رمضان شریف: رفتار متهمان ناظر بر کشف پایگاه‌های موشکی بود

به گزارش جهت، سردار رمضان شریف، مسئول روابط‌عمومی و سخنگوی کل سپاه پاسداران، اعلام کرد در مقوله ‌کاندیداتوری انتخابات، پاسداران و سایر نظامیان با طی کردن فرایندهای قانونی به مانند سایر شهروندان مجاز هستند درصورت برخورداری از شرایط قانونی، با حضور در انتخابات در معرض ‌رأی مردم قرار گیرند. او در این گفت‌وگو از چگونگی شکل‌گیری سپاه […]

رمضان شریف: رفتار متهمان ناظر بر کشف پایگاه‌های موشکی بود

به گزارش جهت، سردار رمضان شریف، مسئول روابط‌عمومی و سخنگوی کل سپاه پاسداران، اعلام کرد در مقوله ‌کاندیداتوری انتخابات، پاسداران و سایر نظامیان با طی کردن فرایندهای قانونی به مانند سایر شهروندان مجاز هستند درصورت برخورداری از شرایط قانونی، با حضور در انتخابات در معرض ‌رأی مردم قرار گیرند.

او در این گفت‌وگو از چگونگی شکل‌گیری سپاه پاسداران، رابطه سپاه با مردم و ارزیابی این رابطه بعد از ۴دهه سخن گفت.  وی در بخشی از این گفتگو در پاسخ به این سوال که برخی این نقد را به سپاه وارد می‌کنند که در برخی امور با دیگر نهادها موازی‌کاری می‌کند؛ برای مثال مطرح می‌شود که با وجود وزارت اطلاعات، فعالیت سازمان اطلاعات سپاه موازی‌کاری است. پاسخ شما به این نقد چیست؟ گفت: به موضوع وزارت اطلاعات اشاره کردید که کارکردها و وظایف مشخصی برعهده دارد، اما سازمان اطلاعات سپاه یا سایر نهادهایی که دارای مراکز حفاظت اطلاعات یا سازمان اطلاعات هستند، ماموریت‌های ویژه و خاص خود را انجام می‌دهند. اینگونه نیست که این نهادها در وظایف یکدیگر دخالت یا تداخل داشته باشند. در کشورهای دیگر نیز موارد مشابهی وجود دارد؛ در آمریکا که ادعای مدیریت دارند، ۱۸نهاد اطلاعاتی وجود دارد، اما این ۱۸نهاد اطلاعاتی هر یک کار خاص خود را انجام می‌دهند و موازی‌کاری محسوب نمی‌شود. در حوزه سازمان اطلاعات سپاه نیز همینطور است، ما تداخلی با وزارت اطلاعات کشور نداریم و القائات و خبرسازی‌های رسانه‌های بیگانه جعلی بوده و واقعیت ندارد.

ستاد کل نیروهای مسلح در پرونده محیط زیستی ها نظر سپاه را کارشناسی دانست
رمضان شریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اختلاف نگاه اطلاعات سپاه با وزارت اطلاعات بر سر اتهامات پرونده بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی چیست؟ توضیح داد: به موضوع خوبی اشاره کردید، اما باید توجه داشته باشید که سازمان اطلاعات سپاه خیلی مواظب است که مجموعه پایگاه‌های موشکی‌اش چه در هوافضا و چه در نیروی دریایی سپاه توسط دشمن شناسایی نشود. یکی از راه‌های دشمنان برای شناسایی این پایگاه‌ها استفاده از افرادی بود که در پوشش فعال محیط‌زیست فعالیت می‌کردند. در موضوع بازداشت این افراد، حرف سپاه این بود که رفتار آنها و اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اند ناظر بر کشف مقرها و پایگاه‌های حساس مجموعه سپاه بوده است. نهایتا تیمی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد و مدارک و اسناد را مورد بررسی قرار داد، اعلام کرد که استدلال سپاه کارشناسی است.

قوه قضاییه بر اساس نظر کارشناسی اطلاعات سپاه حکم داد
وی ادامه داد: قوه قضاییه هم بر همین مبنا حکم را صادر کرد. همانطور که می‌بینید سازمان اطلاعات سپاه در بخش کارکردی سپاه حضور دارد. باید توجه داشته باشید که شگردهای دشمن بسیار پیچیده است؛ به مرور زمان مشخص شد که سرتیم این گروه که در پوشش حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کردند براساس مستندات به‌دست آمده از طرف آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها مأمور بوده‌اند و به همین‌خاطر تلاش کردند که هزینه‌های سنگینی را برای آزادسازی آنها بپردازند.

وی در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این سوال که در فاصله‌ای که تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی‌مانده است، زمزمه‌هایی درخصوص کاندیداتوری برخی افراد که یا عضو سپاه هستند یا سابقه عضویت در سپاه را دارند، شنیده می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟ به ذکر خاطره ای سردار شهید سلیمانی پرداخت و گفت: در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انگیزه‌ای برای ریاست قوه مجریه وجود ندارد. اینجا لازم است خاطره‌ای را ذکر کنم: شاخص‌ترین و محبوب‌ترین فرمانده ما که مردم به او لقب سردار دل‌ها را دادند، شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی بود. ۳ماه قبل از شهادت ایشان، من جلسه‌ای با او داشتم.

شهید سلیمانی به من گفت هر زمان خبر نامزدی ریاست جمهوری من منتشر شد، بدون اطلاع تکذیب کن

ایشان خطاب به من گفت: «به‌عنوان مسئول روابط‌عمومی و سخنگوی سپاه می‌خواهم چیزی را به شما بگویم. هر موقع شنیدید که قاسم سلیمانی می‌خواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، نیازی نیست که شما با من تماس بگیرید و صحت و سقم موضوع را جویا شوید. از جانب من مسئول هستید که این موضوع را به‌شدت تکذیب کنید؛ زیرا آن چیزی که من به‌عنوان یک پاسدار می‌خواهم، سربلندی و عزت مردم ایران است و اساسا به این موضوعات فکر نمی‌کنم.» بنابراین ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم که به جهت اینکه مجموعه‌ای از افراد توانمند، کارآزموده و استخوان‌داری در سپاه حضور دارند که کارهای بزرگی را برای کشور انجام داده‌اند به کشور در بحران‌های سنگین به‌طور مؤثری یاری رسانده‌اند، طبیعی است که در موضوع انتخابات هم مردم در ذهن خود انتظار حضور چنین افرادی را دارند که توانایی‌های لازم برای اداره کشور را داشته باشند.

رمضان شریف افزود: اما لازم به تأکید است که سپاه به لحاظ قوانین، مقررات و ضوابط جاری خود به هیچ‌وجه ورود مصداقی به انتخابات و حمایت از کاندیداها را نداشته و نخواهد داشت و در مقوله ‌کاندیداتوری انتخابات، پاسداران و سایر نظامیان با طی کردن فرایندهای قانونی مانند سایر شهروندان مجاز هستند درصورت برخورداری از شرایط قانونی، با حضور در انتخابات در معرض‌ رأی مردم قرار گیرند.

وی تاکید کرد: و البته ما نمی‌توانیم مانع گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در این زمینه شویم. هر روز اسمی به‌عنوان نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود و ما نمی‌توانیم در مورد یک به یک آنها موضع‌گیری کنیم. اما یک اصل ثابتی وجود دارد که سپاه به هیچ‌وجه از هیچ مصداقی در انتخابات ریاست‌جمهوری یا مجلس و شوراها حمایت نمی‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ملت ایران تعلق دارد و هر کسی هم که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، سپاه همانند گذشته سعی می‌کند به او کمک کند. آنچه مهم است سربلندی، عظمت، امنیت، توسعه و عزت مردم ایران است.