اصلاح‌طلب‌ها از ظریف استفاده ابزاری می‌کنند/ ماجرای نامه آیت‌الله موحدی کرمانی برای رئیسی/ «لاریجانی» از ابتدا گزینه شورای وحدت نبود

به گزارش جهت، حمایت «شورای وحدت» از کاندیداتوری «علی اردشیر لاریجانی» را ترفند سیاسی خواند و اعلام کرد: نام او در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی به شورای متبوعش داده شده هم نیست. از برخی همفکران خود که القا می‌کنند نامزد شورای وحدت، گزینه‌ای جز «لاریجانی» نیست دلخور است و با […]

اصلاح‌طلب‌ها از ظریف استفاده ابزاری می‌کنند/ ماجرای نامه آیت‌الله موحدی کرمانی برای رئیسی/ «لاریجانی» از ابتدا گزینه شورای وحدت نبود

به گزارش جهت، حمایت «شورای وحدت» از کاندیداتوری «علی اردشیر لاریجانی» را ترفند سیاسی خواند و اعلام کرد: نام او در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی به شورای متبوعش داده شده هم نیست.

از برخی همفکران خود که القا می‌کنند نامزد شورای وحدت، گزینه‌ای جز «لاریجانی» نیست دلخور است و با کنایه پاسخ آنها را می‌دهد و می‌گوید: در مورد کاندیدایی که آقایان می‌خواهند به ما تحمیل کنند، یک بار هم صحبت نکرده‌ایم و اصلاً اسم او بیان نشده است. اجازه بدهید به همین میزان بسنده کنیم و ادعای دوستان را به دلیل نداشتن شواهد و دلایل متقن غیرقابل بررسی بدانیم.

به تشریح برنامه‌های شورای وحدت در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: قرار است، مانیفست ۵ تا ۱۰ صفحه‌ای تهیه و در قالب برنامه، تقدیم کاندیدای خود کنیم تا او در مناظرات از آن استفاده کند.

همچنان امیدوار است که آیت الله رئیسی عبای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوی را بر تن می‌کند به همین جهت وقتی به او می گویم، براساس مواضع نیروهای نزدیک به رئیس دستگاه قضا، احتمال او در انتخابات را باید منتفی دانست، واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: شواهد ما حاکی از آن است که او به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد.

از تلاش‌های شورای وحدت برای قانع شدن رئیس قوه قضائیه جهت ثبت نام وی در انتخابات سخن گفت و خبر داد: در نامه‌ای که اخیراً و با امضای آیت الله موحدی کرمانی به آیت الله رئیسی ارسال کرده‌ایم باردیگر از او خواسته‌ایم تا دعوت ما را برای حضور در صحنه بپذیرد.

بحث انتخابات شوراها را که به میان کشیدیم، گفت: «در انتخابات شورای شهر به فهرست ۴۲ نفره رسیده‌ایم و با مصاحبه‌ای که در مرحله بعد انجام می هیم، ۲۱ گزینه اصلی را انتخاب می‌کنیم.»

به وحدت با شورای ائتلاف در انتخابات شواها خوش بین است و می‌گوید: مذاکره‌ای صورت نگرفته است اما به صورت نانوشته شواهد، خبر از چنین آمادگی در طرفین به ما می‌دهد.
گزیده سخنان متکی را در ادامه، ملاحظه می‌فرمایید:

از شورای ائتلاف تا شورای وحدت

* بعد از انتخابات سال ۷۶ و شکل‌گیری اصلاحات اول، از سال ۸۲ به بعد مجموعه نیروهای ارزشی و انقلابی، با نام‌های مختلف فعالیت سیاسی خود را پیش گرفتند. اولین مجموعه، «ائتلاف آبادگران» بود و پس از آن جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم و نهم میدان‌داری کرد. در انتخابات سال ۹۶ هم بار دیگر نیروهای ارزشی در قالب «جمنا» کنار هم قرار گرفتند و نهایتاً در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، «شورای ائتلاف» این وظیفه را برعهده گرفت.

* «شورای وحدت» بر این اساس شکل گرفت و امروز بعد از ۶ ماه فعالیت در جایگاه خوبی ایستاده است. در استان‌های کشور و در تهران با یک نمودار تشکیلاتی و سازماندهی مناسب و دعوت از نیروهای زبده و تشکیلاتی مواجه هستیم.

* در جلسات هیئت عالی شورای وحدت تقریباً از یک ماه و نیم پیش، بحث مصادیق را برای بررسی مطرح کرده‌ایم. اولین بحثی که داشتیم در مورد آیت الله رئیسی بود؛ اجماع و اتفاق نظر درباره او در «شورای وحدت» ایجاد شد و وقتی بنده به عنوان سخنگوی شورای وحدت انتخاب شدم، در اولین مصاحبه اعلام کردم که چنانچه او به انتخابات ورود کند «شورای وحدت» از وی حمایت خواهد کرد.

* تصمیم بر این شد به نامزدهای متعلق به جبهه ارزشی و انقلابی که در مظان انتخاب شدن هستند و ممکن است خودشان هم اعلام آمادگی نکرده باشند اما در رسانه‌ها و غیره از آنها اسم برده می‌شود، نامه‌ای نوشته شود. در این نامه ضمن برشمردن اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری، از آنها درخواست شود تا رئوس برنامه‌ها و حداقل ۱۰ نفر از تیم مدنظر خودشان را معرفی کنند. این کار صورت گرفت و نامه برای آنها فرستاده شد. البته بنده گفته بودم که فقط این ۱۰ نفر نخواهند بود و ممکن است افراد دیگری مطرح و اضافه شوند تا مورد بررسی قرار بگیرند. در این بررسی‌ها به اولویت‌های بعدی خواهیم رسید که بعد از استخراج آنها، اسامی را اعلام می‌کنیم.

علی لاریجانی بین گزینه‌ها نبود

* نام «علی لاریجانی» در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نخواهد بود. در تمام شش ماه گذشته که شورای وحدت در اینجا [جامعه روحانیت مبارز] جلساتی داشته است، در مورد کاندیدایی که آقایان می‌خواهند به ما تحمیل کنند، یک بار هم صحبت نکرده‌ایم و حتی اسم او بیان نشده است؛ اجازه بدهید به همین میزان بسنده کنیم و ادعای دوستان را به دلیل نداشتن شواهد و دلایل متقن غیرقابل بررسی بدانیم. آقایان در این مدت برای ادعای مطرح شده، دلیلی به جز یک سری کلیپ برای ما نیاورده‌اند؛ درحالی‌که می‌توانند عملکرد ما در ۷-۸ ماه گذشته را ببینند.

چه کسانی و چرا مخالف حضور رئیسی در انتخابات هستند؟

* کسانی که مخالف حضور آقای رئیسی هستند دو دسته‌اند. یک دسته کسانی که نامزد دیگری دارند و بر او اصرار دارند و دسته دوم، کسانی که می‌گویند آقای رئیسی در قوه قضائیه فعالیت خوبی داشته و حیف است که قوه قضائیه را رها و برای قوه مجریه اقدام کند. پاسخ بنده برای این دسته از دلسوزان این است که قوه قضائیه به «دو سری» پرونده رسیدگی می‌کند، بیست درصد پرونده‌ها مربوط به دعاوی بین‌الناس و هشتاد درصد پرونده‌های کلان که مربوط به اختلاس‌های هزار میلیاردی است در این قوه رسیدگی می‌شود. نکته ظریفی که در این مورد وجود دارد این است که اگر رد این پرونده‌های کلان و مشمئزکننده اقتصادی را بگیرید، می‌بینید که مستقیماً یا با نقطه‌چین به دولت وصل می‌شوند. اگر دولتی پاکدست، تلاشگر، ضد فساد، عدالت‌خواه، با مدیریت، با کفایت، معتقد به درون‌زایی و درون‌نگری، با ایمان و سایر ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری برشمردند شکل بگیرد، جایی برای این پرونده‌ها باقی نمی‌ماند و این نوع از پرونده‌ها در قوه قضائیه افت پیدا خواهد کرد. در مجموع با وجود اینکه شواهد مبنی بر حضور آقای رئیسی است، اما ما هم باید در راستای حضور او تلاش کنیم.

نامه آیت‌الله موحدی کرمانی برای رئیسی
* نامه از طرف آیت‌الله موحدی کرمانی برای آقای رئیسی نوشته شده است و از او دعوت به عمل آمده است. من فکر می‌کنم نمایندگان جریان‌های ارزشی، پیرامون موضوع حضور آیت‌الله رئیسی با هم صحبت کنند. اگر به اتفاق نظر برسند و ظرفیت‌ها هم‌افزایی شود کارهای بسیاری می‌توان انجام داد. در عین حال چون تا به حال اعلام آمادگی صورت نگرفته، احتمال ضعیفی وجود دارد که او در انتخابات حضور پیدا نکند.
از کشتی بنزین تا گوشت مرغ و دولت اعتدال

* مردم خیلی ساده و به زبان عامیانه می‌پرسند که چگونه در کشور، مدیریتی می‌تواند پنج کشتی مملو از بنزین را از سه اقیانوس عبور دهد، از کنار تهدید ناوهای آمریکایی بگذراند، به ونزوئلا برساند، پول این پنج کشتی بنزین را در قالب طلا تحویل بگیرد و به سلامت به ایران برساند؛ مدیریت دیگری منبعث از دولت وجود دارد که نمی‌تواند مرغ را از کشتارگاه به دست مشتری برساند! این وضعیت ما است، مردم صبح با یک قیمت مواجه هستند، ظهر با یک قیمت، و شب با قیمت دیگر!
مردم عصبانی و ناراحت هستند

* مسئله اول، عصبانیت و ناراحتی مردم است، مردم گمان می‌کنند مسئولان آنها را فراموش کرده‌اند و به فکرشان نیستند. در رأس این مسئولان، دولتی‌ها قرار دارند، چون امور اجرایی و درصد بالایی از کشورداری، بر عهده رئیس‌جمهور و دولت است.

مگذ خون روحانی رنگین‌تر است؟
* آقای رئیس‌جمهور ما، یک سال و خورده‌ای است که از داخل یک اتاق، ریاست می‌کند. مگر خون او از خون رؤسای دیگر رنگین‌تر است که حاضر نمی‌شود سری به شهر، استان‌ها و مردم بزند. رئیس‌جمهور حاضر نشد در جلسه ارائه لایحه بودجه در مجلس شرکت کند. چنین کشور داری و ریاست کردنی، حرکت بر بال خیال و رویاها است. بنابراین حداقل کاری که می‌توان کرد این است که دولت از مردم به خاطر این صدماتی که در این ۸ سال متحمل شده‌اند عذرخواهی کند. مردم برای این انقلاب و میراث امام (ره) ایستادگی کردند، از شکم خود زدند، فرزندان خود را برای دفاع داده‌اند؛ این مردم عصبانی هستند. رسانه‌ها باید این موارد را بیان کنند و دولت هم باید عذرخواهی کند.

استفاده ابزاری اصلاح‌طلب‌ها از ظریف

* کاری که اصلاح‌طلبان می‌کنند به نوعی استفاده ابزاری از ظریف است و هدفشان این است که کاندیدای مورد نظر خود را در فرصت مناسب مطرح کنند. اصلاح‌طلبان با کارنامه‌ای که خودشان به عنوان بدترین کارنامه از آن نام می‌برند، می‌دانند که حکمرانی، کشورداری و مدیریتشان قابل دفاع نیست؛ در عین حال این را هم می‌دانند که اگر در این ایستگاه متوقف شوند، نسل اول اصلاح‌طلبی که در نقطه اوج برخورد با جمهوری اسلامی رسیده، تمام خواهد شد و نسل جدید اصلاحات، گستاخی آنها را برای حمله به ارکان و ارزش‌های نظام و صدور راهکارهای مبتنی بر وادادگی و سرسپردگی را نخواهد داشت. فکر می‌کنم این انتخابات برای اصلاحات بحث حیات و ممات است از این رو تمام تلاش خود را خواهند کرد تا موفق شوند!