تحلیل انتخابات در رقابت ایتایی ها و اینستایی ها

جریان محافظه کار عمل گرا هیچگاه پیشرانی اجتماعی نداشته مگر به مدد شرائط ملتهب جامعه و برخی نکات دیگر که اکنون موجود نیست، لذا ا رقابت عملا بین دو جریان اجتماعی پیشرو ایتایی ها و اینستاگرامی ها صورت میگیرد.

تحلیل انتخابات در رقابت ایتایی ها و اینستایی ها

رضا طراوت در  یادداشتی انتخابات در  رقابت ایتایی ها و اینستایی ها را تحلیل کرد.

وی سه جریان و رقابت انتخاباتی را به شرح ذیل تشریح کرد:

1.جریان گفتمانی انقلابی (به پیشرانی ایتایی ها) به نمایندگی جلیلی و زاکانی(احتمالا انصرافی)
2.جریان گفتمانی غربگرا (به پیشرانی اینستاگرامی ها) به نمایندگی پزشکیان
3.جریان عملگرا (و محافظه کار) به نمایندگی قالیباف از طرف اصولگرایان و پورمحمدی(احتمالا انصرافی)

از آنجا که جریان محافظه کار عمل گرا هیچگاه پیشرانی اجتماعی نداشته مگر به مدد شرائط ملتهب جامعه و برخی نکات دیگر که اکنون موجود نیست.لذا انتظار نقش آفرینی فعّال از حامیان این جریان انتظاری بیهوده است و نتیجه انتخابات ایران تحت تأثیر این عامل نیست و رقابت عملا بین دو جریان اجتماعی پیشرو ایتایی ها و اینستاگرامی ها صورت میگیرد.

چند نکته در ادامه:

۱.عدم تغییر جدّی در معادلات انتخابات

به دلایلی که خارج از حوصله این یادداشت است دوگانه حضور مردم در ایتا یا اینستا هیچ تغییر بنیادینی در معادلات انتخابات ایجاد نمی کند. الا اینکه بخشی از مردم در ایتا از هجوم سیستماتیک غربگراها مصون مانده اند.لکن به هر حال به دلیل فراگیری اینستا در عموم مردم همچنان برنده انتخابات را جریان غربگرا مشخّص می کند.صرفا به دلیل آنکه جریان اصلی توزیع پیام همراه با تزویر در دستان جریان غربگرا است.

۲.امکان پیروزی پزشکیان در دور اوّل و نقش ایتایی ها

اوّلا احتمال دور دوم بالا است و شواهد نشان می دهد کمپین آقای پزشکیان همچنان فاصله بسیاری تا پیروزی در دور اوّل دارد.فلذا اگر جریان پیشروی گفتمانی(ایتایی ها)به جای مشغول شدن به بخش هسته سخت انقلاب به جذب رأی از عموم مستعدّ برای رأی دادن به فضای گفتمانی(غالبا مذهبی های محصور نشده در فضای مجازی پلتفرم های غربی) خاصّه آنها که برای شرکت در انتخابات مردّد هستند بپردازد قطعا سبد رأی آنها افزایش می یابد و نصاب کلّی برای پیروزی در دور اوّل نیز بالا می رود.

۳.کلید پیروزی در انتخابات

جریان ایتایی ها یا حتّی عام تر اصولگرایان به لحاظ قواعد رسانه ای با مشارکت گسترده مردم نهایتا باخته اند آنچه این باخت را می تواند تحت تأثیر قرار دهد عبارت است از معادلات لحظه گفت وگوی سیاسی نامزدها با همه ی اقشار مردم.
این لحظه حتّی مناظرات جمعی نیست.اصولا مناظرات جمعی از صافی پلتفرم های مجازی می گذرد و همچنین مناظرات جمعی فرصتی برای تبیین وسیع و نقد متقابل نزد توده فراهم نخواهد کرد..
پس کلید پیروزی یا مشارکت حداقلی است که خلاف مصالح کلّی نظام است یا کشاندن انتخابات به دور دوم و دل بستن به لحظات گفت وگوی سیاسی و رودرروی نامزدها با توده مردم.

۴.چه کسی از اصولگرایان در دور دوم امکان پیروزی دارد؟

واقعیت این است که نه کمپین انتخاباتی قالیباف و نه جلیلی روح ندارد. به عبارت دیگر اساسا کمپینی وجود ندارد.امّا با لحاظ شهادت شهید رئیسی کمپین تبلیغاتی اصولگرایان می تواند یک روح داشته باشد و آن روح جذّاب سیاست ورزی متّقیانه و خادمانه شهید رئیسی است.و واقعیت این است که این نسبت بین دوگانه قالیباف و جلیلی قطعا به آقای جلیلی بیشتر می چسبد و آقای قالیباف نمی تواند از رئیسی نمایندگی کند چه بخواهد و چه نخواهد.توضیحش بماند.

۵.اشتباه راهبردی نهضت انصراف

هر کس جریان انتخابات را بخواهد به سمتی ببرد که در دور اوّل کار تمام شود تنها خدمتش این است که بدون یک تخاطب عمومی روشنگرانه با توده مردم کشور را در اختیار کمپین تبلیغاتی پزشکیان و جریان سازی پلتفرم های فجازی غربی قرار داده است و نتیجه این از پیش معلوم است. مضافا اینکه اساسا انصراف در موعد فعلی واقعی نیست و در روز آخر نیز صرفا به این منجر خواهد شد که بخش هایی از رأی دهندگان به جلیلی یا قالیباف یا رأی ندهند یا به سوی نامزدهای جریان دیگر بروند. زیرا این دو، دو سبک و سلیقه کاملا متفاوت هستند و فضای رأی دهی به هرکدام متفاوت است.

۶.امکان عبور از حاکمیت پلتفرم های غربگرا در دور اوّل
تنها راه حل ما در حال حاضر عبور از ارتباطات فجازی پایه به سمت حقیقی پایه است. که در حال حاضر سه مدل دارد دعوت خانوادگی،دعوت خیابانی،دعوت تلفنی. به دلایل متعدّد از جمله اصابت هدفمند،اوّلی را مصیب تر می دانم.اگر نهضت دعوت خانوادگی به نامزد اصلح اصولگرا(جلیلی یا قالیباف) و دعوت به تداوم راه رئیسی و عدم عقبگرد توسّط ایتایی ها فراگیر شود؛میتوان از این حصار عبور کرد.

پ.ن :

1:علی القاعده اگر در مناظره ها شاهد خطای راهبردی اصولگرایان نباشیم یک افزایش آرام رأی پزشکیان به دلیل شناخت بیشتر ایشان را داریم از این تعجّب نکنید.

2:انتخابات در بهترین موقعیت ممکن راهبردی برای جریان گفتمانی انقلاب است و پزشکیان بهترین رقیب برای عبور تثبیت شده از مسأله سازش با غرب؛به شرط آنکه هوشمندانه عمل کنیم.