حواشی جدیدترین خبرسازی وزیر جوان

به گزارش جهت، این روزها که از قضا فاصله چندانی با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نداریم، شاهد اوج بمباران مخاطبان فضای مجازی با مانورهای سیاسی و شوعاف‌های هدفمند سیاست‌مداران هستیم. مطرح شدن نام‌ها برای کاندیداتوری، گمانه‌زنی‌های مختلف، شتاب‌زدگی قالیباف، جنجال‌سازی اعتدالیون و اصلاحات و نهایتاً جمله‌سازی وزیر جوان با کاخ […]

حواشی جدیدترین خبرسازی وزیر جوان

به گزارش جهت، این روزها که از قضا فاصله چندانی با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نداریم، شاهد اوج بمباران مخاطبان فضای مجازی با مانورهای سیاسی و شوعاف‌های هدفمند سیاست‌مداران هستیم.

مطرح شدن نام‌ها برای کاندیداتوری، گمانه‌زنی‌های مختلف، شتاب‌زدگی قالیباف، جنجال‌سازی اعتدالیون و اصلاحات و نهایتاً جمله‌سازی وزیر جوان با کاخ سفید و کرملین، بخش مهمی از اتفاقات سرگرم‌کننده در فضای خبر یو شبکه‌های اجتماعی کشور بود.

 

قالیباف به مسکو رفت/ حاشیه‌ها زیاد شد

قالیباف که ناکنون شایعات حضور در انتخابات ریاست جمهوری را رد نکرده است، اخیراً به روسیه رفته است تا پیام رسمی رهبر معظم انقلاب را به مقامات این کشور تحویل دهد. گفته شد که وی اصرار داشته است که با پوتین دیدار کند. پوتین نیز که پروتکل‌های بسیار سختی را برای حفاظت از خود در برابر ویروس کرونا در دستور کار قرار داده است، شرایط سنگین و احتمالاً ناراحت‌کننده‌ای همچون قرنطینه طولانی و تست‌های مکرر کرونا را برای انجام این دیدار مطرح می‌کند. نهایتاً هم اعلام شد که قالیباف از قبول آن شرایط سر باز زده و دیدار هم منتفی شده است.

حاشیه‌سازی‌ها از همین‌جا شروع شد. اصلاحطلب‌ها و اعتدالی‌ها به یک‌باره دلواپس عزت ملی و شأن و شخصیت رئیس مجلسی شدند که همواره با عنوان «مجلس اقلیت» از آن نام می‌برند. بخشی از اصولگرایان هم گفتند که مشاوران قالیباف باید عوض شوند. حلقه نزدیک به رئیس مجلس هم کوشید تا اوضاع را کاملاً عادی جلوه دهد.

 

آنسوی آبها چه می‌گفتند؟

 از نخستین ساعات اعلام خبر سفر رئیس مجلس به روسیه،  شایعه‌پراکنی برای تحت شعاع قرار دادن این سفر در دستور ضدانقلاب قرار گرفت. در حالی که هنوز قالیباف به روسیه سفر نکرده بود، ضدانقلاب با انتشار یک تصویر از سفر سال ۸۴ وی در قامت شهردار تهران به مسکو، تلاش کرد تا القا کند استقبال روس‌ها از میهمان خود سرد بوده است.

اما این پایان ماجرا نبود و در ادامه، ماجرای پیام رهبر انقلاب و عدم دیدار پوتین و قالیباف، کانون شایعه‌سازی ضدانقلاب قرار گرفت. حال آن که به دلیل بیماری پوتین، پروتکلهایی برای دیدار تنظیم شده است که تحقق آن از سوی رئیس مجلس امکان پذیر نبود.

با این شرایط به نظر شما کشور دقیقاً به چه چیزی نیاز داشت؟ درست است! اظهارات جنجال‌ساز یک وزیر جوان!

حاشیه پشت حاشیه

روز بیستم بهمن‌ماه خبر رسید که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در جلسه شورای اداری استان زنجان با اشاره به اینکه سعادتمندی در خدمت به مردم است، به تأکیدات امام (ره) در این حوزه اشاره کرده و گفته است: «امام (ره) تأکید کرد دهه فجر یک پیام ویژه دارد که نگاه نه باید به کاخ سفید و نه به کاخ کرملین باشد و باید پشتوانه ما مردم باشند.

تشخیص اینکه سخنان آذری جهرمی طعنه به رئیس مجلس و سفر وی به روسیه است؛ علی‌القاعده برعهده مخاطبان رسانه قرار داشته و هر کسی می‌تواند تحلیلی در این رابطه داشته باشد. همانطور که جنجال پهنای باند، احضار وزیر به قوه‌قضائیه، توئیت‌های گاه و بیگاه، جلسات با فعالان فضای مجازی و دیگر مسائل حاشیه‌ای وزیر ارتباطات، ممکن است علت و تحلیلی خاص داشته باشد.

 

روزنامه‌ها چه نوشتند؟

بیست و یکم بهمن و به فاصله کمتر از 24 ساعت از سخنان چالش‌زای وزیر جوان، نشریات مکتوب نیز به این ماجرا واکنش نشان دادند.

روزنامه کیهان در اشاره به سخنان آذری جهرمی نوشت: «همین آقای جهرمی وقتی دنبال مذاکره با پاول دورف، مدیر روسی تلگرام بود، با افتخار و به عنوان یک اقدام مفید برای نظام، می‌گفت؛ «تلگرام» روسی است و با نمونه‌های مشابه غربی به دلیل روسی بودن فرق دارد! اصلاً چرا درباره ۷ سال که دنبال آمریکا دویده‌اند و نتیجه آن صدها تحریم و تحمیل فاجعه برجام و تورم و ضربه شدید به تاسیسات هسته‌ای بوده است لام تا کام حرف نزده و نمی‌زند؟!»

روزنامه جوان ضمن اشاره به مفهوم کلمه شرق و پایان سلطه کمونیسم با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نوشت: «گرچه باید سخنان وزیر کم تجربه ارتباطات را در نگاه سیاسی و انتخاباتی او جست‌وجو کرد، اما آنچه جهرمی هم از آن رنج می‌برد، عدم فهم او از کلام امام حتی در سطح یک فعال سیاسی تازه‌کار است. اینکه یک وزیر نمی‌داند شرق مورد اشاره امام شرق ایدئولوژیک، شرق کمونیسم و شرق سلطه طلب بود که اکنون باید در تاریخ جست‌وجو کرد، تأسف آور است؛ و گرنه کیست که نداند دعوت به سخن امام درباره تکیه کردن به کوخ‌نشینان، از سوی دولتی که جهرمی وزیر آن است بیشتر به یک شوخی شبیه است چرا که سیاست‌های اجرایی این دولت کمترین نسبتی با کوخ نشینان ندارد.»

 

 

روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» اما برای آذری جهرمی سنگ تمام گذاشت و ذیل تیتر «بی‌طاقتی حامیان قالیباف» نوشت: « واکنش دو نماینده مجلس ـ توانگر و شجاعی ـ در کنار حملات طیف موسوم به حامیان قالیباف به وزیر ارتباطات که در زنجان تنها در یک جمله اشاره کرده بود به بحث استقلال در قبال کاخ سفید و کاخ کرملین، حکایت از آن دارد که همچنان «محمدجواد آذری جهرمی» در مظان کاندیداتوری برای ریاست جمهوری 1400 قرار دارد. وزیر ارتباطات ، به جمله ای از امام استناد کرده بود که سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بر پایه “نه شرقی نه غربی” بنا نهاده بود.»

روزنامه آفتاب در ادامه آورد: «مجتبی توانگر که برخی رسانه‌های اصولگرا در مقام نقد از سخنگوی قالیباف شدنِ وی در برخی موارد از جمله همین سفر اخیر رئیس مجلس به روسیه، به او تاخته بودند در توئیتی می‌نویسد:«آقای آذری جهرمی شما مهندس مخابرات هستید و وزیر ارتباطات؛‌ای کاش یاد بگیرید در حوزه تخصصی خودتان حرف بزنید و در سیاست خارجی ورود نکنید چون مثل امروز حرف ناپخته می‌زنید و هزینه می‌تراشید! سکان‌دار سیاست‌خارجی رهبری است که دقیقا سیاست نه شرقی نه غربی امام را پیش ‌می‌برد» اگرچه ایراد توانگر در نگاه نخست وارد است اما وقتی همه و در تمامی ابعاد، اظهار نظر سیاسی می‌کنند نمی‌توان به وزیر کابینه تاخت و او را نواخت که چرا اظهار نظر سیاسی آن هم در حوزه سیاست خارجه کرده ای! دیگر نماینده‌ای که نه تنها به آذری جهرمی تاخته، بلکه تهدید کرده اگر عذرخواهی نکند او را به مجلس خواهد کشانید؛ حسن شجاعی نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس است. این نماینده ی مجلس در توئیترِ همچنان فیلتر، می‌نویسد:در خامی این جوان همین بس که فرق شرق و غرب جغرافیایی و ایدئولوژیک را نمی‌داند. اگر عذرخواهی نکند او را به مجلس می‌کشانیم. با مداقه در متن توئیت نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس متوجه یک مسئله می‌شویم، مسئله‌ای که خیلی‌ها بدین قسمت ماجرا با تاکید بیشتری پرداخته بودند و آن همزمانی سخنان مثلاً انتخاباتی آذری جهرمی در زنجان و سفر قالیباف که گویا حامل پیامی از سوی رهبر انقلاب برای ولادیمیر پوتین است، این همزمانی حتی اگر وجهِ انتخاباتی اظهار نظر وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات را نیز مهم ندانیم از نظر عده‌ای غیر قابل اغماض خواهد بود. این روزها که سفر محمدباقر قالیباف به مسکو دستاویز حمله ی دو سوی ماجرا به آن شده است جرقه‌ای کوچک لازم بود تا همه ی به اصطلاح«دق دلی ها» و همه ی «کاسه کوزه ها» بر سر محمدجواد آذری جهرمی بشکند و خالی شود.»

»