تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهمترین دستور کار امروز مجلس

به گزارش جهت، نشست صبح امروز چهارشنبه خانه ملت با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری در حال برگزاری است. امروز نیز مطابق مصوبه هیات رییسه مجلس، تنها نمایندگانی که شماره صندلی آن‌ها زوج است در صحن حضور و سایر وکلای مردم از طریق ارتباط مجازی از سالن‌های ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق در جلسه […]

تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهمترین دستور کار امروز مجلس

به گزارش جهت، نشست صبح امروز چهارشنبه خانه ملت با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری در حال برگزاری است.

امروز نیز مطابق مصوبه هیات رییسه مجلس، تنها نمایندگانی که شماره صندلی آن‌ها زوج است در صحن حضور و سایر وکلای مردم از طریق ارتباط مجازی از سالن‌های ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق در جلسه علنی خانه ملت حضور دارند.

تقدیم لایحه بودجه کل کشور ۱۴۰۰ مهمترین دستور کار امروز مجلس است، در حالی که در سنوات گذشته همیشه رئیس جمهور این سند مالی را به مجلس آورده و تقدیم ریاست خانه ملت می‌کرد، به گفته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، آقای روحانی طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا امروز به مجلس نمی‌آید و به جای وی، آقای محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، ساعت ۱۰ صبح با حضور در بهارستان این لایحه را تقدیم مجلس می‌کند و ویژگی‌های آن را برای نمایندگان تشریح خواهد کرد.

بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس؛ لایحه بودجه سال آینده کل کشور پس از ارائه به مجلس، چاپ و میان نمایندگان توزیع می‌شود، پس از آن نمایندگان، ۱۰ روز فرصت دارند که پیشنهاد‌ها خود را در مورد این لایحه به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارائه کنند.

کمیسیون‌های تخصصی نیز موظف هستند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
این کمیسیون نیز موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ارائه کمیسیون‌های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رییسه قابل تمدید است.

بر این اساس، نهایتا نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهاد‌های مربوط به درآمد‌ها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید، پس از آن پیشنهاد‌های مربوط به تبصره‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌شود و نهایتا مصوبات مجلسی‌ها برای تایید به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

پیش از تقدیم لایحه بودجه سال آینده، نمایندگان بررسی طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، طرح توسعه به تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، گزارش کمیسیون کشاورزی درباره کیفیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی و همچنین طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورای اسلامی را در دستور دارند.