روی کار آمدن جلیلی منافع چه طیفی را به خطر خواهند انداخت؟
شاید مهمتر از اینکه چه کسی در انتخابات هشتم تیرماه به ریاست جمهوری برسد این باشد که در دوران او ریخت اقتصاد سیاسی کشور به چه سمت و سویی متمایل شود. آیا جهت ساخت اقتصاد سیاسی کشور به سمت انتفاع اقشار مستضعف، مردمان صاحب انقلاب یا نیروهای مولد خواهد بود یا مرفهین، گروههای ذینفوذ و صاحب ثروت؟ یا به عبارت دیگر آیا سرمایهداری تجاری در کشور به سود بنگاههای مولد تولیدی و صنعتی و اقتصاد مردممحور مهار خواهد شد یا اوضاع به گونهی دیگری رقم خواهد خورد.
به گزارش جهت پرس؛ سوزنبان نوشت : در این میان شناخت طرح، برنامه و مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در تشخیص سمت و سوی دولت متبوع آنها بسیار کمککننده است اما از طرف دیگر میتوان به دنبال این بود که منافع نیروهای نامولد با مواضع کدام یک از این نامزدها واگرایی بیشتری دارد؟ یا به عبارت دیگر، نمایندگان این نیروهای نامولد با کدام یک از نامزدهای انتخابات پیشرو جدال و مخاصمه بیشتری دارند.
اتاق بازرگانی، که در اصل «اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران» نام دارد، به عنوان نماد سرمایهداری تجاری در کشور شناخته میشود. ساختار نیروها درون این اتاق به نحوی است که با پس زده شدن نیروهای مولد تولیدی، عملاً به مثابه نهاد حافظ منافع نیروهای غیرمولد اقتصادی در کشور شناخته میشود. شاید خوانده شدن این اتاق با نام «اتاق بازرگانی» و نه با عنوان کامل آن هم نشانی هم از همین آرایش قدرت نیروهای درون این مجموعه باشد.
اما اتاق بازرگانی در مقاطع مختلفی در چند سال اخیر خبرساز شده است. کمپین تعطیلی شنبهها با ادعای همسویی با اقتصاد جهانی، تلاش برای بازگرداندن وزارت بازرگانی به ساختار دولت، دو کنش پر سر و صدای اتاق در چند سال اخیر و معطوف به تغییر ساختارهای سیاسی و اجتماعی بود که علیرغم کمپین سیاسی-رسانهای پرقدرتی که اتاق حول آنها شکل داد و توفیقاتی از جمله تصویب تعطیلی شنبهها در صحن علنی مجلس برای آن به دنبال داشت، سرانجام به سد نهادهای نظارتی بالاتر برخورد کرد و با شکست مواجه شد.
به جز این دو مورد، ریاست حسین سلاحورزی در اتاق بازرگانی هم ماجرای خبرساز دیگر چند وقت اخیر بود. سلاحورزی که در جریان اغتشاشات پائیز 1401 با مواضع رادیکالش عملاً آب در آسیاب کمپین ضدایرانی براندازان میریخت، به ناگاه به ریاست اتاق رسید اما در ادامه و با ورود نهادهای نظارتی پس از 8 ماه سرانجام در دولت شهید رئیسی برکنار شد.
مواضع سلاحورزی در جریان انتخابات اخیر میتواند زاویه بکر و تصویر متفاوتی از کارزار نیروهای درگیر در جریان انتخابات اخیر از منظر اقتصاد سیاسی ارائه کند. او به عنوان نماد نیروهای غیرمولد اقتصادی و کارگزار سیاسی طیف برانداز در روزهای اخیر توئیتهای مختلفی علیه یکی از نامزدهای جریان انقلاب زده است که میتواند نشانگر تعارض جدی گفتار او با این طیف قلمداد شود.
سلاحورزی در روزهای اخیر بیش از هر نامزد دیگری با «سعید جلیلی» مرزبندی کرده و علیه او موضع گرفته است. او فقط در 5 روز اخیر 40 توئیت منتشر یا بازنشر کرده است که 10 مورد آن مستقیماً علیه جلیلی، سه توئیت سهم زاکانی و دو توئیت هم سهم قاضیزاده هاشمی بوده است و دیگر نامزدهای جبهه انقلاب حتی یکبار آماج حملات او قرار نگرفتهاند. به عبارت دیگر سلاحورزی در هر 4 توئیت یک بار لازم دانسته که به جلیلی حمله کند و نشان دهد که منافع نیروهای غیرمولد اقتصادی و کارگزاران سیاسی طیف برانداز در داخل، که او نماد و نشان آنها در اتاق بازرگانی است، چقدر با این نامزد جبهه انقلاب دارای زاویه جدی است و روی کار آمدن سعید جلیلی تا چه اندازه برای منافع این طیف خطرناک به نظر میرسد.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.