معاون مهندسی ارتش:

ارتش در حوزه مدیریت مصرف و بازچرخانی آب پیشگام است

امیر سرتیپ دوم شکری گفت: ارتش در حوزه مدیریت و بازچرخانی آب پیشتاز بوده، در واقع سعی ما در مجموعه ارتش این است که آب‌های زیر زمینی دچار آلودگی و هدر رفت نشوند و به عنوان سرمایه کشور برای نسل های آینده حفاظت شود.

ارتش در حوزه مدیریت مصرف و بازچرخانی آب پیشگام است

به گزارش جهت پرس؛ مشروح مصاحبه امیر سرتیپ دوم شکری معاون مهندسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در ادامه می‌خوانید:

در خصوص صرفه جویی در مبحث انرژی ارتش چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار داده است؟
ارتش فعالیت های زیادی را در خصوص صرفه جویی در خصوص حامل‌های انرژی در دستور کار خود قرار داده است؛ همچنین در بحث صرفه جویی در مصرف آب نیز شورای عالی صرفه جویی در ارتش و ستاد کل به صورت 6 ماه یکبار تشکیل شده و سازمان‌های مربوطه در این جلسات گزارشات لازم را تهیه و فعالیتهای صورت گرفته در زمینه صرفه جویی را ارائه می دهند؛ ما به واسطه تشکیل کارگروه تخصصی صرفه جویی، به طور جدی جلسات کارشناسی مفیدی را در حوزه مهندسی دنبال می کنیم و اجرای کامل دستورالعمل‌های ابلاغ شده در این حیطه در نیروهای ارتش مورد رصد قرار می گیرد.
با توجه به کثرت فضاهای سبز موجود در مراکز نظامی متعلق به ارتش چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟
ما در ارتش برای حفظ و نگهداری از درختان و فضاهای سبز دستورالعمل داریم که به هیچ عنوان از آب شرب برای آبیاری استفاده نکنیم و آبیاری را به صورت قطره‌ای انجام دهیم. شما امروز هیچ پادگانی را نمی بینید که شبکه آب قطره ای نداشته باشد و آبیاری در آن به روش سنتی انجام شود. همچنین در فضاهای موجود آجا به نوع کاشت درختان اهمیت داده می‌شود و کاشت چمن را به دلیل مصرف آب زیاد حذف کرده ایم و این‌ها مواردی هستند که ما در پادگان‌ها و خانه های سازمانی رعایت می کنیم .
همچنین با توجه به گستردگی فضاهای سبز، بر تعمیر و بازیابی تصفیه‌خانه‌هایی که از چرخه کار خارج شدهاند توجه ویژه‌ای شده است و از آب خاکستری تولید شده توسط این مراکز برای آبیاری فضای سبز پادگان‌ها استفاده کنیم.
 ارتش مجتمع‌های مسکونی فراوانی برای اسکان خانواده‌های کارکنان خود در اختیار دارد. برای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از ابزار و کاهنده‌های مصرف در این مجتمع‌ها چه اقدامی صورت گرفته است؟
در خصوص صرفه جویی در مصرف آب در پادگان ها و خانه های سازمانی ارتش، فعالیت های متعددی انجام می شود که مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد زیر ساخت‌های جدید است چون اکثر پادگان ها و منازل سازمانی ما قدمت بالای 50 سال دارند و اکثر زیر ساخت‌های ما فرسوده است و همین مسئله در گذشته منجر به هدر رفت آب می‌شد.
تعویض شیرآلات، لوله‌ها و تاسیسات فرسوده در دستور کار ارتش قرار دارد و بدین  منظور اعتبارات لازم در این بخش پیش بینی شده است؛ در همین راستا برنامه ریزی های مربوطه انجام و به طور مستمر پیگیری می شود و به این شکل جلوی هدر رفت بخش مهمی از آب را گرفته ایم. همچنین در منازل سازمانی و پادگان‌های آموزشی کارهای فرهنگی زیادی برای جلوگیری از هدر رفت آب انجام شده است؛ از زمانی که سرباز وارد مراکز آموزشی می شود، ما فرهنگ صرفه جویی را به طور اختصاصی آموزش میدهیم تا آن‌ها بتوانند سفیرانی باشند که این آموزش‌ها را در سازمان و خانواده خود به اشتراک بگذارند؛ ما در خانه‌های سازمانی به طور مستمر کنترل و آگاه سازی داریم و با انجام ممیزی به موثر بودن اقدامات صورت گرفته میپردازیم و تاثیرگذاری آن را مورد پایش قرار می دهیم.
با توجه به تعدد مراکز نظامی متعلق به ارتش، برای جلوگیری از هدررفت آب در تاسیسات، به‌ویژه در سرویس‌های بهداشتی و آبخوری این مراکز، چه برنامه‌هایی دارید؟
ما با تعویض تاسیسات فرسوده و نصب شیرآلات الکترونیکی و کم مصرف، تمام سعی خود را داشتیم که بتوانیم جلوی هدر رفت آب را بگیریم و با نصب بنر و پوسترهای آموزنده مدیریت مصرف، اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص تشریح وضعیت آبی کشور را به آگاهی کادر ارتش برسانیم.
با توجه به پیشگامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حرکت‌های مردمی، چه زمینه‌هایی برای همکاری ارتش و شرکت آب و فاضلاب استان تهران، به‌ویژه در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب وجود دارد؟
با توجه به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مساله آب، انرژی و بازچرخانی آب به روش‌های جدید، ارتش همیشه پیشتاز بوده و سعی بر این است که آب‌های زیر زمینی دچار آلودگی و هدر رفت نشوند و به عنوان سرمایه کشور برای نسل های آینده حفاظت شود.
ارتش برای توزیع آب در مناطقی که دچار سیل و بحران می شوند از چاه‌های موجود به منظور کمک رسانی به مردم استفاده می‌کند و لیست چاه‌های قابل استفاده در بحران را به صورت مکتوب به سازمان آب و فاضلاب ارائه داده است که در مواقع لزوم مورد بهره برداری و برداشت قرار گیرند.