ارزش تعامل ایران و آمریکا بیش از موضوع هسته‌ای است/ هدف ما برداشتن تحریم نبود!

به گزارش جهت ، «سیدعلی صدری‌نیا» مستندساز و فعال حوزه رسانه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: * روحانی دیروز گفته بگذارید همانطور که در صد روز اول تحریمها را برداشتیم در صد روز آخر هم تحریمها را برداریم! اما بگذارید دوباره سراغ یک مورد تاریخی جالب برویم. * بگذارید برویم به اواسط سال ۹۴ ؛ […]

ارزش تعامل ایران و آمریکا بیش از موضوع هسته‌ای است/ هدف ما برداشتن تحریم نبود!

به گزارش جهت ، «سیدعلی صدری‌نیا» مستندساز و فعال حوزه رسانه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

* روحانی دیروز گفته بگذارید همانطور که در صد روز اول تحریمها را برداشتیم در صد روز آخر هم تحریمها را برداریم! اما بگذارید دوباره سراغ یک مورد تاریخی جالب برویم.

* بگذارید برویم به اواسط سال ۹۴ ؛ در مقطعی که برجام اجرایی شده اما نتیجه‌ای در زندگی مردم نداشته و مشخص شده که تحریمها عملا برداشته نشده؛ در همین مقطع زمانی یک اتفاق ویژه رخ می‌دهد. دولتی‌ها و مذاکره‌کننده‌ها اعلام می‌کنند اصلا هدف از مذاکرات برداشتن تحریمها نبوده! عجیب‌تر از این دیگر نمی‌شود!

* عراقچی می‌گوید: مساله اصلی در مذاكرات، رفع تحریم ها نبود! خواست اصلی و شعار اصلی مردم در این بحران چه بود؟ انرژی هسته ای حق مسلم ماست. اعتقاد ندارم كه ما وارد مذاكره شدیم برای رفع تحریم ها بلكه وارد مذاكرات شدیم كه حق مسلم مردم ایران (یعنی انرژی هسته‌ای) را تثبیت كنیم.

* روحانی در جایی دیگر هدف دیگری را بعنوان هدف اصلی مطرح می‌کند؛ در مراسم روز ۱۶ آذر سال ۱۳۹۵ دانشجویان انتقادات تندی را بخاطر برداشته نشدن تحریمها خطاب به روحانی مطرح می‌کنند. روحانی در پاسخ می‌گوید “هدف مذاکرات این بوده که به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیستها دروغگو هستند!” یعنی اصلا قرار نبوده که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد، قرار بوده دروغگویی امریکا را به جهان یادآور شویم!

* اما ظاهرا این هدفگذاری‌ها برای جامعه قانع‌کننده نیست؛ کم‌کم با نزدیک شدن به انتخابات سال ۹۶ روحانی سراغ تفسیر دیگری از هدف برجام می‌رود. او می‌گوید برجام سایه جنگ را از ایران برداشت! حرفی که دیگر وزرای دولت هم آن را تکرار می‌کنند. مثلا سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۵ می‌گوید “مهمترین تاثیر برجام برداشته شدن سایه جنگ از سر کشور ما بوده.”

* حالا سوال مهم این است که پس هدف واقعی دولت روحانی از مذاکرات چه بود؟! سوالی که ابوطالبی معاون سیاسی دولت روحانی در همان زمان به روشنی به آن پاسخ داد؛ او به ارزشی بالاتر از برداشته شدن تحریمها اشاره کرد و گفت: “ارزش آغاز تعامل ایران و آمریکا بیش از موضوع هسته‌ای است!” جمله‌ای که نشان دهنده هدف پشت این مذاکرات از نظر دولت روحانی بود.

* حالا جالب است برای‌تان بگویم که امروز دوباره همین آقای ابوطالبی گفته حالا که غنی سازی ۶۰ درصد را شروع کردیم باید دوباره مذاکره مستقیم با آمریکا را در دستور کار قرار دهیم تا به نتیجه برسیم! سوال این است که به کدام نتیجه؟! رفع تحریمها یا تعامل با آمریکا؟!