تکلیف FATF مشخص است/ اتهام واهی نزنید اصولگرایان دنبال مشارکت بالا هستند/ تورم مردم را زده کرده است

به گزارش جهت ، مهدی چمران چهره برجسته جریان اصولگرا که سابقه سالها حضور در ضورای شهر تهران و ریاست بر آن را در کارنامه خود دارد، طی مصاحبه با روزنامه ایران (ارگان دولت) پیرامون انتخابات ریاست جمهوری، به بیان نکاتی چند پرداخته است. چکیده مصاحبه مذکور به این شرح است: مضرات تعدد کاندیداها * […]

تکلیف FATF مشخص است/ اتهام واهی نزنید اصولگرایان دنبال مشارکت بالا هستند/ تورم مردم را زده کرده است

به گزارش جهت ، مهدی چمران چهره برجسته جریان اصولگرا که سابقه سالها حضور در ضورای شهر تهران و ریاست بر آن را در کارنامه خود دارد، طی مصاحبه با روزنامه ایران (ارگان دولت) پیرامون انتخابات ریاست جمهوری، به بیان نکاتی چند پرداخته است. چکیده مصاحبه مذکور به این شرح است:

مضرات تعدد کاندیداها

* حضور افراد متعدد در رقابت‌های انتخاباتی اگر از یک حدی بیشتر باشد مشکل ایجاد می‌کند و انتخاب برای مردم سخت می‌شود. تقسیم آرا بین نیروها نه فقط امکان شکست گزینه‌های یک جریان سیاسی را افزایش می‌دهد که حتی سبب می‌شود در صورت پیروزی یکی از کاندیداها او با پشتوانه رأی کمتری در جایگاه مهم ریاست جمهوری مستقر شود.

رئیسی، تردیدها و حمایت‌ها

* به‌دلیل مسئولیتی که آقای رئیسی دارند همانقدر که از حضور ایشان حمایت می‌شود، تردید هم وجود دارد. اما انکار نمی‌شود کرد که رأی ۱۶ میلیونی ایشان در انتخابات سال ۹۶ و اقبالی که مردم به ایشان داشتند نقطه اتکای خوبی است. موضوع دیگر این است که حضور ایشان می‌تواند مسأله اجماع را تسهیل و امکان به نتیجه رسیدن را بیشتر کند. وقتی ایشان بیاید توقع می‌رود که عموم دیگر نامزدهای انقلابی به سود ایشان کناره‌گیری کنند و با ایشان همراهی داشته باشند.

* افرادی که به میدان آمده‌اند یا خواهند آمد لازم است که تیم کاری‌شان و توانمندی آنها و برنامه‌های آتی‌شان را معرفی و تشریح کنند.

تکلیف FATF مشخص است

* درصدی از مسائل با بحث تحریم‌ها و اف‌ای‌تی‌اف گره خورده است ولی ما می‌توانیم بیشتر مسائل را با مساعی و توان داخلی خودمان حل کنیم. ببینید در مورد قانون اقدام متقابل در برابر تحریم‌ها که مجلس مصوب کرد ابتدا دولت رضایت نداشت اما بعد همین قانون دولت را در مقابل طرف‌های اروپایی و امریکایی تقویت کرد و موجب موفقیت شد. فکر می‌کنم اگر با همین روش و با اتکا به خودمان جلو برویم می‌شود مشکلات را بخوبی حل کرد.

* البته بحث اف‌ای‌تی‌اف کاملاً مشخص است و نیازی به کش و قوس‌های رایج ندارد. رهبر معظم انقلاب در این باره بارها صحبت کرده‌اند. نقل به مضمون اینکه ما هر چه در داخل کشور خودمان قوانین سخت تری برای مبارزه با پولشویی، تروریسم و… تدوین کنیم خوب است و کسی مخالفت نمی‌کند اما اینکه بخواهیم به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی بپیوندیم که عربستان یکی از کشورهای ناظر آن است مشخص نیست که نتیجه‌اش چه خواهد شد.

مشارکت هر چه بیشتر، بهتر/ تورم با مردم چه کرده است؟

* مشارکت هر چه بیشتر باشد بدون شک بهتر است. اینکه بعضی می‌گویند اصولگراها می‌خواهند مشارکت کم باشد اتهام واهی است. مشارکت بیشتر باشد قوام و انسجام کشور و انقلاب را تقویت خواهد کرد. پس شکی نیست که همه باید تلاش کنند که مشارکت افزایش پیدا کند.
* باید از طرف دیگر آسیب شناسی کنیم که چرا الان نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میزان مشارکت پایین است. به‌نظر می‌رسد عامل اثرگذارتر مسائل اقتصادی است و نه مسائل سیاسی داخلی و خارجی.
* تورم توده مردم را رنج می‌دهد. این مردم را از هرگونه گزینش و انتخابی زده کرده است. درست است که اصلاح باید از طریق انتخاب صورت بپذیرد ولی مردم به این اعتقاد رسیده‌اند که فرقی نمی‌کند و این بسیار بد است. از این جهت مشخص است که گشایش اقتصادی در افزایش مشارکت مؤثر است اما این گشایش نباید مقطعی باشد زیرا مقطعی بودن آن اعتماد مردم به سیستم حکومتی را سست می‌کند. این اعتماد سرمایه ما است و نباید براحتی از دست بدهیم و نباید بگذاریم سست شود.

حل مشکلات کشور در اولویت است نه خروجی انتخابات

* همه انتخابات برای آن نیست که یک عده‌ای بیایند سر کار و عده‌ای بروند. برای این است که منتخبان بتوانند برای مردم و کشور کاری کنند. به این خاطر آسیب رساندن به اعتماد اجتماعی با گشایش‌های مقطعی واقعاً زیانبار است.

* معلوم نیست (انتخابات1400) چه می‌شود اما امیدوارم که گرم باشد و همه به میدان بیایند و رقابت جدی بین نیروهای طرفین شکل بگیرد و انتخابات پرنشاطی به‌وجود بیاید و نتیجه خوبی هم بگیریم. چون انتخاب باید انتخاب هوشمندانه باشد. فقط لفظ انتخاب مهم نیست انتخابی نتیجه دارد که بتواند کشور را از مشکلاتی که الان هست و در زمان کوتاهی هم قابل اصلاح نیست عبور دهد. باید برایش زمان گذاشت. همان طور که گفتم امیدوارم باید یک تیم مناسب و خوب و با تجربه در دولت آینده شکل بگیرد.