هر طرح وزارت خارجه، مقابله با راهبرد اعلامی رهبری خواهد بود

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار جهت پیرامون آخرین اقدامات و موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها درباره پرونده برجام در روزهای گذشته، اظهار داشت: مقامات آمریکایی به همراهی اروپایی‌ها سناریو و بازی جدیدی به راه انداخته‌اند که سعی دارند از طریق آن بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران و افکار عمومی […]

هر طرح وزارت خارجه، مقابله با راهبرد اعلامی رهبری خواهد بود

ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار جهت پیرامون آخرین اقدامات و موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها درباره پرونده برجام در روزهای گذشته، اظهار داشت: مقامات آمریکایی به همراهی اروپایی‌ها سناریو و بازی جدیدی به راه انداخته‌اند که سعی دارند از طریق آن بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران و افکار عمومی کشورمان آن‌هم در راستای منافع برجامی خودشان تأثیر بگذارند. درواقع آن‌ها امید دارند توافق جامع مدنظرشان را با دولت احتمالی اصلاحات که بعد از انتخابات خردادماه روی کار خواهد آمد، به سرانجام برسانند.

برخی به دنبال دستیابی به توافق در آستانه انتخابات هستند
ابوالفضل ظهره وند ادامه داد: در همین راستا شاهدید در داخل کشور نیز برخی مقامات دولتی تلویحاً عنوان می‌کنند با هر نوع کاهش فشارهای تحریمی موافق هستند، حال لغو تحریم‌ها باشد یا کاهش آن. یا حتی برایشان اجرایی شدن آن به‌صورت گام‌به‌گام و نه حتماً به‌صورت یک‌باره تفاوتی ندارد، زیرا آن‌ها در پی دستیابی به توافق با آمریکا در آستانه انتخابات هستند تا از آن به‌عنوان برگ برنده در انتخابات استفاده کنند. به همین دلیل شاهدید این روزها این پالس را به افکار داخلی می‌دهند که ما مشکلی برای مذاکره و رسیدن به توافق و کاستن از فشار تحریم‌ها را نداریم و مسئله در جای دیگری است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اقدام دیگر آمریکایی‌ها در روزهای اخیر، نامه 43 سناتور آمریکایی به بایدن رئیس‌جمهور این کشور بود و از وی خواستند که حتماً مذاکرات احتمالی با ایران در قالب مذاکرات جامع و همیشگی باشد. از سوی دیگر نیز در حال رایزنی با کشورها و همکاری با اسراییل بودند تا با این اقدامات به‌نوعی دست بلینکن وزیر خارجه آمریکا و تیم سیاست خارجی این کشور را در برابر ایران بازتر کنند و به ایران این پیام را بدهند اگر به همین مختصر گامی که آن‌ها می‌خواهند بردارند، بی‌توجهی کند با درهای بسته مواجه خواهد شد. البته شاهدید در سنا نسبت به این اقدام آنان مخالفت‌هایی وجود دارد و حتی سناتور باب منندز که خود از مخالفان برجام است، پرچم‌داری جریان مخالف را برعهده‌گرفته است.

لغو تمامی تحریم ها سیاست ایران است نه کاهش آن
وی همچنین گفت: رهبر انقلاب در پیام نوروزی خودشان سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند، بنابراین لغو تمامی تحریم‌ها سیاست رسمی ایران است. موضوع دیگر اینکه، مقوله لغو تحریم‌ها با کاهش آن دو موضوع متفاوت است. ما وقتی بحث لغو تحریم‌ها را مطرح می‌کنیم، به معنای فروپاشی ساختار تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و به همین دلیل هیچ موضوع دیگری نمی‌تواند دستور کار مذاکراتی ایران قرار بگیرد.

ارائه هر طرحی از سوی وزارت خارجه، خلاف سیاست اعلامی رهبری است
ظهره وند با اشاره به اظهارات وزیر خارجه کشورمان مبنی بر تهیه طرحی برای ارائه به طرفه‌ای برجامی و اظهارات آمریکایی‌ها درباره آن، بیان کرد: در شرایط کنونی اگر طرف ایرانی بخواهد هر نوع طرحی را به دیگر طرف‌های درگیر در برجام ارائه بکند، درواقع این اقدامش به‌نوعی مقابله با سیاست اعلامی رهبری خواهد بود و اقدامی برخلاف مصالح و منافع ملی ایران است. پرونده برجام بسیار روشن است و پیچیدگی چندانی ندارد، بدین‌صورت که اگر آن‌ها تحریم‌ها را لغو کنند ایران نیز به‌تمامی تعهدات سابق خود برمی‌گردد و آن را تا سال 2023 رعایت می‌کند.