و حتی پا را فراتر گذاشت و ایران را به نوعی مسئول گروگان‌گیری لبنان معرفی کرد!

«سید حسین موسویان» معاونت وقت شورای عالی امنیت ملی ایران در زمان حمله آمریکا به افغانستان گفت: در سال ۲۰۰۱ مذاکراتی جدی و پر محتوا بین دولت‌های ایران و آمریکا برای یافتن راه‌های همکاری بین دو کشور در افغانستان آغاز گردید. موسویان در ادامه به نقل از «رایان کراکر» معاون دستیار وزیر امور خارجه وقت آمریکا در بنیاد کارنگی پیرامون همکاری تهران و واشنگتن گفت: «حرف ایرانی‌ها بر این بود که شما چه اطلاعاتی لازم دارید که سر آنها را به سنگ بکوبید. شما آرایش جنگی آنها را می‌خواهید؟ نقشه‌اش اینجاست. می‌خواهید بدانید از نظر ما نقاط ضعف آنها کجاست؟ اینجا، اینجا و اینجا. می‌خواهید بدانید ما فکر می‌کنیم آنها به حملات هوایی چگونه واکنش نشان می‌دهند؟ … از ما بپرسید، ما جوابش را داریم… این دوران بی‌سابقه‌ای در روابط ایران و آمریکا از زمان انقلاب بود. مذاکره بین ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها بر روی موضوعی خاص که هر دو در آن منافع مشترک داشتند اما ناگهان، به معنای واقعی کلمه بمبی منفجر شد.» جرج بوش پسر طی سخنان سالیانه‌اش در ژانویه ۲۰۰۲ تنها چند هفته بعد از کنفرانس بن، ایران را بخشی از «محور شرارت» خطاب کرد. موسویان به نقل از «محمد خاتمی» رئیس جمهور وقت کشورمان گفت: «من مطمئنم که بوش میخ آخر را به تابوت رابطه ایران و آمریکا زد.»

سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ منعقد شد. ایران دی ۱۳۹۴ طبق برجام بزرگ‌ترین عملیات تخریب هسته‌ای جهان را با تزریق بتن به محورهای مرکزی رآکتور اراک تکمیل کرد! تمامی گام‌های متعهد شده در قطعنامه ۲۲۳۱ را به سرعت و در عرض یکی دوماه عملی کرد. حالا نوبت آمریکا بود که تعهدات اقتصادی خود را انجام دهد؛ امّا اینگونه نشد. «حمیدرضا آصفی» سفیر اسبق ایران در فرانسه و آلمان در این باره می‌گوید: «نقض برجام از زمان بایدن (در سمت معاون رئیس جمهور) و اوباما شروع شد. آمریکا در زمان اوباما و معاون اولی بایدن به تعهدات مالی، بانکی، بیمه‌ای و کشتیرانی خودش در چارچوب برجام پایبند نبود و از همانجا نقض تعهدات را شروع کرد.» دست آخر، مسیری را که اوباما شروع کرد، ترامپ با خروج از برجام یا به اصطلاح پاره کردن آن به پایان رساند. بایدن در حال حاضر کلیه ۱۷۰۰ تحریم اعمالی علیه ایران از دوران اوباما و ترامپ را حفظ کرده و هر چند ماه یکبار بر عمق و وسعت این تحریم‌ها می‌افزاید.‌

هشدارهای رهبر انقلاب درباره بدعهدی آمریکا

هشدار نسبت به بدعهدی‌های آمریکا سابقه‌ای دیرینه دارد و ایشان بارها نسبت به این مسئله هشدار جدی داده‌اند. ایشان ۲۶ دیماه ۱۳۹۹ در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی می‌فرمایند: «به دشمن اعتماد نکنید؛ این توصیه قطعی من است. به دشمن اعتماد نکنید. برای مسیر رفع مشکلات مردم، برای درست شدن آینده کشور به وعده این و آن اعتماد نکنید؛ این توصیه به مسئولین است. این وعده‌ها وعده‌ی خوبان نیست؛ وعده‌ی بَدان و اشرار است امّا آن هم از هر صد تایش یکی وفا نکند! دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّه] این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین جور. این سه کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملّت ایران نشان دادند.»

ایالات متحده آمریکا اکنون نه تنها در محیط داخلی ایران بلکه در عرصه بین الملل به عنوان رژیمی بدعهد شناخته می‌شود که به اعتبار هژمونی و قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی خود به هیچیک از تعهدات خود با کشورها پایبند نیست.