ادعای احیای برجام باهدف بهره‌برداری انتخاباتی مطرح شد

سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره روند تحولات برجام و مذاکره با آمریکایی‌ها که برخلاف تصور آمریکا حاضر به رفع تحریم‌ها نیست، اظهار داشت: من و برخی دیگر کارشناسان بروز چنین رفتارهایی را از سوی آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده و هشدار داده بودیم که آن‌ها درنهایت عدم […]

ادعای احیای برجام باهدف بهره‌برداری انتخاباتی مطرح شد

سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره روند تحولات برجام و مذاکره با آمریکایی‌ها که برخلاف تصور آمریکا حاضر به رفع تحریم‌ها نیست، اظهار داشت: من و برخی دیگر کارشناسان بروز چنین رفتارهایی را از سوی آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده و هشدار داده بودیم که آن‌ها درنهایت عدم جدیت خودشان را در اجرای تعهدات به‌ سرعت نشان خواهند داد. البته خواسته ایران، درخواست زیاده خواهانه و غیرمنطقی نیست بلکه درخواست ما تنها عمل به تعهدات توسط دیگر طرف‌های برجام است.

زمان به ضرر آمریکاست

سید محمد مرندی تصریح کرد: شرایط و تحولات جهان به‌سرعت در حال تغییر است و قدرت آمریکا به دلایل شکاف‌های عمیق داخلی کشورش ازجمله شکاف‌های نژادی، فاصله طبقاتی، بحران‌های متعدد اقتصادی و حتی اختلافات و شکاف حاکمیتی، دچار افول شده و قدرت این کشور را در اعمال هژمونی و برتری بر سایر نقاط دنیا جهان کاهش داده است؛ بنابراین با توجه به این شرایط، باید گفت زمان به نفع امریکا نیست بلکه به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر نشانه‌های بروز احیای برجام، گفت: هر وقت آمریکا به تعهدات خودش در قبال برجام پایبند بود و به آن عمل کرد، آن موقع می‌توان گفت برجام احیا شده است؛ بنابراین قبل از تحقق چنین موضوعی، طرح این سخنان توسط رئیس‌جمهور و دیگر مقامات داخلی اقدامی غیر مسئولانه است زیرا باعث می‌شود مردم در خریدوفروش و تصمیم‌گیری‌های زندگی خودشان آن را ملاک قرار داده و اقداماتی انجام بدهند که ممکن است فردا روزی دچار تبعات و خساراتی ناشی از آن شوند.

وعده های عجولانه درباره مذاکره، با هدف سیاسی است

وی ادامه داد: بسیار زشت و غیرمسئولانه است مسئولان کشور درباره چیزی که اتفاق نیفتاده است، صحبت کنند و وعده‌های غیرواقعی به مردم بدهند. هر وقت آمریکایی‌ها به همه تعهدات خود عمل کردند، رئیس‌جمهور می‌تواند احیای برجام را به مردم اعلام کند تا آن‌ها نیز خوشحال شوند، اما در حال حاضر صحبت درباره پیشرفت‌های آن‌چنانی برجام عملاً موجب زیان به مردم عادی است. مسئولانی که چنین وعده‌هایی می‌دهند، خودشان که از چنین موضع‌گیری‌هایی آسیب نمی‌بینند بلکه آن را در راستای بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی مطرح می‌کنند و با این کار عملاً به نوسانات اقتصادی جامعه دامن می‌زنند.

اگر وعده‌های مذاکره عملی نشود، مردم متضرر می‌شوند

مرندی معتقد است: اگر بنا به وعده‌های رئیس‌جمهور و ذوق‌زدگی ایشان فردا روزی برجام احیا نشد، به‌هرحال این افراد عادی جامعه که عموماً هم از اقشار متوسط و ضعیف هستند، به‌شدت متضرر می‌شوند و آن موقع کسی پاسخگوی این‌ها نیست؛ بنابراین عقلانی‌ترین کار این است که نسبت به آینده اظهارنظر نکنند و تلاش و هدفشان این باشد که آمریکا را به اجرای تمامی تعهدات وادار کنند.