پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دکتر مرندی در گفتگو با جهت پرس :

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس سیاسی گفت: مشارکت بالا بزرگترین سرمایه اجتماعی هر کشوری از جمله میهن اسلامی ایران است و امروز تمام چشم دنیا به ما دوخته شده است چرا که ایران با اقتدار وعده صادق را انجام داد و هیچ ابرقدرتی هم نتوانست کاری کند.

منتشر شده در 23 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ انتخابات چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب طی سانحه غم انگیز برای هشتمین رییس‌جمهور کشور روی دور تندی در حال طی مراحل است. انتخاباتی که به فرموده مقام معظم رهبری باید در امنیت و سلامت و در عین حال مشارکتی حداکثری انجام شود. رهبری در حاشیه مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) هم عنوان کردند: «در رقابت های پیش روی انتخابات نامزدها اخلاق حاکم باشد،
تهمت زدن لجن پراکنی کردن کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند.»
اما مشارکت حداکثری چگونه رقم خواهد خورد؟ سوالی است که دکتر محمدرضا مرندی، کارشناس سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با جهت ‌پرس به آن پاسخ گفته است.

*جناب مرندی! مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو چگونه رقم خواهد خورد؟ مشارکتی که قطعا با حضور بالا می تواند به تشکیل دولتی قوی منجر شود؟
به طور متوسط ضریب مشارکت در ایران از کشورهای غربی بالاتر بوده است حتی مواقعی که مشارکت کم بوده باز هم در حد متوسط کشورهای غربی بوده است؛ و یکی از امتیازات جمهوری اسلامی همین بحث انتخابات و مشارکت سیاسی مردم به عنوان سرمایه اجتماعی انقلاب است.

هر چند از دست دادن رییس جمهوری مردمی و از میان مردم و فردی کارآزموده و کاربلد همچنین وزیر امور خارجه و دیگر همراهان ایشان در سانحه هوایی غم بزرگی برای ملت ایران اسلامی بوده و خواهد بود چرا که ظرفیت بزرگی از دست ما رفت اما خود این اتفاق جامعه را وارد شوکی کرد که کسانیکه تا قبل شهادت آقای رئیسی عمدتا براساس تبلیغاتی که صورت گرفته بود ایشان را تخطئه می کردند و گفته میشد حرکت های این شهید بزرگوار نمایشی است و تلاش های شبانه روزی ایشان خیلی به چشم نمی آمد؛ بعد از شهادت رییس‌جمهور احساس میشود که جو مناسبی در کشور ایجاد شده و خیلی از مردم ما فهمیدند که در این کشور مسئولینی هستند که برای مردم جانفشانی می کنند و برای خدمت به مردم نهایت تلاش خود را به کار می بندند و این جو هم انشالله زمینه مشارکت بالا را در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری رقم خواهد زد.

باید اذعان داشت که خود این مشارکت بالا بزرگترین سرمایه اجتماعی هر کشوری از جمله میهن اسلامی ایران است و تمام چشم دنیا به ما دوخته شده است. زمانی که آقای رئیسی شهید شدند چطور از تمام دنیا آمدند و تقریبا یک چهارم کشورهای دنیا عزای عمومی اعلام کردند و سازمان ملل و شورای امنیت به احترام شهدای خدمت ما یک دقیقه سکوت کردند و در سازمان ملل هم بزرگداشتی برای آیت الله شهید رئیسی برگزار شد و این همه حکایت از اعتباری است که برای نظام جمهوری اسلامی در دنیا وجود دارد.
خیلی از جریان های برانداز و ضد انقلاب خارج نشین خود اعتراف کردند که ما این همه می گفتیم این رژیم جمهوری اسلامی هیچ پایگاهی در میان مردم ندارد ولی این تشییع جنازه های گسترده در شهرهای مختلف از تبریز و تهران تا قم و مشهد و دیگر نقاط ایران همه نشان داد این پروپاگاندای رسانه ای علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بی تاثیر بوده است و حتی خارج نشین ها می پرسند چطور این حکومت پایگاهی ندارد که اینهمه مردم برای تشییع جنازه رییس جمهور شهید و دیگر۴۰۱ شهدای خدمتشان آمدند.
همین سرمایه اجتماعی باید به کار گرفته شود و در عرصه انتخابات مردم حضور پیدا کنند؛ شهید رئیسی یک الگو قرار داده شود و کسی که به این الله رییسی از جهت تلاش و اخلاص و خدمت به مردم نزدیکتر است توسط آرای مردم انتخاب شود و مردم با مشارکت بالا در انتخابات شرکت کنند. یک رییس جمهور با رای بالا خیلی می تواند مقتدر عمل کرده و دستش در عرصه های مختلف باز باشد.

*برخی شکاف های اجتماعی خصوصا آنچه از سال ۴۰۱ مانده است به اذعان برخی کارشناسان سبب دو قطبی یا سه قطبی شدن هایی در انتخابات خواهد شد، تحلیل شما از این وضعیت چیست؟
خوشبختانه چند اتفاق در ماه های اخیر روی داد که این دوقطبی را شکاند و جریان انقلاب را در درون جامعه تقویت کرد؛ یکی مسئله عملیات وعده صادق که با اقتدار نظام جمهوری اسلامی انجام شد و معادلات بسیاری را بزنم زد و کشورهای غربی و آمریکا و اروپا و برخی کشورهای مرتجع عربی با وجود همه حمایت هایشان از اسرائیل نتوانستند در برابر این اقدام کاری کنند و یکی هم موج بزرگی که با شهادت شهید رییسی در دنیا راه افتاد؛ هیچگاه تصور نمیشد و انتظار نمی رفت هندوستان برای شهادت رئیس جمهوری و شهدای خدمت ایران عزای عمومی اعلام کند و پاکستان زودتر

از ما عزای عمومی اعلام کند. ترکیه و خیلی از کشورهای دیگر هم عزای عمومی اعلام کردند و تسلیت گفتند و در لبنان و عراق و … هم عزای عمومی اعلام شد.
موج دوقطبی که در آن سال ایجاد شده بود در حقیقت برگشت و الان همه چهره ها و سلبریتی ها را می بینید که در آن سالها علیه نظام موضع گیری کرده بودند و ژست مخالف گرفته بودند اما با اعلام مواضعی که ابراز پشیمانی می کنند در مسئله فلسطین و محکومیت اسرائیل فعال برخورد می کنند و می بینید از افرادی که اصلا انتظار نمی رفت از مردم. فلسطین حمایت می کنند. به هر حال ایران در مرکز محور مقاومت قرار گرفته است و این اتفاقات و تغییر مواضع و این موج بیداری که در جهان در حال روی دادن است و در داخل کشور هم منعکس شده است و فضای خوبی را به وجود آورده و اکنون دوقطبی چندانی در داخل جامعه نمی‌بینم و جریان انقلابی را در مسیر پیشرفت و گسترش میبینم.
*با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است خصوصا بعد از عملیات وعده صادق این امر چقدر روی انتخابات و موضع گیری های کاندیداها و میزان آرا مردم به آنها و اصلا خود مشارکت مردمی تاثیر گذار است؟ یا حتی انتخابات آمریکا که پیش از این عنوان میشد روی انتخابات ایران اثر گذار است اما حالا انتخابات زودهنگام ایران شرایط را تغییر داده است؟
نکته خوبی است، اگر قرار بود انتخابات آمریکا روی انتخابات ایران اثر بگذارد حالا انتخابات ایران روی انتخابات آ مریکا اثر گذار خواهد بود یعنی برعکس خواهد شد و این شرایط پیش آمده کاملا به سود ایران است و من پیش بینی می کنم که هم میزان. مشارکت خوبی ما در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم و هم اینکه انشالله مردم گزینه ای نزدیک به شهید رئیسی انتخاب کنند که ایران بتواند به این قله های پیشرفتی که باید برسد سریعتر برسد.
من به آینده این کشور و هم آینده انتخابات بسیار خوش بین هستم و قطعا هم مشارکت خیلی بالا خواهد بود و هم اینکه فرد بسیار مناسبی به عنوان رییس جمهور انتخاب خواهد شد.
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172958

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

  1. همه ی ایران برای جمهوری اسلامی پای صنوق های رای…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی