بررسی مواضع انقلابی رئیس جمهور منتخب

پزشکیان؛ یک هفته بعد از انتخابات

رفتارهای اخیر مسعود پزشکیان، منتخب ریاست جمهوری کشور، نگاهی دیگری را برای مردم نسبت به زمان انتخابات خود ایجاد کرده است، نگاهی که شاید کمی از استرس مردم بابت حفظ عزت و اقتدار ایران را کاهش داده است.

پزشکیان؛ یک هفته بعد از انتخابات

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ یک هفته از انتخاب مسعود پزشکیان به  عنوان رئیس جمهور منتخب می‌گذرد اما طی این مدت برخی افراد در خصوص مدیریت وی برای کنترل اوضاع جامعه احساس نگرانی داشتند؛ این احساس نگرانی ریشه در رفتار و مواضع پزشکیان در مناظرات و رقابت های انتخاباتی دارد.

پزشکیان در یکی از مناظرات دوره اول خود اظهار داشت که هرکسی را برای گرفتن آرای بیشتر به ستاد خود خواهد آورد و از این رو ستاد وی جولانگاه اصلاح طلبانی چون ظریف و آذری جهرمی و آخوندی و دیگر افراد دولت آقای روحانی و آقای خاتمی شده بود.

اما برخی مواضع وی بعد از پیروزی در انتخابات حکایت دیگری داشت.

یکی از مهمترین مواضع پزشکیان در این مدت  بعد از انتخابات، پیام وی به سید حسن نصرالله بود. وی در پیام خود به رهبر حزب الله لبنان گفت: حمایت از مقاومت، ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری داشته و با قدرت تداوم خواهد داشت.

این پیام عصبانیت شبکه صهیونیستی اینترنشنال را به همراه داشت.

شبکه صهیونیستی اینترنشنال در این زمینه گفت: متأسفانه او هم خواهان نابودی اسرائیل است!

نکته مهم دیگر از رفتارهای پزشکیان مقاله‌ی وی برای تهران تایمز بود. وی در این مقاله به بررسی رویکرد‌های کلان خود در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی پرداخت. وی در مقاله‌ی خود به نکات زیر اشاره کرد:

1- چین و روسیه دوستان روزهای سخت ما بودند و همکاری با آن‌ها در اولویت است

2- به‌عنوان اولین اقدام،‌ دولت من از کشورهای عرب همسایه درخواست همکاری خواهد کرد تا استقرار آتش‌بس و متوقف کردن کشتار مردم غزه را در اولویت قرار دهند.

3- اسرائیل همچنان یک رژیم آپارتاید است که نسل‌کشی را نیز به کارنامۀ تیرۀ خود اضافه کرده است.

4- پیگیر تقویت پیوند با آمریکای لاتین خواهم بود.

5- اروپا و آمریکا از اجرای تعهدات خود در برجام انحراف داشتند.

6- آمریکا باید به این درک رسیده باشد که ایران هرگز به زورگویی پاسخ نداده و نخواهد داد.

7- واشنگتن با جنگ اقتصادی و تروریسم دولتی نزاع‌ها را تشدید کرد.

این مقاله بسیار مورد توجه اسرائیل قرار گرفت و در یکی از کانال‌های عبری زبان درمورد این مقاله نوشتند:

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور  متخب ایران که هفته گذشته به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، همچنین در بیانیه ای گفت که آمریکا باید بفهمد که تهران به فشارها پاسخ نمی دهد، او بر  روابط کشورش با چین و روسیه تاکید کرد و اظهارات خود مبنی بر عدم علاقه ایران به سلاح هسته ای را تکرار کرد. آمریکا باید واقعیت را بشناسد و بفهمد که ایران به فشارها پاسخ نمی‌دهد و پاسخی نخواهد داد و همچنین دکترین دفاعی ما شامل تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود. وی در بیانیه ای با عنوان “پیام من به دنیای جدید” تاکید کرد: چین و روسیه به طور مداوم در شرایط چالش برانگیز در کنار ما ایستاده اند. ما برای این دوستی ارزش زیادی قائل هستیم. روسیه یک متحد استراتژیک ارزشمند است و دولت من به افزایش همکاری ها متعهد خواهد بود.

واکنش روزنامه وابسته به سپاه

روزنامه جوان در خصوص مدل رفتاری که تا کنون آقای پزشکیان در پیش گرفته است نوشت: آقای پزشکیان همین رویه و زیست ساده و مردمی را تا به حال ترجیح داده و تسلیم برخی پروتکل‌های تشریفاتی و رسمی نشده است.
حضور ساده و مردمی او در هیئت‌ها تکرار و با گریه او در مرثیه‌سرایی برای امام حسین (ع)، معنوی‌ترین قاب نشست مردمی را از او به ثبت رسانده است. مهم‌تر از این‌ها، شاخص‌هایی است که برای انتصابات در دولت او مطرح شده که در آن اشتهار به پاکدستی، صداقت و شجاعت در کنار دوری از گرایش‌های جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای ذکر شده است.

روزنامه جام جم هم با انتشار عکس آقای پزشکیان در کنار روسای جبهه مقاومت با تیتر ایستاده در میدان،  پیام مهمی را برای کشورهای منطقه انتقال داد.

یکی دیگر از نگاه‌های موثر در بین مردم تعبیر روز گذشته آقای پزشکیان در مورد واقع کربلا بود. وی در صحبت کوتاه خود در یکی از هیئت‌های مردمی شهادت حضرت علی اصغر را تشابه به اتفاقات این روزهای فلسطین دانست و کاری را که این روزها اسرائیل در قبال کودکان غزه انجام می‌دهد را همان رفتار شرم‌های زمان امام حسین(ع) دانست.

یکی دیگر از تصاویری که  برای مخاطبان وجهه جالبی را ایجاد کرده بود، تصویری از حضور دکتر پزشکیان در اولین شب مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی به همراه رهبر انقلاب بود.

صفحه ایکس رهبر انقلاب در اولین پیام خود از مراسم دیشب با انتشار عکسی نوشت:

رفتارهای اخیر آقای پزشکیان از چشم اهالی رسانه دور نماند.

برخی از وی بابت اهانت شبکه اسرائیلی دفاع کردند و برخی امیدوار به ماندن آقای پزشکیان در همین مسیر شدند.

آنچه در یک هفته گذشته از رفتار و منش رئیس‌جمهور منتخب دیدیم نشان داد که پزشکیان نه روحانی است، نه خاتمی اما امیدواریم که کابینه‌اش هم نه کابینه روحانی باشد، نه خاتمی.