جهت پرس حکم رهبر انقلاب را بررسی می‌کند

جوان گرایی ادامه دارد!

در حکمی مقام معظم رهبری محمد مخبر را مشاور و دستیار خود قرار دادند و در این حکم به ادامه راه شهید رئیسی و جوان گرایی و کادرسازی درست و کارآمد اشاره فرمودند، با این حکم جوانان کارآمد کشور امیدی تازه‌ای را در راه پیشرفت خود احساس کردند.

جوان گرایی ادامه دارد!

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ بعد از انتصابات و جاگیری مسئولین دولت سیزدهم در وزارتخانه‌ها، دانشگاه و ستاد فرمان امام(ره) حالا رهبر انقلاب با حکم خود مهر پایانی جاگیری مسئولین دولت سیزدهم را زدند.

 مشاور و دستیار رهبری 

روز گذشته رهبر انقلاب در حکمی معاون اول دولت سیزدهم را به عنوان مشاور و دستیار خود معرفی کردند.

متن حکم رهبر انقلاب به شرح ذیل است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب آقای دکتر محمد مخبر دام توفیقه

با عنایت به خدمات متعهدانه و تأثیرگذار جناب‌عالی در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی بویژه در دولت شهید رئیسی، و سیاست درست و مدبرانه‌ی بکارگیری نخبگان و جوانان پرانگیزه و تلاشگر در اجرای طرحهای گوناگون، شما را به عنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب میکنم.

انتظار میرود در امتداد سیاست مزبور، شناسائی نیروهای جوان و همکاری با آنان را با برنامه‌ریزی منطقی، پی گرفته و در کمک به دستگاههای دولتی و غیره از آن بهره‌برداری نمائید.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲ مهر ۱۴۰۳
هفت نکته مهم درمورد حکم رهبر انقلاب

یکم. به موجب این حکم مسیر نخبه گزینی و انتخاب مدیر جوان در دولت شهید رئیسی باید امتداد پیدا کند. طبیعی است که این مهم با فرض رعایت مردمسالاری و انتخاب و سرکار آمدن دولت جدید است.

دوم. انتخاب عنوان مشاور و دستیار نشان می دهد این مساله چه میزان برای رهبرانقلاب راهبردی و دارای اهمیت است. از این منظر نباید این حکم را صرفا در بکارگیری و قدردانی از جناب مخبر تقلیل داد.

سوم. چالش مدیریت از مسائل اصلی و چه بسا اولویت دار کشور است. بی تردید ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی و غیره در همین حوزه است. واقعیت اینست که ما نتوانستیم به نسبت نیاز کشور و تغییرات محیطی و اقتضای زمانی مدیر تربیت کنیم.

چهارم. شناسائی و تربیت و بکارگیری مدیر نیازمند یک عزم ملی است. چه بسا لازم است یکبار مرور شود که چرا قوانین و سازمان ها و مراکز علمی و دانشگاهی که در این حوزه متولی هستند نتوانستند نقش موثری در اصلاح نظام مدیریتی کشور داشته باشند؟

پنجم. نفتی بودن کشور یک عامل مهم در پنهان شدن نقص مدیریت در حکمرانی است. درآمد نفت باعث شده است نسلی از مدیران هزینه ای ایجاد شوند که کسری شان پشت سر بودجه های دولتی پنهان بماند. از طرفی آمد و شد های اتوبوسی و سیاسی مدیران باعث بی ثباتی مدیریت در کشور و انگیزه پائین برای ورود مدیران نخبه شده است. همه اینها باعث می شود مدیرضعیف پنهان و مدیرکارآمد شناسائی نشود.

ششم. فهم درست از جوانگرایی یکی از موضوعات اساسی است که به موجب این حکم باید مورد اعتنا قرار گیرد. اینکه میان استفاده از مدیران باتجربه و بکارگیری مدیران جوان چطور می توان تعادل ایجاد کرد.

هفتم. مفهوم مدیر نخبه باید دقیق شود. مدیر نخبه تنها مدیرکارشناس و مسلط بر فن نیست. ما به مدیرانی نیاز داریم که از بن دندان به توانائی هایی داخلی اعتماد داشته باشند. مدیرانی که عقلانیت و شجاعت را توامان دارند و دچار لکنت در تصمیم گیری یا تصمیمات ذوقی و مزاجی نمی شوند.

نگاه اهالی رسانه به حکم رهبری
با انتشار حکم رهبر انقلاب برای آقای مخبر فعالان رسانه بیشترین نکته‌ای را که از این حکم به آن اشاره کردن جوان گرایی، کادرسازی موفق و ادامه دادن راه شهید رئیسی بود که برخی از آن در دولت چهاردهم دیده نشده بود. فعالان رسانه در صفحه ایکس خود نوشتند: