ماجرای خبری که ۲۰۰میلیون نفر در جهان را نا امید کرد

همستر مرد؟

روزنامه فرهیختگان با اشاره به اینکه بازی همستر باعث آرتروز انگشت بعضی از ایرانی‌ها شده به نکات جالبی در این خصوص رسیده است.

همستر مرد؟
187799

همستر مرد؟

«مرگ همستر» خبری بود که بیش از 200 میلیون کاربر ربات «همستر کامبت» را در شوک فرو برد. این خبر را فردی به نام الکس، مالک پروژه Simple روز شنبه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد. او طی پستی اعلام کرد همستر مرده و بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر منتظرند تا این پروژه به نتیجه برسد.

بسیاری از کاربران این ربات هم که هزینه‌های زیادی ازجمله «زمان» زیادی را صرف آن کرده بودند، نسبت به این پروژه ناامید شده و از آن خارج شده‌اند. با این‌حال هنوز منابع رسمی مربوط به تلگرام یا همستر واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند تا کاربران همچنان در نگرانی سوختن سکه‌هایشان بمانند.

در کنار این نگرانی‌ها، انتشار این خبر می‌تواند یک تاکتیک تبلیغاتی یا ابزاری هدفمند باشد که به‌وسیله‌ آن و طی فرآیند توکن‌سوزی از سوی کاربران، سود بیشتری نصیب مالک و سرمایه‌‌گذاران همستر شود. در هر صورت موج خبری که پس از اعلام این خبر ایجاد شد، نشان داد نباید ظهور این ربات‌ها را تنها به مثابه یک بازی در نظر بگیریم. ظهور و گسترش استفاده از این پلتفرم‌ها باید همراه با آموزش و آگاهی‌بخشی درباره آنها باشد.

رشد چشمگیر استفاده از پلتفرم‌‌‌های آنلاین با افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی همزمان بود. در کشور ما هم عدم وجود نظارت بر فضای سایبری این فرصت را در اختیار آنها گذاشت تا به راحتی تور رویافروشی خود را در زمین پهناور پلتفرم‌ها پهن کنند. نظارت بر فضای مجازی ذهن را به سمت فیلترینگ می‌برد اما دیدیم که با این سازوکار مخرب، نه‌تنها بازار سپهر مجازی کنترل نشد، که روزبه‌روز بر تعداد کاربران پلتفرم‌های مسدود شده اضافه هم می‌شود. یکی از همین پلتفرم‌ها، تلگرام است.

پاول دوروف، مالک این پلتفرم طی‌ سال‌های گذشته از هیچ تلاشی برای جذب کاربر دریغ نکرده و همه ساله مسابقات با جوایز نفیسی برگزار می‌کند تا متخصصان حوزه‌ آی‌تی و طراحی گرافیک را برای بهبود پلتفرمش به چالش بکشد. یکی از خلاقیت‌های او در امر جذب کاربر و توسعه پلتفرم، راه‌اندازی ربات‌هایی بود که با توجه به فراگیری آن، کمتر کاربر تلگرامی با آن آشنا نیست. سازوکار این ربات‌ها به‌گونه‌ای است که اصطلاحا به آنها «tap to earn» می‌گویند.

این ربات‌ها شامل بازی‌هایی هستند که با لمس‌کردن قسمتی مشخص برای شما در همان بازی «سکه» ذخیره می‌شود. راه‌های سریع‌تری هم برای کسب سکه در این بازی‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال با دنبال کردن برخی کانال‌ها و حمایت مالی از آنها می‌توانید تعداد سکه خود را در این بازی افزایش دهید. نهایتا این سکه‌ها در آینده قیمت‌گذاری می‌شوند و با توجه به فروش آنها به صورت «دلار»، می‌توانید پول خوبی به جیب بزنید. اما سوال اصلی اینجاست که آیا سکه‌های موجود در این ربات‌ها واقعا برای ما پول می‌شوند؟

واکنش‌ها به شایعه شکست پروژه همستر از یک‌طرف دستمایه طنز کاربران شد و از سوی دیگر عده‌‌ای که هزینه‌های مادی و معنوی زیادی برای آن کرده ‌‌بودند را با بهت و شوک روبه‌رو کرد. شوک ناشی از شنیدن خبر شکست همستر به حدی بود که روز گذشته خبرهایی مبنی‌بر ایست قلبی نوجوانی 16 ساله منتشر شد.

پیش از این هم خبرها حاکی از مرگ پسری نوجوان حین بازی همستر کامبت در اثر شوک الکتریکی داشت. این نوجوان روس که تصمیم گرفته بود در حمام هم به بازی ادامه دهد، درحالی‌که موبایلش را به شارژ زده بود و از آن استفاده می‌کرد، در اثر شوک الکتریکی جانش را از دست داد. بنابراین نمی‌شود با نگاهی ساده‌انگارانه این بازی‌ها را صرفا یک بازی ببینیم. آنها به وسیله تبلیغات و نفوذ گسترده خود در میان کاربران، از سنین و قشرهای مختلف جامعه جذب داشته‌اند.

از زمانی که الکس، مالک پروژه Simple، خبر از احتمال شکست پروژه همستر کامبت را داد، واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی ردوبدل شد. او خبر از یک «درگیری داخلی» میان مالک و سرمایه‌گذاران این پروژه داده و گفته «علیرغم وعده 18.6 درصدی سود بازی به سرمایه‌گذاران، ادوارد گورینوویچ، مالک همستر کامبت هرگونه سهمی را انکار می‌کند.» او همچنین اعلام کرده سرمایه‌گذاران در حال آماده‌سازی شکایت‌های حقوقی هستند و درنتیجه ظاهرا لیست‌شدن توکن همستر منتفی است و ممکن است این پروژه شکست بخورد.