وزاری پیشنهادی براساس ایده مرکزی دولت پزشکیان تشکیل انتخاب شدند؟

یک کارشناس سیاسی در تحلیلی با اشاره به فقدان ایده مرکزی در دولت چهاردهم و وجود چند پارگی در دولت گفت: این چندپارگی در رأس قوه مجریه ناشی از فقدان ایده مرکزی، حتی ممکن است دولت چهاردهم را به صورت چند دولت در یک دولت تبدیل کند.

وزاری پیشنهادی براساس ایده مرکزی دولت پزشکیان تشکیل انتخاب شدند؟

به گزارش جهت پرس؛ پرویز امینی کارشناس سیاسی در تحلیلی نوشت: در انتخاب کارگزاران ارشد قوه مجریه، مهمترین و اصلی‌ترین معیار، تناسب افراد انتخابی با “ایده مرکزی” است و این تناسب از دو جهت مهم است؛ یکی اشراف و باورمندی نظری اعضای دولت و دوم توانایی عملیاتی کردن آن در حوزه مسئولیت است.

معیارهای دیگر مانند تجربه و تخصص و سن، معیارهای بعدی است که در مقایسه با ایده مرکزی اهمیت کمتری دارند و در مرتبه بعد باید به آن پرداخت. بنابراین مشکل اول دولت چهاردم فعلا استفاده از افراد مجرب یا متخصص یا جوان نیست؛ بلکه فقدان ایده مرکزی است و در این شرایط انتخاب کارگزاران ارشد چندان معیارمند نیست و نمی‌تواند چندان سودمند باشد.

یکی از مشکلات تشکیل شورای راهبری و کمیته‌ها برای مشورت‌دهی برای انتخاب کابینه دولت چهاردهم، همین بود که این افراد بر اساس کدام ایده مرکزی انتخاب و قرار بود بر اساس کدام ایده، افراد را برای بر عهده گرفتن مسئولیت ارشد دولت پیشنهاد دهند؟

در چنین شرایطی یعنی فقدان ایده مرکزی، امکان شکل‌گیری دولت منسجم و یکپارچه و هارمونیک و کارآمد، سخت خواهد شد و هر بخش از دولت از سیاست داخلی تا سیاست خارجی و از فرهنگ تا اقتصاد به شکل پاره پاره و متناسب با آشنایی‌ها و اعتماد شخصی یا لابی‌های سیاسی و نظایر آن شکل می‌گیرد. این چندپارگی در رأس قوه مجریه ناشی از فقدان ایده مرکزی، حتی ممکن است دولت چهاردهم را به صورت چند دولت در یک دولت تبدیل کند.