چرا ایران به اندازه چین ابتلا و مرگ‌ومیر کرونایی ندارد؟

ناجی،رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری درباره تفاوت آماری مرگ و میر کرونا و چین به این موضوع اشاره کرد که؛ آرامش در ایران ناشی از ایمنی هیبریدی که دلیل آن تزریق واکسن دوز اول و دوم است.

چرا ایران به اندازه چین ابتلا و مرگ‌ومیر کرونایی ندارد؟

ناجی،رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری، در ارتباط با آمارهای عجیب‌وغریبی که از چین به گوش می‌رسد گفت: «همه موارد خاص هستند. درباره چین با تبعیتی که از سیاست کووید صفر داشته، واکسن تزریق کردند و درصد بالایی نیز ممکن است واکسن تزریق نکرده باشند. آماری وجود دارد که 16 درصد از افرادی که قبل از ورود موج جدید کووید گرفته‌اند. 

برای همین آرامشی که در ایران نسبتا شاهد هستیم حاصل از ایمنی هیبرید است که بیش از 70 درصد مردم دوز اول و دوم را تزریق و یک‌سری دوزهای بوستر را تزریق کرده‌اند. خیلی‌ها هم بیماری را گرفتند یعنی 95 درصد افراد یک بار کووید را گرفته‌اند یا اخیرا امیکرون گرفته‌اند.ایمنی هیبریدی است که این کار را انجام می‌دهد ولی این در چین وجود ندارد. 

در چین افراد مسن واکسن تزریق نکردند، واکسن‌های موثر هم تزریق نکردند. واکسن‌های غیرفعال‌شده اگرچه در ایجاد ایمنی کمک می‌کند ولی نسبت به واکسن‌های جدیدی که براساس پایه ژنوم هستند یا پروتئینی هستند عملکردشان پایین‌تر است، هرچند آنها نیز موثر هستند. 

درمجموع این موضوع که تعدادی ممکن است واکسن‌های پرتوانی تزریق نکرده باشند باعث شده انتقال واریانت‌های جدید بالا باشد.

همچنین این‌که سیاست‌ها را باز کردند تا به زندگی عادی برگردند، باعث شده شیوع بالا را درمورد چین ببینیم و پیش‌بینی بر این است که امسال بیش از یک میلیون نفر در چین به‌خاطر همین موضوع جان خود را از دست بدهند. 

چین جمعیت بالایی دارد  و اغلب جمعیت آن پیر هستند. ژاپن هم جمعیت سالمندی دارند و درصد سالمندان در خطر بالاتر زیاد است. درصد افرادی که سالمند هستند، ایمنی ضعیفی دارند و بیماری زمینه‌ای دارند که باعث ایجاد ضعف سیستم ایمنی می‌شود مثل بیماری‌های متابولیک و… باید واکسن را تزریق کنند تا ایمنی فعال شده و ایمنی مناسبی بدهد.این افراد در خطر بیشتری در ابتلا به بیماری شدید هستند و برای همین مرگ‌ومیر در آنها بیشتر دیده می‌شود. 

در دنیا بیشترین موردی که در شیوع‌ها می‌بینیم اکثر افراد به‌صورت سرپایی مداوا می‌شوند، یعنی بیمار می‌شوند و عفونت می‌گیرند ولی بیشتر سرپایی هستند و  تنها کسانی در خطر هستند و باید به آنها توجه کرد که این ریسک خطر را دارند.

پیش‌بینی‌ها این‌طور است که نسبت به هفته گذشته فعالیت کووید افزایش می‌یابد. درحال حاضر توصیه ما این است حتما در محیط‌های بسته ماسک استفاده شود و فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند. 

اگر کسی واکسن‌های دوز اول و دوم را تزریق کرده و بوستر نزده حتما نسبت به تزریق دوز بوستر با توجه به دستورالعملی که در ایران وجود دارد اقدام کند.

کودکان بسیار مهم هستند، در گروه سنی که مجوز مصرف واکسن دارند دوزهای اصلی یک و دو را تزریق کنند. مبحث دیگری که اهمیت دارد این است که بیماران سرپایی را کنترل کنیم. 

درمان افراد بیمار سرپایی با داروهای ضدویروسی جدید بسیار مهم است. به همین دلیل نیاز است برای برخی داروهای جدید  مجوز در ایران داده شود که تولید شود و در دسترس باشد.»