حواشی تندترین شعار علیه روحانی

به گزارش جهت، همزمان با روزهایی که شمارش معکوس برای پایان دولت اعتدال آغاز شده است، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حواشی مختلفی را تجریه می‌کند. جنجال بر سر واردات و انتخاب کشور سازنده واکسن کرونا، استفاده از لفظ «منقل» در اشاره به حسن روحانی در شبکه چهار صداوسیما و رد لایحه بودجه سال1400 […]

حواشی تندترین شعار علیه روحانی

به گزارش جهت، همزمان با روزهایی که شمارش معکوس برای پایان دولت اعتدال آغاز شده است، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حواشی مختلفی را تجریه می‌کند.

جنجال بر سر واردات و انتخاب کشور سازنده واکسن کرونا، استفاده از لفظ «منقل» در اشاره به حسن روحانی در شبکه چهار صداوسیما و رد لایحه بودجه سال1400 توسط مجلس شورای اسلامی، چند مورد اصلی این حاشیه‌ها بودند.

 

22بهمن پرحاشیه

از همان روزی که گفته شد راهپیمایی سالروز انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای متفاوت از هر سال برگزار خواهد شد، مشخص بود که واکنش‌ها به این امر نیز به شکلی دیگر خواهد بود. در این بین کمتر کسی گمان می‌کرد که یک کلیپ چند ثانیه‌ای مربوط به اصفهان و شیطنت چند جوان و نوجوان، به مسأله نخست حامیان دولت تبدیل شود.

در کلیپ منتشر شده، فردی از پشت یک وانت و با استفاده از بلندگو در حال تکرار شعارهای انقلابی همچون «مرگ برآمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» است. جوانانی هم که با موتور د رحال همراهی با وی هستند، در جواب شعارهای او، نام رئیس جمهور را بر زبان می‌آورند.

نهایتاً همین چندثانیه رفتار کودکانه باعث شد تا رسانه‌های بیگانه نیز پای کار آمده و آتش‌بیار معرکه شوند تا حماسه حضور ایرنیان در روز 22بهمن را به حاشیه ببرند.

 

واکنش نامزد احتمالی

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، کاندیداهای بالفعل و بالقوه انتخابات ریاست جمهوری 1400 کوشیدند تا موضع خود در رابطه با  شعار علیه روحانی را به طرق مختلف بیان کرده و فرصت را برای دیده شدن از دست ندهند.

آخوندی وزیر سابق مسکن و راهسازی دولت روحان یو از کسانی که گفته می‌شود قصد ورود به عرصه انتخابات را دارد، در این رابطه گفت: «چنانچه خلیفه‌کشی باب شود، این راه را پایانی نیست» وی کانال تلگرامی خود نوشت: شعار زشت مرگ بر رییس جمهور نشان پدیده چند دولتی است و از کنار آن نباید به‌سادگی گذشت. چنانچه خلیفه‌کشی باب شود، این راه را پایانی نیست. به سهم خود از روحانیت محترم و تمام جریان‌های سیاسی و نمایندگان محترم مجلس ‌به‌ویژه نمایندگان اصفهان درخواست می‌کنم که این اقدام را محکوم کنند. همه در برابر این اقدام که به نماد حاکمیت اراده‌ی ملی توهین می‌کند، باید بایستیم. این یک شعار ارتجاعی و بازگشت به استبداد است.»

 

موضع نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز طی اظهاراتی که با استقبال حامیان دولت اعتدالی همراه نشد گفت: «در حال حاضر همه باید به فکر وحدت و پیشبرد امور کشور باشیم شاید این موضوع در قالب شوخی بوده است». «عباس مقتدایی خوراسگانی»، گفت: «آنطور که پیداست در یک بخشی خارج از مسیر اصلی راهپیمایی این اتفاق رخ داده اما اینکه آیا برنامه‌ ریزی قبلی بوده یا نه؟! من از کیفیت آن اطلاعی ندارم و فقط تصاویری را مشاهده کردم. هیچ فرد انقلابی نباید خارج از معیارهای پذیرفته شده کشور عمل کند. البته بازبینی فیلم مربوطه نشان می دهد این افراد ده بیست نفر یا چند ده نفر بیشتر نیستند و نمی توان آنها را به عنوان مجموعه ای از راهپیمایی کنندگان در نظر گرفت. در واقع من فکر می کنم این صحنه خارج از مسیرها بوده است»

 

مشاور قالیباف چه گفت؟
محمدسعید احدیان، مشاور رسانه ای قالیباف، توهین کنندگان به رئیس جمهور دو خطای بزرگ مرتکب می شوند اول خلاف مبانی دینی و مخصوصا نظر صریح رهبر انقلاب عمل خلاف شرع انجام می دهند و دوم این فرصت را می دهند که مسئولینی که باید پاسخگو باشند، تبدیل به مظلوم شوند.

 

وزیر ارشاد هم به میدان آمد

سیدعباس صالحی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «موتورسواران یک شهرستان در سالگرد انقلاب اسلامی، با وجود تاکید رهبر انقلاب بر حفظ حرمت‌ها و پرهیز از بدزبانی، به فحاشی به رئیس جمهوری منتخب پرداختند. ستاد امر به معروف آن شهرستان که در دوچرخه‌سواری بانوان موضعی فعال دارد، در موضوع موتورسواران فحاش نمی‌خواهد اعلام موضع کند؟»

 

رسانه‌های بیگانه چه می‌کنند؟

فضای حاصل از شعارهای سرداده شده توسط چند موتورسوار در اصفهان، موقعیت مناسبی برای رسانه‌های معاند و فعالان ضدانقلاب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراهم آورده است. پوشش خبر، حواشی و واکنش‌های افراد مختلف به کلیپ منتشر شده، بلافاصله پس از انتشار اصل خبر، در دستور کار رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفته است. سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و سایر فعالان معاند در عرصه رسانه، ضمن بایکوت و سانسور عملی حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن آن هم در شرایط سخت کرونایی، تنها به بازتاب حواشی مربوط به اصفهان مشغول هستند.

 

با هتاکان به رئیس‌جمهور برخورد می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین احمد عبداللهی نژاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان درباره توهین‌هایی که در حاشیه مراسم دیروز به رئیس‌جمهور شده، گفت: «توهین به رئیس‌جمهوری که با رأی خود مردم سرکار آمده، حرکتی خلاف شرع و قانون است. نامه‌ای به دادستان می‌فرستیم تا با آن‌ها برخورد جدی صورت گیرد. این حرکت بر خلاف فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود.»

 

شدت گرفتن حاشیه‌ها دور از انتظار نیست

به نظر می‌رسد همچون دیگر موارد مشابه، واکنش‌های مختلف به این اتفاق همچنان ادامه خواهد یافت و قوای مجریه و مقننه بزودی درباره آن، اقدام به اتخاذ موضع خواهند کرد. منتسب شدن این افراد به نهادهای انقلابی نیز می‌تواند زمینه دیگری برای اظهارنظر اعدالی‌ها و متحدان اصلاح‌طلب آنها باشد که می‌تواند واکنش نیروهای ارزشی را به دنبال داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که قطعاًاصولگرایان از این اتفاق تبری جسته و باعنایت به مواضع رهب انقلاب، سرداده شدن این شعارها راتقبیح خواهند کرد.