جهت پرس نقش آمریکا در اتفاقات اخیر را بررسی می‌کند

آمریکا هم خبر دارد، هم دخالت مستقیم

صبح امروز رئیس پنتاگون از زمان و چگونگی عملیات ترور سید حسن نصرالله توسط اسرائیل اظهار بی‌اطلاعی کرد، در صورتیکه تمام ادوات استفاده شده در این عملیات از سوی آمریکا پشتیبانی شده بود.

آمریکا هم خبر دارد، هم دخالت مستقیم

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ ما بی‌اطلاعیم. سخنی که بعد از وقوع حوادث بزرگ منطقه‌ای از دهان مسئولان آمریکایی شنیده می‌شود. اما با بررسی دقیق ماجرا رد پای آمریکا در تمام جنایت‌های جهان دیده می‌شود.

وابستگی اسرائیل به آمریکا

از زمانی که اسرائیل دولت جعلی خود را به جهانیان معرفی کرد برای گذراندن امورات دولتی خود شدیدا وابسته به آمریکا بود. اسرئیل از نظر جمع آوری مردم برای ساکن شدن در سرزمینی که اشغال کرده بود تا گذراندن امورات سیاسی و اقتصادی به آمریکا احتیاج داشت. براساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره (CRS)، آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بیش از هر کشور دیگری به رژیم صهیونیستی کمک‌های خارجی کرده است؛ موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) مستند کرده که آمریکا ۷۹ درصد از کل تسلیحات انتقال یافته به رژیم صهیونیستی را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را تامین کرده است. تنها کشوری که نزدیک به این عدد به اسرائیل کمک کرده است آلمان بود که آن هم فقط به 20 درصد رسید و کمترین کمک از سوی ایتالیا بود که 0.2 بود.

کمک آمریکا به اسرائیل

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، از زمان تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، آمریکا بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار کمک دوجانبه به این رژیم ارائه کرده که بر روی مقابله با تهدیدهای امنیتی جدید و پیچیده، پر کردن شکاف‌های توانایی از طریق کمک‌ها و همکاری‌های امنیتی، افزایش قابلیت همکاری از طریق رزمایش‌های مشترک متمرکز شده است.

پیش از حمله ماه مه (اردیبهشت گذشته) رژیم صهیونیستی به رفح – محل اسکان هزاران آواره فلسطینی درپی جنگ این رژیم علیه غزه – دولت بایدن، مدعی شد که انتقال بمب‌های ۲ هزار پوندی و ۵۰۰ پوندی به اراضی اشغالی را متوقف کرده است؛ این ژست کوتاه‌مدت دولت بایدن در ماه جولای (تیر) رنگ باخت و آمریکا ارسال بمب‌های ۵۰۰ پوندی را به اراضی اشغالی ازسرگرفت.

در هجدهم اکتبر ۲۰۲۳ کنگره آمریکا بسته ۱۴.۳ میلیارد دلاری را برای کمک به اسرائیل تصویب کرد. در آوریل ۲۰۲۴ به بهانه کمک به رژیم صهیونیستی در برابر تهدید ایران و محور مقاومت بسته ۱۷ میلیارد دلاری دیگری برای کمک به اسرائیل از سوی دو حزب اصلی آمریکا به رای گذاشته شد. علاوه بر کمک‌های مالی مستقیم، واشنگتن تجهیزات نظامی قابل توجهی نیز به فلسطین اشغالی ارسال کرده است.

این تسلیحات شامل جنگنده‌های F-۳۵، بمب‌افکن‌های F-۱۵، سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت و مهمات مختلف می‌شود. بمب‌های هدایت شوند «JDAM» و «GBU»، موشک‌های هلفایر، گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری برای توپخانه، پهپادهای «MQ-۹ Reaper»، سوخت جت و دیگر اقلام لجستیکی دیگر محموله‌های صادراتی برای کمک به رژیم صهیونیستی هستند. براساس گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌ها از اکتبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴، آمریکا بیش از ۱۰۰ محموله تسلیحاتی به اسرائیل ارسال کرده است. این روند حتی پس از ضرب الاجل بایدن در خصوص لزوم عدم حمله ارتش اسرائیل به رفح ادامه پیدا کرد.

ترور سید حسن نصر الله

رئیس پنتاگون امروز در  صحبت های خود اعلام کرد ما از حمله اسرائیل اطلاع نداشتیم و فقط چند دقیقه مانده به حمله به ما از این ترور اطلاعاتی داده شد.

این ادعای مضحک رئیس پنتاگون در حالی بود که نتانیاهو به بهانه صحبت در مجمع سازمان ملل در آمریکا حضور داشت. علاوه بر این موضوع از ماه‌ها قبل آمریکا تعداد بسیار زیادی موشک سنگر شکن به اسرائیل هدیه داد.

بعد از انفجار پیجرها و مشخص شدن تعداد بالایی از نیروهای حزب الله برنامه ریزی دقیق برای شناسایی و ترور نیروهای حزب الله به وضوح مشخص بود. این برنامه ریزی و انجام دقیق آن در منطقه آنهم به تنهایی از عهده اسرائیل خارج است.

در روز ترور سید حسن نصرالله هواپیماهای جنگی به پرواز درآمده از سوی آمریکا با خلبانان آموزش دیده آمریکایی بود.

فعالان فضای مجازی چه می‌گویند؟

فعالان فضای مجازی در صفحه ایکس خود از همدست بودن حتمی آمریکا در این جنایت بزرگ می‌گویند. برخی معتقدند با زدن منافع آمریکا میتوان ترمز وحشی گری اسرائیل را کشید. آمریکا بسیار بر روی حفظ منافع خود در منطقه حساس است.

آمریکا با کمک به اسرائیل شاید نگاه همگان را برای انتقام به سمت اسرائیل بچرخاند اما در او استرس تمام از اینکه شاید هدف‌ها و مواضع آمریکا در منطقه را نشانه بروند وجود خواهد داشت. در تهدید قبلی با زدن چند مواضع آمریکا، آمریکا به سرعت ترمز جنگ اسرائیل را کشید و منطقه را نیمه آرام نگهداشت. اینکه چگونه و با چه زبانی در منطقه سخن گفته شود خود شرط لازم برای باز نگهداشتن اسرائیل از جنگ است. همانگونه که سردار حاجی زاده در خاطراتش از زمان عملیات وعده صادق می‌گوید: